Afschaffing belastingvrij rijden met oldtimers?

Van klassiek tot modern

Re: Afschaffing belastingvrij rijden met oldtimers?

Berichtdoor Ghibli284 » zo 26 apr 2015, 09:10

Voor de geïnteresseerden, de regeling voor Antwerpen vanaf 2016 , bewoner of niet, geen onderscheid.

http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Eco ... chtig.html
http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Eco ... ezone.html

Dus een Nederlander die een dagje Antwerpen wil organiseren, moet zich ook 24 uur op voorhand registreren, ik neem aan wel eenmalig.

3. In welke gevallen zal men een voertuig dat toegang heeft tot de lage-emissiezone vooraf moeten registreren bij stad Antwerpen?
Voor volgende voertuigen moet u het voertuig eerst registreren bij stad Antwerpen vooraleer u ermee de lage-emissiezone kan binnenrijden:
◦voertuigen met een Euro 3 dieselmotor die is uitgerust met een roetfilter en waarvoor geen roetfilterpremie is aangevraagd bij de Vlaamse overheid;
◦voertuigen met een buitenlandse nummerplaat die aan de toegangsvoorwaarden voldoet

Diesels met roetfilter is limiet dan 1999. Maar al die oudere Benz diesels van voor 1999, zijn er aan voor de moeite. Vanaf een auto 40 jaar is, mag men dan wel weer binnen (mits betaling). Men is momenteel druk doende alles vol te hangen met camera's voor de nummerplaatherkenning. Wie een Euro 3 dieselwagen zonder roetfilter heeft (zowat 11 procent van het bestaande wagenpark), komt er dus niet in. De zone is redelijk uitgebreid, zeker niet beperkt tot het stadscentrum, vandaar bijna 9000 auto's van bewoners binnen die zone die dus met een probleem zitten.
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1994
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1993 (restauratieproject)
Biturbo Spyder 2.0 1990
Ghibli284
Donateur

Berichtdoor Michele » zo 26 apr 2015, 10:50

madster goed bezig... Zou het gemeentebestuur ook hebben nagedacht over de hoeveelheid toeristen die dit kost per jaar?

Dit soort dingen zou nou eigenlijk door Europa moeten worden geregeld, en niet zoiets onnozels als stofzuigers in heel Europa begrenzen op 1000 watt.
Iedere gemeente mag blijkbaar gewoon helemaal op zijn eigen milieuregelgeving losgaan, met als gevolg dat je nergens meer spontaan heen kunt rijden en in praktijk je bewegingsvrijheid ingeperkt wordt. Vanaf volgend jaar moet ik dus vooraf gaan nadenken of ik wel of niet naar Antwerpen ga en zo ja met welke auto dat dan nog kan. Idem Techno Classica Essen, Photokina Keulen, weekendje Berlijn, uit eten in Rotterdam etc. Stom gedoe.
Laatst bijgewerkt door Michele op zo 26 apr 2015, 12:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor dueporte » zo 26 apr 2015, 11:36

Dat vergt inderdaad nogal wat creativiteit als leuke toer tochten wilt organiseren en op de pleinen van grote steden wilt gaan verzamelen.. Fijn..
dueporte

Berichtdoor cassiopeia » zo 26 apr 2015, 11:37

Ik zou absoluut niet weten van welke Euroklasse mijn auto's zijn. Op de bekende websites van RDW en VWE staat bij: Milieu>euroklasse: N.V.T. (steeds). Daar word ik dus niet wijzer van.

Ik vraag me trouwens af, hoe het sanctiebeleid gaat worden. In Duitsland heb ik ook nooit die geel/groen/rode milieusticker aangeschaft. Ik rijd gewoon door, ook na borden die toegang milieuzone aangeven. Nooit iets gehoord. Sanctiebedrag is daar ook niet hoog. Ik geloof vier tientjes, dus dat risico wil ik wel nemen.
Als ik dat Antwerpse verhaal lees, dan lijkt mij dat een onuitvoerbaar beleid, zeker voor buitenlandse kentekens die immers dan bij de Nederlandse RDW moeten worden opgevraagd. En daar staat mijn milieuklasse dan als N.V.T. omschreven. Dat wordt een chaos in Antwerpen met het natrekken van al die Nederlandse kentekens. Ik laat me niet bangmaken en ik rij gewoon door in het Belgische. Zie wel wat er gebeurt.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Techno » zo 26 apr 2015, 12:23

In januari kreeg ik een acceptgiro voor de GTV6 voor HSB, eerst € 40 later € 156. Ik dacht: zal wel foutje zijn, geen risico nemen, eerst betalen. Nu weer een acceptgiro van € 156 (=1 kwartaal) Ja, ho even, ik nam vorig jaar al deel aan de overgangsregeling! ( € 120) Hoe zit het nu? ik lees bij de FEHAC iets over opnieuw aanvragen in het 4e kwartaal, en bij de belastingsdienst iets over "dat het tarief van 31-12 van het vorig jaar leidend is". Nu volg ik het even niet meer.....
Techno
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » zo 26 apr 2015, 12:37

Heb je hier al eens bij o.m. de FAQ's gekeken?

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor duetto » zo 26 apr 2015, 12:44

Heb je misschien een eerdere acceptgiro voor € 120 over het hoofd gezien of niet tijdig betaald? In dat geval wordt je nl. meteen uit de overgangsregeling gegooid, naar ik begrijp. Ik zou de Belastingdienst gewoon maar even bellen om te horen hoe je weer in aanmerking kunt komen voor het lage tarief.
duetto
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 26 apr 2015, 14:54

Techno schreef:In januari kreeg ik een acceptgiro voor de GTV6 voor HSB, eerst € 40 later € 156. Ik dacht: zal wel foutje zijn, geen risico nemen, eerst betalen. Nu weer een acceptgiro van € 156 (=1 kwartaal) Ja, ho even, ik nam vorig jaar al deel aan de overgangsregeling! ( € 120) Hoe zit het nu? ik lees bij de FEHAC iets over opnieuw aanvragen in het 4e kwartaal, en bij de belastingsdienst iets over "dat het tarief van 31-12 van het vorig jaar leidend is". Nu volg ik het even niet meer.....

Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker hamersmiley
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Michele » do 30 apr 2015, 17:44

Iemand gaat een proefproces uitlokken in Utrecht ivm het instellen van de milieuzone aldaar. Gelukkig heeft die meneer wel door dat het hier om rechtsongelijkheid gaat bij het weren van oude "vervuilende" auto's en gooit ie het dus niet op hobby, geldgebrek of huilie boehoe maar nuchter op het feit dat hij wegenbelasting betaalt voor zijn APK goedgekeurde diesel uit 1997 en dat de wegenwet nergens vertelt dat je er dan niet mee in Utrecht mag rijden.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » do 30 apr 2015, 18:51

cassiopeia schreef:Dit is natuurlijk nog maar het begin. De volgende stap zal wel worden dat ik mijn eigen woning (met garage!) niet meer kan bereiken omdat auto's binnen de gestelde doelgroep helemaal de stad niet meer inmogen!

Sommige zaken gaan ineens (veel) sneller dan gedacht. Want wat lees ik binnen een week na mijn bovenstaand citaat?

http://nos.nl/artikel/2033290-rotterdam ... uto-s.html

Binnenkort kan ik dus met mijn W116 en mijn Alfetta mijn eigen woning en garage niet meer bereiken. Dat gaat fijn worden. Waarschijnlijk zal er wel een uitzondering komen voor de 40+ auto's (dat is met de parkeervergunningen ook zo) maar daar heb ik vooralsnog niets aan voor mijn auto's uit 1980 en 1984... madster
cassiopeia
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Maserati Talk