Is een brandstofauto over 10 jaar nog iets waard...

Van klassiek tot modern

Re: Is een brandstofauto over 10 jaar nog iets waard...

Berichtdoor Giulia » vr 28 jul 2017, 09:05

Boomerang schreef:Wat Otto zegt; de huidige bubbel gaat vast al veel eerder knappen.

Dit hoor ik nu al 5 jaar...ik wacht nog steeds lachebekkie
Giulia
Donateur

Berichtdoor Maser73 » vr 28 jul 2017, 09:56

Zie het allemaal niet zo somber in. Die zgn bubbel die we elkaar aanpraten gaat ook niet knappen voor de juiste type klassiekers/ youngtimers. Segment super cars en echte klassiekers/ youngtimers met geringe productie aantallen en specs (origineel, lage kms, historie, goede staat) zal blijven stijgen. Mainstream klassiekers/ youngtimers ook m.i zolang specs kloppen. Dat je hier en daar wat fluctuaties ziet in prijzen/ omloopsnelheid is inherent aan marktwerking

Blijft over de MP of Catawiki autos met vaak discutabele staat/ historie of de zgn speculanten die 993's oid met +150K km en gaten in historie opkochten en dachten er flink op te kunnen verdienen. Alleen geen echte auto connaisseur die een hoofdprijs gaat betalen voor autos met deze specs die vaak niet eens zo veel schelen in prijs met de exemplaren die wel kloppen. Overigens geheel correct dat deze markt gecorrigeerd wordt, maar om het nu een bubbel te noemen die barst gaat wat ver.

En met die brandstof zit het ook wel ok voor onze hobby autos. Zolang Mickey Mouse markten als Noorwegen dit soort beleidsveranderingen doorvoeren is het niets meer dan een leuke case study voor de G9. Dat dingen gaan veranderen dat is zeker en misschien sneller dan we denken maar onze generatie zal geen brandstof hoeven te kopen op de dark web om te kunnen blijven rijden....
Maser73
Donateur

Berichtdoor Boomerang » vr 28 jul 2017, 13:59

Buble is idd overdreven wellicht, maar de eerste tekenen van waarde-verval zijn hier en daar zichtbaar.

En dan dit nieuws....

Citaat autoblog:

"Requiescat in Pace, snerpende V8.

Als ik ooit rijk ben koop ik een Maserati of een Aston Martin. De coupés van beide zijn vrij tijdloos vormgegeven, het is allemaal wat minder “kijk-mij” (niks mis met kijk-mij, maar ik heb er niet zoveel behoefte aan) en het geluidje is vaak om van te watertanden.

Door dat laatste argument kan over enkele jaren mogelijk een vette streep, als het aan Sergio Marchionne ligt. Hij voorziet namelijk een elektrische toekomst voor Maserati. Concreet betekent deze aankondiging dat alle modellen van het merk vanaf 2019 op een of andere manier wordt geëlektrificeerd, aldus AutoExpress.

Fiat Chrysler loopt op het gebied van hybrides en EV’s nogal achter de feiten aan en dus moet de achterstand ten opzichte van andere grote constructeurs nu rap worden ingelopen. Een en ander begint dus in 2019 en per 2022 moet de helft van het FCA-gamma (deels) elektrisch zijn. Maserati vormt daarbij het CO2-neutrale kroonjuweel.

Eerder al gingen geruchten over een elektrische variant van de Alfieri Concept die maar niet op de markt wil verschijnen. Hoe het ook zij: geniet nog even extra van die snerpende V8 als je weer eens een GranTurismo of Quattroporte voorbij ziet komen. "

Boomerang
Donateur

Berichtdoor Danny » vr 28 jul 2017, 14:24

Artikel geschreven op 1 april zeker?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Maser73 » vr 28 jul 2017, 18:17

Wat mij overigens wel 'zorgen' baart zijn het wellicht op termijn verdwijnen van mooie raceklasses als DTM en Le Mans met steeds meer merken die richting Formule E gaan. Natuurlijk een mooie klasse voor de autoindustrie voor de verdere ontwikkeling techniek en marketing waarde (en politieke correctheid....) maar zonde dat dit wel eens ten koste kan gaan van.
Ik vind het nog steeds wat moeilijk kijken op tv die Formule E en doet me (nog) niet zo veel.
Maser73
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » do 12 okt 2017, 02:28

Argumenten waarover je al die stekkerfundamentalisten nooit hoort:

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/ ... elijk.html
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 12 okt 2017, 12:59

En dus?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 12 okt 2017, 17:21

Nou, dit stukje nuanceert de EV hipe precies daar waar het moet.
Wie op Autoweek af en toe meeleest, wordt kotsmisselijk van o.a. een meneer die zich hanssolo noemt en geen kans onbenut laat om op een dweperige en arrogante manier iedereen te overtroeven met zijn EV en milieu wijsheden.
Geen enkele ruimte voor nuance.
Dan is dit artikel feitelijk precies wat zon man nodig heeft, alleen zal het bij hém niet helpen.

On topic; de milieuproblematiek rond het winnen van de delfstoffen voor de accu's en het ontbreken van een electriciteitsnet dat geschikt is om vanaf een uur of zeven savonds al die forenzen EVs van stroom te voorzien, maakt dat ik voorlopig nog niet overtuigd ben van de accu/laad oplossing die nu door deze dwepers wordt bejubeld.

Het is goed mogelijk, dat waterstof op de lange termijn tóch de enige echt goede oplossing gaat bieden.
Achter de schermen zijn ook verschillende partijen hier mee aan het stoeien en ik hoorde vandaag dat ze ook proeven gaan doen met treinen op waterstof.
De Shells van deze wereld deden er goed aan, dáár mee aan de slag te gaan.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Michele » vr 13 okt 2017, 10:57

Die hele milieudiscussie spreekt me nooit zo aan bij EV, ook al snijdt dit stuk wel hout. Je overtuigt de verstokte EV dwepers er toch niet mee, noch de portemonneebewuste EV-leaserijder. Want die mileu-onvriendelijke grondstofwinning is niet hier in Twente en de recycling... ach... dat zien we dan wel weer. NYMBY.

Hier in NL wordt echt met oogkleppen op naar de automobiele "energietransitie" gekeken heb ik het gevoel. EV of de apocalyps.... En dan miljardenverslindende ideetjes opperen zoals laadlussen in het wegdek en een wegennet voor zelfrijdende elektrische auto's. Terwijl er gewoon alternatieven zijn die vermoedelijk op langere termijn beter realiseerbaar en goedkoper zijn.

Ik vind het in dit verband altijd opvallend dat veel mensen / media in NL even gemist hebben dat de grootste autofabrikanten van Japan + de grootste Japanse energieboeren + de Japanse infrastructuurbouwers begin dit jaar besloten hebben dat er in 2020 een netwerk van 160 waterstofstations in Japan moet zijn en voldoende auto's om op waterstof over te schakelen (bron: Carros http://www.carros.nl/nieuws/japanse-aut ... -waterstof). De Japanners gaan er dus voor, wat betekent dat de rest van de wereld volgt als je naar de wereldwijde samenwerkingsverbanden kijkt: Toyota > PSA + Opel; Nissan > Renault groep; Mazda > Ford. Alleen de Duitsers missen in dit rijtje, maar die hebben eerst een dieselprobleem op te lossen... Wel is er een internationaal artikel verschenen met daarin interviewresultaten met de CEO's van de grote EU autofabrikanten. Die meldden praktisch allemaal dat EV een overgangsfase is naar waterstof. Alleen de termijn waarop waterstof commercieel interessant bruikbaar is (de hamvraag) was nog niet duidelijk.

En ja, er wordt behoorlijk moeilijk gedaan over waterstof als: onveilig, kost veel energie om te maken, lastig transporteerbaar, EV is al veel verder etc. etc. Maar die argumenten komen vooral bij het pro-EV kamp vandaan. Daar tegenover staat dat voor EV geldt dat de energie-opwekking ook niet probleemvrij is, de productie van EV's niet noodzakelijk milieuvriendelijk is (zie het aangehaalde stuk van cassio) en dat de infrastructuur voornamelijk uitgerold is in kleinere landen met een hoge verkeersdichtheid en in landen met grote steden / aglomeraties waar relatief korte afstanden gereden worden (om eea in perspectief te zetten: het wordt spannend als heel India op EV over gaat). Maar vlak over de grens wordt het al lastig: je kunt niet van Hamburg naar München rijden met een EV zonder minimaal 1x lang te moeten stoppen. Daarom zijn nu ook Duitse fabrikanten toch weer met waterstof aan de gang gegaan.

Mijn grootste kritiek op de EV-euforie is dat er altijd voorbij gegaan wordt aan het feit dat volledig overgaan op EV technisch lastig realiseerbaar is en een enorm logistiek probleem oplevert. Om alle stroom op te wekken voor 9 miljoen EV's (NL wagenpark inclusief busjes en vrachtwaggels) hebben we domweg te weinig capaciteit in NL en de infrastructuur is er niet op berekend. Als iedere forens rond 18.00 uur zijn EV aan de snellader hangt valt het licht in de hele randstad uit cq smelten de kabels in de straat. Nog even los van het praktische probleem van de parkeerruimte: iedere EV een eigen laadpaal is niet realiseerbaar in een groot deel van de steden. En de gemiddelde NL-er gaat niet zijn auto 2 km verderop zetten omdat daar een laadpaal vrij is. "Dan is er een mentaliteitsverandering nodig!" Yeah, dream on...

De belangrijkste argumenten om een EV te kopen in NL zijn nog steeds de lage gebruikskosten. Stroom kost een fractie van peut en je krijgt als leaserijder subsidie om zo'n ding te rijden. Maar er komt in geval van totale overstap op EV een omslagpunt waarop de overheid beslist dat er te weinig belasting binnenkomt en dan gaat er gewoon een soort autostroom komen met accijnzen / belasting + wordt de subsidie losgelaten. Op dat moment is EV rijden helemaal niet voordeliger meer maar net zo duur als klassiek automobilisme. Niks goedkoop en lachend je auto aan de prik maar grommen over de opnieuw verhoogde stroomprijzen en de net ingevoerde "solidariteitseuro" van Jesse Klaver.

Daarbij: de laadtijd plus aanschafprijs zijn ook nog steeds een probleem. En naarmate de vraag naar lithium groter wordt door meer EV's zal de prijs niet snel dalen. Het is zelfs maar de vraag of er wel genoeg van dat spul gewonnen kan worden om überhaupt het aantal EV's te produceren waar regeringen van dromen. Pas zodra je een EV kunt kopen voor 10-11 mille die in 10 minuten te laden is en je 500km verder brengt wordt het interessant, maar die technologie is er nog niet en zal vermoedelijk ook niet komen als je terugkijkt op de geschiedenis van de prikauto. Tegen dat moment is waterstof al lang en breed een bruikbaar alternatief. Of rijden op zout...

Edit 14-10-2017: 160 waterstofstations ipv 180... + linkje naar de bron.
Laatst bijgewerkt door Michele op za 14 okt 2017, 12:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 13 okt 2017, 15:13

Zo...is dit een "uurtje factuurtje" tekst? lolololol
Giulia
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Maserati Talk