QP IV versus QP V

Van klassiek tot modern

Re: QP IV versus QP V

Berichtdoor Maser73 » di 12 sep 2017, 12:01

Danny schreef:En hoezo zit de QP V nu in de verkeerde fase? 13 jaar na dato is hij nog steeds een verschrikkelijk mooie en imposante verschijning en volgens mij bevinden zich velen bij liefhebbers.

'Verkeerde fase' heeft niet zo veel te maken met dat het een mooie en imposante auto is waarbij velen zich bij liefhebbers bevinden. Gaat er om dat in de verkoopmarkt, de eerste type's V nog in een vrije val zitten qua prijs en relatief betaalbaar zijn met alle bekende gevaren van dien. Feit is dat er voor een topstaat IV (3.2 Evo, <100K kms, volledige historie etc etc) vandaag de dag tussen 17.5 en 20K daadwerkelijk betaald wordt en zal niet echt verder zakken mits je deze in topstaat houdt. In deze prijsklasse (+20%) zul je heel goed uit moeten kijken wat voor een V je koopt. Thats all.
Maser73
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 12 sep 2017, 12:24

QP IV vs QP V?
Appels en peren.

Het lijkt mij sowieso heel bijzonder, een QP IV voor 17.5-20k te kunnen verkopen.
Trouwens, de voorwaarden die je meldt bij deze prijsstelling, zorgen er tegelijkertijd voor dat je zo een exemplaar vrijwel niet meer zal kunnen vinden.
En áls je er dan een vindt, moet je er liefst geen kilometers meer bij rijden....en moet hij dus ergens in een museum gezet worden.
En wat is een goed rijdend exemplaar, maar met duidelijke gebruikssporen en pakweg +150 k kms dan waard?
Ik vrees het ergste.

Een goede QPV met onderhoudshistorie en milde km stand, heeft voldoende potentie om er ook probleemloos een flink aantal kilometers bij te kunnen rijden, zonder dat de auto meteen al zijn waarde verliest.
Zo'n QP V zal bovendien heel wat makkelijker te vinden zijn.
En daarna rij je met een tijdloos mooie sedan rond, die nog grandioos rijdt en stuurt ook!
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Maser73 » di 12 sep 2017, 14:17

Boomerang schreef:QP IV vs QP V?
Het lijkt mij sowieso heel bijzonder, een QP IV voor 17.5-20k te kunnen verkopen.

Puur statistieken; ik weet van 3 exemplaren de laatste 6 maanden waaronder die van mijzelf en 1 uit CH die nu onderweg naar NL is. Die van Wim Prins niet meegerekend (2.8 Evo) want weet niet of deze daadwerkelijk verkocht is of uit verkoop gehaald is want prijs lag wel erg hoog. Criteria die ik hanteer zijn idd voor een collectie waar af en toe wel meegereden wordt, een IV is geen museum stuk.

Overigens is hier geen goede of slechte kijk op, probeer alleen de initiële vraag van Blaauw over investering te beantwoorden en op moment denk ik dat een top QP IV de betere investering is. Gebruik, looks en rijervaring is weer iets heel anders en helemaal met je eens dat het appels met peren vergelijken is.
Maser73
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 12 sep 2017, 14:24

@ Danny: waarom vind je dat bij een handbak een waarschuwing op z'n plaats is?

Ben zeker niet blind voor de vele gebreken van de QP IV maar die 6- bak van Getrag is juist één van de betere onderdelen - gaat nooit stuk, schakelt prima en is m.i. zelfs te prefereren boven de veel vaker verkochte automaat.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Danny » di 12 sep 2017, 20:13

Heb jij ook een handbak dan? Kijk, dat is interessant, want dan hebben we een ervaringsdeskundige. Ik zou zo'n snelle sedan eigenlijk bij voorkeur met automaat willen hebben, maar ook dat is weer persoonlijk. Grote auto of GT: liefst automaat, lekker cruisen en surfen op de power onderin het toerenbereik (bij inhalen of af en toe een stukje doorhalen). Kleine sportwagen: bij voorkeur handgeschakeld (of flippers) zodat je de auto 100% zelf controleert bij het boenderen.

Maar als jij zegt dat de handbak op een QP IV heel fijn is, dan geloof ik je op je woord! Begrijp me overigens niet verkeerd: ik vind een QP IV en/of een Ghibli heel mooi qua belijning, maar een QP V zit nou eenmaal in de "hors categorie".
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 12 sep 2017, 20:43

Snap dat wel, de QP IV is inderdaad geen circuit auto maar je kunt er best vlot mee rijden als je wilt. De acceleratie is heel verslavend. De automaat helpt daar niet bij, vind ik. Hij heeft erg weinig verzetten - en daarbij heeft-ie de neiging terug te schakelen op momenten dat het net niet uit komt. In combinatie met de turbo-power die bij 3000 toeren los gaat kan dat ongemakkelijk uitpakken - in een bocht op een nat wegdek, bijvoorbeeld.
Bij een bi-turbo - met ouderwets turbo gat - heb ik de schakelmomenten liever zelf in de hand.

Het is niet principieel, ik heb automaten zeker leren waarderen. De Sportronic in de zakelijke 166 JTD is fijn in de file en als je snelweg rijdt maakt het niet zoveel uit. Dan telt het gemak.

Als ik voor mijn plezier rijd is zelf schakelen deel van de pret. Die zes-bak is prima, erg fijn en erg goed te hanteren. De koppeling is heel zwaar, maar een beetje werken hoort erbij.

Het is wel grappig: Marjolein (mijn vrouw) houdt helemaal niet van automaten. Komt door dat jankende geluid van een motor die veel toeren maakt terwijl er niets gebeurt en de fysieke versnelling die er een tijdje later achteraan komt zetten - als de automaat er eindelijk achter is wat je wilt. Het Daf-effect, zeg maar.
Zij is dus blij dat het de 166 3.2 V6 - altijd met hand-bak - is geworden en niet de 3.0 V6 - altijd met automaat (of je moet een hele oude nemen, met de lage neus).
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 12 sep 2017, 22:21

Het voordeel van de automaat is dat je de keuze hebt tussen automatisch schakelen maar ook handmatig (wel met minder verzetten) wanneer omstandigheden dat verkieslijk maken. Doe ik geregeld, je bent dan in ieder geval die loodzware koppeling kwijt.
Dat Daf-geluid heb ik ook in mijn Ypsilon ECVT. Geweldig autootje, inmidels 21 jaar oud. Heerlijk!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 13 sep 2017, 09:11

Eens met Danny en cass mbt auto vs handbak!

Over voorruit qpIV: het rare is dat er gepraat wordt over schaarse voorruiten voor de qpIV terwijl als koen goede gebruikte voorruiten adverteert er níemand op reageert.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Blaauw1888 » wo 13 sep 2017, 12:03

Gisteren de proefrit gemaakt in een 3.2 V8 Evo met handbak en ik moet zeggen dat is toch wel echt heel erg leuk zeg. Het model spreekt me op dit moment gewoon meer aan dan van een V en je hebt nog meer het idee dat je in iets bijzonders rijdt. De verbaasde blik van de Cayenne rijder naast me die opeens werd bijgehouden bij het stoplicht door in zijn ogen waarschijnlijk een Pegeout 405 was toch wel echt priceless. Even een nachtje over slapen en dan de knoop doorhakken. Al weet ik nu al dat die proefrit het slechtste idee ooit was, nu wil ik het zeker!!
Blaauw1888

Berichtdoor PeterM » wo 13 sep 2017, 14:17

Een EVO met handbak ... ben wel benieuwd waar je die gevonden hebt. Of is het nog dezelfde auto waar je eerder over sprak?

Zoals je kunt zien heb je heel wat mensen enthousiast gemaakt om weer eens wat te posten hier .. dat is een verdienste!! Maar helpt het je ook bij je keuze? En hoe?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Maserati Talk