handgeschakelde 4200

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

handgeschakelde 4200

Berichtdoor RedRacing » zo 11 maart 2012, 22:43

Ik heb een vraag over de 4200 GT. Er is al heel vaak gesproken over de voor- en nadelen van de cambio corsa van de 4200, al dan niet in vergelijking met de automaat van de 3200 GTA. Nu staan er ook wat 4200tjes te koop met een handbak. Heeft iemand daar ervaring mee? De cambio corsa is niet het sterkste onderdeel van de 4200 heb ik begrepen, maar is een nieuwe koppeling bij een handbak een stuk onderhoud waar je helemaal op leeg loopt? En heeft de handbak in de 4200 net zo'n gebruiksaanwijzing als die in de 3200GT?

Ben benieuwd naar reacties.

Jos
RedRacing
 
Berichten: 155
Geregistreerd: za 14 jan 2012, 22:19

Re: handgeschakelde 4200

Berichtdoor schip » zo 11 maart 2012, 23:13

Ha Jos,

Over de kosten van een nieuwe koppeling weet ik niks, maar ik heb een 4200 GT met handbak en dat schakelt voor mij prima, ook nog geen troubles mee gehad.. Als ie koud is altijd wat stugger vooral in 1 en 2, maar bij lange na niet zo stug als de bak in mijn biturbootje.

Frank
Maserati Spider Zagato (zwart, 1992) ** VERKOCHT :( **
Maserati Spider 4200 (zwart, 2005)
Jeep liberty 3.7 limited (zwart, 2009) **VERKOCHT**
Mini Cooper S JCWorks (zwart, 2006) rocket queen :)
Avatar gebruiker
schip
Donateur
 
Berichten: 96
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 18:26
Woonplaats: Amsterdam

Re: handgeschakelde 4200

Berichtdoor treets » zo 11 maart 2012, 23:23

De gebruiksaanwijzing die voor de 3200GT geldt, niet starten met koppeling ingetrapt en ook verder de koppeling niet onnodig ingetrapt houden, geldt niet voor de 4200 voor zover mij bekend.
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: handgeschakelde 4200

Berichtdoor SpyderGT » zo 11 maart 2012, 23:53

Wij hebben ook een handbak en hebben daar ook geen enkel probleem mee of mee gehad.
SpyderGT
Admin
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: handgeschakelde 4200

Berichtdoor schip » ma 12 maart 2012, 00:32

@treets

Goh, dat wist ik helemaal niet mbt. de 3200GT: niet starten met koppeling ingetrapt. Staat er ook bij waarom niet? En verder niet onnodig ingetrapt houden, daar zegt het woord 'onnodig' al genoeg. Maar dat heeft meer met gewenning te maken van sommige automobilisten....(mijn oom bijvoorbeeld)
Maserati Spider Zagato (zwart, 1992) ** VERKOCHT :( **
Maserati Spider 4200 (zwart, 2005)
Jeep liberty 3.7 limited (zwart, 2009) **VERKOCHT**
Mini Cooper S JCWorks (zwart, 2006) rocket queen :)
Avatar gebruiker
schip
Donateur
 
Berichten: 96
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 18:26
Woonplaats: Amsterdam

Re: handgeschakelde 4200

Berichtdoor RedRacing » di 13 maart 2012, 23:31

Dank voor de reacties.

Om de hoeveel tijd moet normaal gesproken een koppeling worden vernieuwd en waar kijk je dan financieel tegenaan?

Jos
RedRacing
 
Berichten: 155
Geregistreerd: za 14 jan 2012, 22:19

Re: handgeschakelde 4200

Berichtdoor treets » wo 14 maart 2012, 09:53

@ schip

Zoek maar 'ns op 'axiaal lager' en 'end float': probleem is dat de krukas van de motor axiaal (in de lengterichting) belast wordt als de koppeling wordt ingetrapt. Dat is bij elke handgeschakelde auto zo, maar de krukaslagers die deze druk moeten weerstaan zijn bij de 3200 niet erg goed bestand tegen deze belasting. Vooral starten met de koppeling ingetrapt versnelt het slijten van dit lager omdat er op dat moment nog geen olie wordt rondgepompt.
Verder dus niet met koppeling ingetrapt voor het stoplicht staan of in de file: gewoon in z'n vrij en koppeling los, dan is er niet veel aan de hand.
Ik heb zelf ook een Austin Healey en daarvoor geldt precies hetzelfde.
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02


Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron