Afslaan motor bij het intrappen van de koppeling.

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Afslaan motor bij het intrappen van de koppeling.

Berichtdoor SpyderGT » za 12 mei 2012, 22:07

Vandaag de spyder gehaald, beurt gehad, nieuwe bougies, oliën en filters. Voor we hem brachten was er niets loos, nu slaat telkens de motor af als je de koppeling intrapt? Het lijkt mij dat dit verband heeft met de gedane werkzaamheden? Iemand enig idee? Ik hoop dat hij voor woensdag weer ok is.
SpyderGT
Admin

Re: Afslaan motor bij het intrappen van de koppeling.

Berichtdoor Michele » za 12 mei 2012, 23:29

Bij de meeste auto's schakelt de computer bij koppeling intrappen de stationairloop in. Daarom moet je ook nooit met ingetrapte koppeling uit laten rollen want dat kost benzine. Wellicht dat daar iets fout gaat?
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 13 mei 2012, 08:31

SpyderGT schreef:Vandaag de spyder gehaald, beurt gehad, nieuwe bougies, oliën en filters. Voor we hem brachten was er niets loos, nu slaat telkens de motor af als je de koppeling intrapt? Het lijkt mij dat dit verband heeft met de gedane werkzaamheden? Iemand enig idee? Ik hoop dat hij voor woensdag weer ok is.

Door wat jij hier aangeeft kan dit niet ineens ontstaan. Is er iets afgesteld, heeft de auto een APK gehad en moest er daar iets voor afgesteld worden?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor SpyderGT » zo 13 mei 2012, 09:11

De auto heeft ook apk gehad inderdaad. Ik weet niet of daarvoor iets afgesteld is. Wel loopt hij lager stationair nu ook, onder de 1000 toeren per minuut stationair. Als je 1500 of 2000 toeren rijd en je trapt de koppeling in dan blijft hij aan hoewel hij ook duikelt maar als je boven de 2000 toeren zit en je trapt hem in dan duikelt hij heel snel en valt hij gewoon uit.
SpyderGT
Admin

Berichtdoor Boomerang » zo 13 mei 2012, 10:25

Intrappen koppeling.....dacht dat je het over een andere auto had, maar die van jullie is dus geen Cambio Corsa begrijp ik.

Geen losse slangklemmen/ slangen ergens in het luchtinlaat circuit of zo?
Zo niet, klinkt het als een probleem met het gasklephuis.
Geen motorstoringslampje?
Nieuwe software geladen?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor SpyderGT » zo 13 mei 2012, 12:24

We hebben inderdaad een gewone handbak. Losse slangen of slang klemmen kan ik niet ontdekken. Storingslampje brand niet. Of er nieuwe software geladen is weet ik niet. Het lijkt mij dat het met de gedane werkzaamheden te maken heeft omdat hij hiervoor geen enkel probleem gaf. Het zou dus niet aan de vervangen bougies kunnen liggen?
SpyderGT
Admin

Berichtdoor Marten » zo 13 mei 2012, 13:25

Nee, ik denk niet dat het met de bougies te maken heeft. Als er bij het vervangen een kabeltje of bougiekap sneuvelt merk je dat meteen doordat de motor als een ouwe krant staat te draaien.

Over welk bouwjaar hebben we het eigenlijk?

Het kan zo maar zijn, dat er toch iets aan het toerental/CO is gesteld. Uit je verhaal maak ik op dat de motor afslaat bij remmen tot stilstand, bijvoorbeeld bij een stoplicht.
Dan kunnen er een paar oorzaken zijn
-valse lucht doordat er een slang niet goed op zijn plek zit
-er is aan de gasklep gemorreld (deze is iets versteld waardoor een lager stationair toerental) en als deze dan
vervuild is, wat in de loop der tijd gebeurt, is de minimale gasklepopening te klein, de motor smoort dan
-er zit(ten) (een) sensor(en) op die de gaskleppositie waarnemen, deze werkt niet goed, is niet juist afgesteld
-de stationair toerenregelaar (een soort extra gasklepje) is vervuild of de slang zit er niet goed op
-in geval van een elektronische gasklep is deze vervuild of defect
-er is bij het sleutelen een stekkertje of slang weggedrukt

Je moet je voorstellen, dat als je afremt er niet alleen stroom wordt afgenomen door de remlichten, maar ook vacuum voor de remmen wordt gebruikt. Hierdoor is het noodzakelijk om de dip die hierdoor even in het stationaire toerental ontstaat op te vangen. Hiervoor gebruikt men bij injectiemotoren een soort bypass (stationair toerenregelaar) om de gasklep heen, die door de computer wordt aangestuurd. Deze regelt op basis van bv je gaskleppositiesensor en je toerentalsensor het toerental af door meer of minder te openen. Bij elektronische gaskleppen wordt deze functie door de gasklep zelf overgenomen.

Alle elektrische verbruikers zorgen ervoor dat de dynamo harder moet werken, deze onttrekt vermogen aan de motor, even extreem: als je een Fiat Cinquecento 900 stationair laat draaien en je zet de alarmlichten aan, dan hoor je het motortoerental varieren met aan/uit gaan van de alarmlichten.

Bij oudere auto's met weinig km's kan ook alleen het vervangen van remblokken al voor problemen zorgen.
Het rubber membraan van de remservo kan uitgedroogd raken en als je dan de remblokken vervangt en de remmen weer "oppompt" wat nodig is nadat de remzuigers zijn teruggedrukt om de nieuwe blokken te plaatsen kan net die extra slag die je met het rempedaal maakt ervoor zorgen dat dit membraan scheurt.
Hierdoor ontstaat een vacuumlek waar je dus alleen last van krijgt als je remt, de motor slaat dan ook af.

Zo X, ik hoop dat je hier wat mee kan.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Boomerang » zo 13 mei 2012, 15:02

Goed verhaal, alleen gaat het hier om een 4200 en daar valt niets af te stellen.
Motortoerental wordt geregeld en gecontroleerd door het stuurapparaat en slechts met software kan daar iets worden veranderd.
Er is geen stationairstelinrichting en gasklepschakelaar, alles wordt in het stuurapp. en de etm geregeld.
Benieuwd wat er als oorzaak gevonden wordt.
Goed mogelijk dat de stelmotor van de ETM zwaar gaat of de sensoren in dat ding gebrekkig terugmelden.
Alleen zou je dan een brandend diagnoselampje verwachten.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Brrt » zo 13 mei 2012, 16:54

Wij hadden het zelfde probleem en het bleek de krukas sensor te zijn.
Stond te ruim afgesteld en nadien waren de problemen weg. Dit was ook na een grote beurt. Soms leek het alsof de motor nog draaide terwijl de toerenteller al stil stond. 3200gt.
Brrt

Berichtdoor Marten » zo 13 mei 2012, 20:38

Bij een ETM gaat de terugkoppeling van de gaskleppositie idd geheel elektronisch.
ETM.jpg

De elektronika hierin kan vervuilen en de vervuiling kan er ook voor zorgen dat de gasklep zwaar gaat.
Echter door vettigheid kan ook de minimale gasklepopening afnemen waardoor de motor smoort.

Bij Volvo, waar bij bv de S60 de ETM's nog wel eens sneuvelen, maakten we dan het gasklephuis zelf schoon en fopten we de ECU door softwarematig zogenaamd een nieuwe ETM te monteren, waardoor de minimale gasklepopening werd "ingeleerd".

Bij de Alfa 156 deden we na het reinigen van de gasklep een hard reset (accupolen op elkaar) en lieten daarna de motor zo'n 10 minuten stationair draaien met alle grote verbruikers aan.

Ben ook zeker benieuwd wat er nu de oorzaak van is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport