Druppelaar op zonnecellen...

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor YoMan » vr 09 nov 2012, 00:35

Ik overweeg een zonnepaneel als energiebron voor de druppelaar in de winter. In de garage heb ik geen stroom en dat komt er ook niet.

Maar hoeveel watt moet dat paneel nou zijn voor een cambiocorsa spyder? Is 95 watt genoeg, of moet ik 195 watt hebben. (Is ook duurder en groter)
Punt is dat het in de winter ook maar een beperkt aantal uren licht is, het alarm trekt ook stroom, dus.....
Auto bezit de standaard accu en alarm.

Welke techneut heeft advies?
YoMan
 
Berichten: 103
Geregistreerd: za 28 mei 2011, 18:47

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor treets » vr 09 nov 2012, 09:05

Om een accu op spanning te houden is niet veel voor nodig; een accu opladen is een ander verhaal.

Even voor de vuist weg:
een 70Ah accu (12V natuurlijk), stel dat deze door zelfontlading en verbruik van de auto na een maand niet meer in staat is de auto te starten. Aanname dat er zo'n 60Ah van de lading is verdwenen; bij 12V is dat 720Wh aan energie.
dit heeft 31x (dagen) 24 (uren) geduurd, dus 744 uur. Grofweg verbruikt de auto bij stilstand dus zo'n 1W (1Wh per uur). Per dag zou dus zo'n 24Wh bijgeladen moeten worden.
95Wpiek zonnepaneel waar de zon niet rechtstreeks op staat, niet onder de ideale hoek staat, beetje vies is en bij laagstaande zon: iets van 40W moet wel te doen zijn. Bij bewolking nog heel wat minder, 25W? Dat betekent dat je in 1 uur je dagverbruik al aanvult.
Je zegt dat er per dag een aantal uren licht op het paneel zal vallen. Volgens mij heb je dan dus aan een 95W paneel ruim voldoende!
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor Vince » vr 09 nov 2012, 09:26

Of je laat gewoon de motor lopen.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor volantevantage » vr 09 nov 2012, 09:46

Bij de "Diva" haalde ik gewoon de min-pool v/d accu los, en ook bij 964.
Bij de meeste klassiekers zit standaard een massa afsluiter met een aparte sleutel, simpel en goedkoop.
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor treets » vr 09 nov 2012, 11:27

Ik haal tegenwoordig ook de minpool los. Meestal op deze manier:
- raam aan bestuurderskant stukje open zetten zodat deur nog open kan
- niet op het alarm zetten!
- achterklep openen
- minpool loshalen en achterklep dichtdoen, met sleutel in je hand en niet in de achterbak!
- met de sleutel beide portieren op slot draaien

Hoe doen jullie dat?
Ik heb het trouwens over een 3200GT, misschien net weer anders.

Bij het aansluiten heb ik gemerkt dat de parkeerverlichting aangaat (!?) en soms alsnog het alarm afgaat...
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor Danny » vr 09 nov 2012, 13:32

Een latere serie 3200 heeft overigens een schakelaar waarmee je de min-kabel onderbreekt. Is helemaal makkelijk. Volgens mij zou de 4200 die schakelaar ook moeten hebben? Het betreft een zwarte draaischakelaar.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor treets » vr 09 nov 2012, 13:47

Mijn 3200 heeft die schakelaar niet (hij is uit 2000), jouw 1999-er ook niet neem ik aan?
Ik zit zelf nog wel te denken of ik mijn accu niet met een andere accu op spanning kan houden. Probleem is dat acculaders op 12V (als voeding dus) zeldzaam zijn. De CTEK (250 of zoiets) werkt alleen maar met een voedingsspanning van >13V en is bedoeld om vanaf een generator of zonnepaneel te werken. Optie is nog 12V --> 230V --> oplader, maar dat wordt wel erg inefficient...
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor YoMan » vr 09 nov 2012, 13:57

treets schreef:Om een accu op spanning te houden is niet veel voor nodig; een accu opladen is een ander verhaal.

Even voor de vuist weg:
een 70Ah accu (12V natuurlijk), stel dat deze door zelfontlading en verbruik van de auto na een maand niet meer in staat is de auto te starten. Aanname dat er zo'n 60Ah van de lading is verdwenen; bij 12V is dat 720Wh aan energie.
dit heeft 31x (dagen) 24 (uren) geduurd, dus 744 uur. Grofweg verbruikt de auto bij stilstand dus zo'n 1W (1Wh per uur). Per dag zou dus zo'n 24Wh bijgeladen moeten worden.
95Wpiek zonnepaneel waar de zon niet rechtstreeks op staat, niet onder de ideale hoek staat, beetje vies is en bij laagstaande zon: iets van 40W moet wel te doen zijn. Bij bewolking nog heel wat minder, 25W? Dat betekent dat je in 1 uur je dagverbruik al aanvult.
Je zegt dat er per dag een aantal uren licht op het paneel zal vallen. Volgens mij heb je dan dus aan een 95W paneel ruim voldoende!


Prima indicatie. Het zonnepaneel wordt op het dak van de garage geplaatst, in een hoek en op het zuiden. Geen hoge gebouwen in de buurt, dus er valt minimaal 9 uur daglicht op gedurende de korte winterdagen.
Lijkt me meerdan genoeg. Alleen even zorgen dat in geval van sneeuw het paneel wordt schoongeveegd. (Laddertje, bezempje, klaar!)
Dank!
YoMan
 
Berichten: 103
Geregistreerd: za 28 mei 2011, 18:47

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor Danny » vr 09 nov 2012, 15:48

treets schreef:Mijn 3200 heeft die schakelaar niet (hij is uit 2000), jouw 1999-er ook niet neem ik aan?


Nee, is volgens mij m.i.v. modeljaar 2001. De Assetto Corsa heeft deze schakelaar wel.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor treets » vr 09 nov 2012, 18:25

Moet helemaal goed komen YoMan, meer dan genoeg marge met 95W!
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast