Druppelaar op zonnecellen...

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Druppelaar op zonnecellen...

Berichtdoor Marten » vr 09 nov 2012, 22:11

Ik gebruik zelf ook al jaren een druppellader op zonne energie, heb er al eens iets over geschreven op dit forum.
Je moet alleen wel in de gaten houden dat als het echt meerdere dagen goed koud is (vriest) dat je dan kans hebt dat de lader tekort komt.

Als je dat niet op tijd in de gaten hebt is het einde accu, dus wel af en toe even de staat van de accu kontroleren.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Emilio » za 10 nov 2012, 23:19

Sympatiek idee. Ik heb daarentegen gewoon mijn setje zonnepanelen op het net aangesloten.
Druppellader zou ik dan ook gewoon in het stopcontact doen.
Grote voordeel is natuurlijk dat je op de momenten dat er meer zonnestroom wordt geproduceert dan je druppellader afneemt, deze stroom voor de rest van je huishouden - of zelfs het elektriciteitsnet - beschikbaar komt.
En je hebt ook nooit het probleem dat je druppellader te weinig stroom levert als er te weinig zon is.

Er is m.i. maar één denkbare reden om een lader van een "dedicated" zonnepaneel te voorzien, en dat is als je bij je auto geen netstroom tot je beschikking hebt.
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor lqpl » zo 11 nov 2012, 09:47

Hetgeen bij YoMan het geval is.

Ik neem aan dat jouw panelen een grotere capaciteit hebben dan wat voldoende is voor een druppellader?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Emilio » zo 11 nov 2012, 13:08

Ah ja, af en toe ook even het begin van de thread lezen...

Wij hebben naar huidige maatstaven een bescheiden setje van 6 paneeltjes liggen, 1410 W piek vermogen. Levert op jaarbasis iets in de buurt van 1200 kWh. Ruim voldoende voor een druppellader, dat wel, en nog wel wat.

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor YoMan » vr 16 nov 2012, 20:34

En vandaag eea geinstallerd: Het paneel op het platte garagedak gericht op het zuiden. verzwaard met 6 tegels, dus dat ligt zo vast als een huis. Kom maar op windkracht 9!

2 snoertjes van het paneel door het luchtkanaal vanaf het dak naar binnenin de garagebox en die zitten vast aan een regelkastje. Kofferbak open en het "regelkastje" in de kofferbak gelegd.
Vanaf het kastje lopen dan 2 andere snoertjes naar de accu, aan de uiteindes een ringetje, dus boutje bij de accupool losdraaien, ringetje erop en boutje vastdraaien...klaar.

Op het regelkastje zie ik een indicator voor "acculading OK/niet zo OK/niet OK" en nog een groen lampje ingeval "zonnepaneel laadt", kortom ik kan alles keurig in de gaten houden.

Komende zomer dus alleen maar de 2 ringetjes van de zwarte en rode pool verwijderen (boutje losdraaien, ringetje eraf, boutje vastdraaien) en we kunnen rijden.

Kosten:All-in 285 euro. (Noot: Zonnepanelenboer zit bij mij in het dorp.)
YoMan

Berichtdoor cassiopeia » vr 16 nov 2012, 20:57

Mooie oplossing.
Ik heb hetzelfde probleem met de QP. Die staat elders in een garagebox zonder stroom, water of zelfs maar een raam. Alleen zitten daar drie lagen appartementen boven dus ik heb geen dak. Wel wordt zo de garage indirect verwarmd: zelfs als het stevig vriest wordt het er niet kouder dan acht graden. En, absoluut geen vocht.
Ik moet dus steeds de accupool loshalen, want na twee tot drie weken was de accu altijd plat. Er ontstond wel een probleem toen er een nieuw alarm was ingebouwd. Dat alarm activeerde zichzelf altijd na tien minuten, ook wanneer het niet was ingeschakeld. Losnemen accupool zag het als sabotage en dus ging het alarm af, gevoed door de noodstroom-accu. Het was uiteindelijk veel gepuzzel om het zo te krijgen dat het niet meer afging na losgenomen accupool.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » za 17 nov 2012, 06:48

cassiopeia schreef:Mooie oplossing.
Er ontstond wel een probleem toen er een nieuw alarm was ingebouwd. Dat alarm activeerde zichzelf altijd na tien minuten, ook wanneer het niet was ingeschakeld. Losnemen accupool zag het als sabotage en dus ging het alarm af, gevoed door de noodstroom-accu.

Dat doet de originele ook, als 'ie goed werkt. La Moglie belde me eens midden in de nacht uit mijn bed in Bolivia. Wat te doen? Uit laten woeden tot die noodbatterij op was. Ik had er verder geen last van... blush1

cassiopeia schreef:Mooie oplossing.
Het was uiteindelijk veel gepuzzel om het zo te krijgen dat het niet meer afging na losgenomen accupool.

Wat was de oplossing?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Emilio » za 17 nov 2012, 11:06

Of, weet je zeker dat het alarm het nu überhaupt nog doet?

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor YoMan » za 02 maart 2013, 20:40

Even een kleine update: Na de herfstrit van 4 november heeft mijn Spyder niet meer gereden. Is enkele dagen later aan de druppelaar gegaan, en heeft dus bijna 4 maanden stil gestaan.

Afgelopen donderdag de druppelaar losgekoppeld, ingestapt en....VROEM!!
In 1 keer starten! Maserati niet betrouwbaar? Laat ze maar kletsen!!!

Vervolgens een heerlijke 40 kilometer gereden (zonnetje scheen) en de hele handel weer eens lekker op temperatuur gebracht en de smeermiddelen alle hoekjes van de motor laten vinden. Ook de enigszins vierkante bandjes weer keurig in rond model kunnen rijden. Het was puur genieten!!

Ik kan de druppelaar op zonnepaneel van harte aanbevelen, het is mij uitstekend bevallen.
YoMan

Berichtdoor treets » za 02 maart 2013, 23:26

Tnx voor de update! Mooi opgelost dus!
treets
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport