Rijden in de winter

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Rijden in de winter

Berichtdoor djkid » di 18 dec 2012, 18:12

Mijn Maserati Coupe CC (4200) heeft vanaf het voorjaar tot een paar weken geleden ongeveer 16.000 km gereden. Bij aankoop stond de teller op 12.500 km, nu is de kilometerstand ongeveer 29.000. Met het invallen van de winter heb ik de auto maar stilgezet. Het plan is de winter te overbruggen met een 13 jaar oude Fiat. Nou, dat rijdt wel, maar ik mis het Maserati gevoel wel heel erg. Reden dat ik overweeg de Maserati toch ook maar in de winter te gaan rijden. Maar voordat ik daarover een beslissing neem graag eerst de reacties van de gebruikers en ervaring's deskundigen van Maserati Forum.

Mocht ik besluiten de Maserati Coupe CC ook in de winter te gebruiken dan is mijn vervolg vraag: passen de velgen van de 3200GT op de Coupe CC? En hoe zit het met de wielbouten? Kan ik voor de velgen van de 3200GT dezelfde velgbouten gebruiken als degene waar de originele velgen nu op de Coupe CC gemonteerd zijn?

Alvast dank voor jullie ervaringen, meningen en reacties.
djkid

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor duetto » di 18 dec 2012, 18:49

Ik heb mijn 4200 CC als dagelijks vervoermiddel, dus ik rij in de winter gewoon door (sterker nog, juist in de zomer staat hij vaker stil, omdat ik dan bij mooi weer de Alfa spider inzet voor het woonwerkverkeer). Toen het onlangs zo sneeuwde en vroor had ik het gevoel in een soort cliche autocommercial te zitten:

Man stapt deur uit, ziet auto onder dik pak sneeuw en glimlacht. Klikt hem open, start de motor, die meteen aanslaat, schakelt stoelverwarming en achterruitverwarming in, doet een rondje om de ruiten en verlichting sneeuwvrij te maken en rijdt dan vrolijk weg. Geeft in een bocht wat extra gas en kijkt tevreden naar het oplichtende lampje van het stabiliteitsprogramma, terwijl auto onverstoorbaar zijn weg vervolgt. Wanneer dan de cameraman inzoomt op het merk van dit wintervaste product komt de verrassing; geen Volvo of Audi, maar een Maserati.

Ik heb de auto uiteraard op winterbanden staan, waarvoor ik bij aankoop een extra set velgen heb gekregen, volgens mij de oorspronkelijke sportvelgen. Die hebben wat minder spaken dan de zomervelgen en zijn dus gemakkelijker schoon te houden - en dan wordt de auto inderdaad iets regelmatiger gewassen.
duetto
Donateur

Berichtdoor Andrea » di 18 dec 2012, 18:52

Heb eens gelezen dat de velgen van een 3200 en 4200 uitwisselbaar zijn maar wel andere wielbouten hebben.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor Danny » di 18 dec 2012, 20:13

Andy heeft gelijk. 3200 velgen passen gewoon onder een 4200 of Coupe maar wel alleen met 3200 wielbouten
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Techno » di 18 dec 2012, 22:27

Ik weet het.....het wordt een herhaling:een maserati en rijden in het vocht-met-pekel gaat niet samen. Iemand (jij of de volgende eigenaar) wordt een keer gestraft: roest, oxidatie , vastzittende remklauwen, noem maar op. En zie jij dat toch anders, laat dan tenminste bij de volgende beurt alle bouten en moeren van het onderstel ontroesten en in de tectyl/waxoyl of een
soortgelijk product spuiten (nadat de bodem van de auto tevoren goed is ontdaan van modder- en pekelresten)
Techno
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 18 dec 2012, 23:07

Een CC na een winter met pekel en bagger....

Afbeelding

Roest aan metalen delen en bloemkool aan het aluminium.
Over alle electriek/stekkers enz hebben we het dan nog niet.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Vince » wo 19 dec 2012, 09:09

O, die kan er prima tegen dus. Tssk5

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor djkid » do 20 dec 2012, 19:53

Boomerang schreef:Een CC na een winter met pekel en bagger....

Afbeelding

Roest aan metalen delen en bloemkool aan het aluminium.
Over alle electriek/stekkers enz hebben we het dan nog niet.

Dank voor alle reacties! Je foto illustreert mijn grootste angst! Dat laat ik toch maar niet gebeuren. Dan maar even wachten totdat de pekel van de wegen is weg geregend. Wordt dus wachten tot begin maart. Tot die tijd moet de Fiat door de pekel!
djkid

Berichtdoor dueporte » vr 21 dec 2012, 08:51

Zoveel is er de afgelopen weken in het zuiden niet gepekeld! Ook in december kun je prima rijden ( al ie rijdt..) met 8 gr buitentemperatuur. Iedereen een groene kerst toegewenst!
dueporte

Berichtdoor ConraddeBruin » vr 21 dec 2012, 22:15

Gewoon doorrijden!!!!

Juist nu kun je zonder al te veel moeite het gevoel en kunde van de auto ''testen''.
Wat betreft de pekel, dat is slecht, maar zo ziet de bak er ook uit na wat normale buitjes....
Het materiaal wat gebruikt wordt is niet bepaald een topproduct...
ConraddeBruin

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport