Rijden in de winter

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor cassiopeia » ma 21 jan 2013, 20:37

De airco op "econ" (dus uit) en preselectie voetenwarmte kan iets helpen. Heel veel helpt het niet, want de bedrijfstemperatuur komt bij dit weer niet eens op 60 graden. Ja, mijn thermostaat is vernieuwd.
Verder is het met Maserati net als met onze nieuwe Italiaanse Fyra-hogesnelheidstrein van AnsaldoBreda: niet geschikt voor winters gebruik. Plus electrische storingen en afvallende onderdelen. lachebekkie
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4283
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor Danny » ma 21 jan 2013, 22:00

Bedrijfstemperatuur van 60gr is niet goed, of je nou in de NL winter rijdt of op de Noordpool. Dan heb je óf een defecte thermostaat uit de doos (schijnt wel vaker te gebeuren) óf je temperatuurmeter is defect/funtioneert niet goed óf er iets iets anders mis
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor lqpl » ma 21 jan 2013, 22:07

OF je moet weer een kartonnetje achter je radiator schuiven.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor Michele » ma 21 jan 2013, 22:18

Hoe safe is die oplossing? Ik heb een thermosaat in de Alfa die niet helemaal optimaal functioneert (70 graden max met de huidge weersomstandigheden), moet vervangen worden, maar weet niet of dat voor het eind van de week gefixt is. En met het oog op de aangekondigde -11 aanstaand weekend in de regio waar ik heen moet.....
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor cassiopeia » ma 21 jan 2013, 22:35

Danny schreef:Bedrijfstemperatuur van 60gr is niet goed, of je nou in de NL winter rijdt of op de Noordpool. Dan heb je óf een defecte thermostaat uit de doos (schijnt wel vaker te gebeuren) óf je temperatuurmeter is defect/funtioneert niet goed óf er iets iets anders mis


Franco heeft er uitgebreid naar gekeken (en de thermostaat vervangen en proefgereden). Volgens hem is het nu helemaal in orde en ook helemaal conform. Daarna heb ik er circa 4.000 km mee gereden. Wie ben ik dan om het beter te weten?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4283
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor Danny » ma 21 jan 2013, 22:38

Als je een nieuwe trui koopt met een gat erin en de verkoper zegt dat dat echt zo hoort dan neem je daar toch ook geen genoegen mee?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor cassiopeia » ma 21 jan 2013, 22:49

Ik kan niet beoordelen of er sprake is van een afwijkende situatie omdat ik geen referentiekader heb. Het door mij geschetste beeld komt trouwens in grote lijnen wel overeen met uitgebreide temperatuurverhalen die hier (en op het vorige forum) aan de orde zijn geweest. Overigens rijd ik in de winter toch niet met de Maserati, dus last heb ik er verder niet van. Opmerkelijk vind ik wel dat mijn twee Lancia's (waar ik in de winter mee rijd) bijna hetzelfde beeld geven allebei twee jaar geleden ook nieuwe thermostaat, nu worden ze allebei ook 65-70 graden waar het eerst 50 was. Alle drie (Italiaanse) auto's zelfde symptonen, nieuwe thermostaat met zelfde resultaat.

Toen de airco van de Evo dit voorjaar ineens niet meer koelde werd overigens vastgesteld dat de electronisch geregelde mengkraan achter het dashboard defect was. Zo ontstond de situatie dat gelijktijdig de verwarming warme lucht inblies en de airco koude. Het resultaat laat zich raden. Die kraan kostte overigens iets van 250 euri ex btw en montage. Volgens Franco gaan die dingen ook met regelmaat kapot.
Mijn MB 300SD heeft ook een thermostatisch gestuurde airco. Daar was twee jaar geleden de vacuum klep van defect. Dat onderdeel kostte overigens 1.200 euri en bleek ook met regelmaat defect te raken. Daar bleek in de USA een betere en modernere regeling voor te zijn bedacht door een Amerikaans bedrijf. Tegen lagere kosten. Die heb ik laten komen en dat blijkt nu prima te werken.
In mijn allereerste auto, een Renault Dauphine, had ik altijd warme voeten. Gewoon met twee trekstangen in de voetenruimte. Nooit problemen.
Laatst bijgewerkt door cassiopeia op ma 21 jan 2013, 23:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4283
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor lqpl » ma 21 jan 2013, 23:10

Michele schreef:Hoe safe is die oplossing? Ik heb een thermosaat in de Alfa die niet helemaal optimaal functioneert (70 graden max met de huidge weersomstandigheden), moet vervangen worden, maar weet niet of dat voor het eind van de week gefixt is. En met het oog op de aangekondigde -11 aanstaand weekend in de regio waar ik heen moet.....


Safe als je je tempmeter in de gaten houdt. Ik heb ooit van onze weldoener Klootstra een Lancia Thema te leen gekregen om mee naar Italie te gaan. Thermostaat bleek defect (plus, overigens, de beloofde winterbanden bleken versleten zomerbanden - heerlijk gedrift met mijn ouders op de achterbank Huh5 ) en de motortemp bleef op 50 gr steken (bij strenge vorst in het Inntal). Ondanks mijn agressieve sentimenten jegens de filantroop uit het noorden heb ik de auto gespaard door een stuk karton voor de radiator te monteren. Daarmee kwam de temperatuur op 70-8o gr en werd het binnen ook wat gerieflijker.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor Michele » ma 21 jan 2013, 23:31

merci!
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor Danny » di 22 jan 2013, 09:24

Kartonnetje niet vergeten te verwijderen als je voor de Gotthardtunnel in een kilometerslange file terecht komt rolleyes
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten