Rijden in de winter

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor PeterM » di 22 jan 2013, 11:01

cassiopeia schreef:Ik kan niet beoordelen of er sprake is van een afwijkende situatie omdat ik geen referentiekader heb. Het door mij geschetste beeld komt trouwens in grote lijnen wel overeen met uitgebreide temperatuurverhalen die hier (en op het vorige forum) aan de orde zijn geweest. Overigens rijd ik in de winter toch niet met de Maserati, dus last heb ik er verder niet van. Opmerkelijk vind ik wel dat mijn twee Lancia's (waar ik in de winter mee rijd) bijna hetzelfde beeld geven allebei twee jaar geleden ook nieuwe thermostaat, nu worden ze allebei ook 65-70 graden waar het eerst 50 was. Alle drie (Italiaanse) auto's zelfde symptonen, nieuwe thermostaat met zelfde resultaat.(....)

Niet teveel zorgen over die koelwater temp. Mijn Alfa staat bij normale buiten temperaturen strak op 90 graden koelwater temp maar haalt nu ook krap aan 80.
Het is natuurlijk wel zo dat je thermostaat blijkbaar te vroeg open gaat want anders kom je niet op dit soort lage temperaturen. De thermostaat zou pas open moeten gaan en de radiator pas in het koelcircuit moeten betrekken als de motor temp op 70 graden aangekomen is - er zit een nl. standaard een "70 graden" thermostaat in.
Heb inmiddels wat ervaring crybaby -niet te verwarren met kennnis!- en blijf volhouden dat de olietemperatuur een betere indicatie is voor de werktemperatuur van de motor. Heb inmiddels diverse situaties meegemaakt waarin de watertemp rond de 70 zit (krap aan dus) en de olietemp op een normale 90 à 100 graden. Je hebt uiteraard wel een olietempmeter nodig om dit vast te stellen.
In een vorige discussie over dit verschijnsel in de 3200GT met Emilio heb ik toen gevraagd of iemand wist op welk punt in het koelcircuit die watertemp wordt gemeten die de tempmeter op het dashboard aangeeft - het maakt m.i. nogal wat uit of dit voor of achter de radiator gebeurt. Dus of de watertempmeter de temp van ongekoeld water uit de motor aangeeft of van gekoeld water nadat de radiator zijn werk heeft gedaan. Dat laatste lijkt het geval, maar er is tot dusver niemand die het zeker weet.

cassiopeia schreef: (....)
Toen de airco van de Evo dit voorjaar ineens niet meer koelde werd overigens vastgesteld dat de electronisch geregelde mengkraan achter het dashboard defect was. Zo ontstond de situatie dat gelijktijdig de verwarming warme lucht inblies en de airco koude. Het resultaat laat zich raden. Die kraan kostte overigens iets van 250 euri ex btw en montage. Volgens Franco gaan die dingen ook met regelmaat kapot. (....)

F. zou kunnen weten dat er een alternatief is. Iemand op het oude forum (ik dacht QPIVEVO) heeft ooit uitgevonden dat de kachelkraan (het onderdeel dat stuk gaat) identiek is aan die uit de VW Polo uit die periode. VW partnrs daar op te zoeken. Kosten (vier jaar geleden toen de mijn stuk ging) € 35. De monteur moet het elektrische bedieningsmechanisme overzetten vanaf de oude klep, maar dat is goed te doen.
F. was toen best geïnteresseerd, omdat het Maserati-onderdeel toen al heel slecht leverbaar was. Ik snap dat als Maserati wel kan leveren hij gezien zijn positie natuurlijk "genuine parts" moet monteren.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PJ » di 22 jan 2013, 16:25

cassiopeia schreef:Ik kan niet beoordelen of er sprake is van een afwijkende situatie omdat ik geen referentiekader heb.

Referentiekader, (helaas?) een non Evo, temperatuur is en blijft 70 graden.
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor Emilio » di 22 jan 2013, 21:44

Zal mijn relaas nog maar even herhalen: mijn 3200GT is al jaren in onderhoud bij Franco, paar jaar geleden (na vervangen lekke radiateur) viel ineens op dat de watertemperatuur nogal laag bleef bij koud weer. Zeg maar rond of soms zelfs onder de 70 graden op de snelweg.
Op gegeven moment toch maar thermostaat laten vervangen, temperatuur kwam ietsiepietsie hoger uit maar niet echt een significante verbetering.
Afgelopen najaar, mede na bericht van Danny hier op het forum dat de watertemperatuur toch echt gewoon wel "normaal" is te krijgen met een nieuwe thermostaat , nog eens teruggeweest en opnieuw thermostaat laten vervangen.

Deze 2e vervanging van de thermostaat heeft wél effect gehad, sindsdien blijft de watertemperatuur wél gewoon netjes rond de 90 graden, ook bij vrieskou.

Verklaring? Ik weet het niet. Ik houd het maar op "nogal" forse spreiding in de werking van de thermostaten; misschien een wat gebrekkige kwaliteitscontrole bij de fabriek? Geleverd door Ansaldo? (ha ha.. flauw)

Maar om nu te stellen dat bij vrieskou een watertemp van 70 graden of lager "normaal" bij deze auto's zou zijn vind ik struisvogel-gedrag.

Ik heb zelf die lage watertemperatuur toch altijd wel vervelend gevonden en heeft me bij "koude motor" weerhouden om eens even lekker door te trekken, indachtig dat je normaal gesproken deze auto's toch ook eerst lekker warm rijdt voordat je wat prestaties gaat verwachten..

En verhalen dat het starten van een koude motor meer slijtage levert dan 1000km in warme toestand.. enzovoort

Tot slot
@Peter: ik weet nu waar de thermo-sensor fysiek op het 3200GT-motorblok zit (linksboven als je voor de motorkap staat), maar dan weet ik nog niet (niet gekeken of nagedacht) of dat nu vlak bij de koelwater-inlaat, -uitlaat of ergens tussenin zit.
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 22 jan 2013, 22:23

Dit blijft toch wel erg curieus.
Op twee van de drie(!) thermostaten die ik heb staat een getal ingestanst: 70. Dat suggereert nadrukkelijk dat het ding bij 70 graden opengaat. Heel veel bi-turbo rijders kennen deze temperatuur ook als een vaak zichtbare waarde op de temp-meter. Dat zijn geen uitzonderingen, dat is het verhaal van de aanloop. De radiator kan bij plotselingen vermogensvragen op hete dagen een aanloopje nemen en de radiator eerder inschakelen met het gebied tussen 70 en 90 als een soort buffer.
Op de thermostaat die nu in mijn auto zit en waarvan ik sterk het idee heb dat hij later opengaat staat geen 70 maar abacadabra.

De QP EVO (zes en acht cilinder) en de 3200GT hebben een andere thermostaat dan mijn Otto (en de Shamal), in ieder geval een ander partnummer. Het ding ziet er van buiten identiek uit, maar de functie moet anders zijn, anders was er geen logische reden geweest om het partnummer aan te passen.
Het verhaal gaat (nooit bevestigd gekregen) dat deze bij een hogere temp opent. Dan zou Emilio's ervaring onmiddelijk verklaard zijn.
Wie kijkt er eens op de casing van zijn EVO of 3200 thermostaat of daar wellicht "80" of "85" is ingestanst? Of checkt het bij Franco?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Giulia » wo 23 jan 2013, 09:44

70 graden voor Italiaanse markt en landen waar de buitentemperatuur wat warmer is?
Giulia
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 23 jan 2013, 10:23

De bij mij vervangen thermostaat is EVO/3200GT. Dat is dezelfde, identiek onderdeelnummer. Ik meen te weten dat dit de vervanging is voor de oude versie die niet meer leverbaar zou zijn?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 23 jan 2013, 11:05

PeterM schreef:De QP EVO (zes en acht cilinder) en de 3200GT hebben een andere thermostaat dan mijn Otto (en de Shamal), in ieder geval een ander partnummer. Het ding ziet er van buiten identiek uit, maar de functie moet anders zijn, anders was er geen logische reden geweest om het partnummer aan te passen.
Het verhaal gaat (nooit bevestigd gekregen) dat deze bij een hogere temp opent.

In een documentje met technical data van de qpIV 2000 en 2800 (van quattroporte.online.fr) zie ik dat the thermostaat opent bij 73 +/- 2 graden en dat de (thermostaat-gestuurde) ventilatoren aanslaan bij 77-82 graden. In de biturbo manual zijn de waarden: 70 +/- 2 en 77-82. Het lijkt er dus op dat er gewoon 70-graden thermostaten zijn gemonteerd.

In het onderdelenboek (zie ook eurospares) zie ik een 'thermostaat' gemonteerd in een slang maar ook een 'thermostaat' die er uitziet als een tempsensor gemonteerd in het 'thermostaathuis' dat boven de waterpomp zit. Is die laatste thermostaat voor de ventilatoren (die 'thermostat controlled' zijn) of worden die aangezet door de 'fan switch' gemonteerd in de radiator?

In het onderdelenboek zie ik ook een tempsensor, die is gemonteerd in de buurt van de waterpomp - niet goed te zien want de tekening is wat onduidelijk. Het lijkt erop dat het metertje in het dashboard de temperatuur aangeeft van het koelwater dat uit de motor komt en voordat het het thermostaathuis ingaat en dan naar de radiator.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 23 jan 2013, 21:02

lqpl schreef:
PeterM schreef:De QP EVO (zes en acht cilinder) en de 3200GT hebben een andere thermostaat dan mijn Otto (en de Shamal), in ieder geval een ander partnummer. Het ding ziet er van buiten identiek uit, maar de functie moet anders zijn, anders was er geen logische reden geweest om het partnummer aan te passen.
Het verhaal gaat (nooit bevestigd gekregen) dat deze bij een hogere temp opent.

In een documentje met technical data van de qpIV 2000 en 2800 (van quattroporte.online.fr) zie ik dat the thermostaat opent bij 73 +/- 2 graden en dat de (thermostaat-gestuurde) ventilatoren aanslaan bij 77-82 graden. In de biturbo manual zijn de waarden: 70 +/- 2 en 77-82. Het lijkt er dus op dat er gewoon 70-graden thermostaten zijn gemonteerd.

(..)

Dit gaat over de '94 - '98 pre-EVO generatie QPIV's (want er bestaat geen QPIV 2000 EVO). Klopt dus met mijn ervaring, 70 graden thermostaten voor die auto's.

lqpl schreef: (...)
In het onderdelenboek (zie ook eurospares) zie ik een 'thermostaat' gemonteerd in een slang maar ook een 'thermostaat' die er uitziet als een tempsensor gemonteerd in het 'thermostaathuis' dat boven de waterpomp zit. Is die laatste thermostaat voor de ventilatoren (die 'thermostat controlled' zijn) of worden die aangezet door de 'fan switch' gemonteerd in de radiator? (...)

Deze discussie gaat over de thermostaat in de slang, die brengt als-ie opengaat de radiator in het circuit.
Dat andere ding dat thermostaat heet heb ik ook gezien. Het is een heel goedkoop onderdeel Happy5 , zou het daarom graag aanschaffen woot , maar ik weet niet wat het doet Sad5 .

lqpl schreef: (...)
In het onderdelenboek zie ik ook een tempsensor, die is gemonteerd in de buurt van de waterpomp - niet goed te zien want de tekening is wat onduidelijk. Het lijkt erop dat het metertje in het dashboard de temperatuur aangeeft van het koelwater dat uit de motor komt en voordat het het thermostaathuis ingaat en dan naar de radiator

Hm, dat zou betekenen dat bij alle mannen die lage temperaturen meten dat inderdaad over de koelwatertemp van de motor zou gaan. Kan mij bijna niet voorstellen, gezien de bij mij zichtbare temp van de olie die op hetzelfde moment uit de motor komt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 23 jan 2013, 21:35

Ik was op zoek naar info waaruit ik de stroomrichting kan afleiden. Gaat het koelwater boven of onder de radiator in?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 23 jan 2013, 22:13

Onder.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport