Rijden in de winter

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor ConraddeBruin » wo 23 jan 2013, 22:34

Zodoende heb ik in de winter altijd een 80 graden thermostaat...
Ik laat hem altijd wisselen, anders komt de temp niet boven de 60 graden???
Nu gewoon warme voetjes...
ConraddeBruin
 
Berichten: 181
Geregistreerd: zo 11 sep 2011, 16:06

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor cassiopeia » do 24 jan 2013, 12:49

PeterM schreef:Dit blijft toch wel erg curieus.
De QP EVO (zes en acht cilinder) en de 3200GT hebben een andere thermostaat dan mijn Otto (en de Shamal), in ieder geval een ander partnummer. Het ding ziet er van buiten identiek uit, maar de functie moet anders zijn, anders was er geen logische reden geweest om het partnummer aan te passen.
Het verhaal gaat (nooit bevestigd gekregen) dat deze bij een hogere temp opent. Dan zou Emilio's ervaring onmiddelijk verklaard zijn.
Wie kijkt er eens op de casing van zijn EVO of 3200 thermostaat of daar wellicht "80" of "85" is ingestanst? Of checkt het bij Franco?


Ik heb onderstaande vragen aan Franco voorgelegd en ontving hierop de daarna vermelde antwoorden:

a)
De QP EVO (zes en acht cilinder) en de 3200GT hebben een andere thermostaat dan mijn Otto (en de Shamal), in ieder geval een ander partnummer. Het ding ziet er van buiten identiek uit, maar de functie moet anders zijn, anders was er geen logische reden geweest om het partnummer aan te passen.
Het verhaal gaat (nooit bevestigd gekregen) dat deze bij een hogere temp opent. Dan zou Emilio's ervaring onmiddelijk verklaard zijn.
Wie kijkt er eens op de casing van zijn EVO of 3200 thermostaat of daar wellicht "80" of "85" is ingestanst? Of checkt het bij Franco?

b)
@Peter: ik weet nu waar de thermo-sensor fysiek op het 3200GT-motorblok zit (linksboven als je voor de motorkap staat), maar dan weet ik nog niet (niet gekeken of nagedacht) of dat nu vlak bij de koelwater-inlaat, -uitlaat of ergens tussenin zit.

c)
Iemand op het oude forum (ik dacht QPIVEVO) heeft ooit uitgevonden dat de kachelkraan (het onderdeel dat stuk gaat) identiek is aan die uit de VW Polo uit die periode. VW partnrs daar op te zoeken. Kosten (vier jaar geleden toen de mijn stuk ging) € 35. De monteur moet het elektrische bedieningsmechanisme overzetten vanaf de oude klep, maar dat is goed te doen.
F. was toen best geïnteresseerd, omdat het Maserati-onderdeel toen al heel slecht leverbaar was. Ik snap dat als Maserati wel kan leveren hij gezien zijn positie natuurlijk "genuine parts" moet monteren.

Hallo A*****,

Vraag a. 85 graden
Vraag b. begrijpt Franco zo niet
Vraag c. verhaal klopt.

Vr.gr.Addie


FrancoAuto
Bovendijk 3
2295RV Kwintsheul
0174 292557
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor Danny » do 24 jan 2013, 14:23

cassiopeia schreef:Vraag a. 85 graden


Mooi dat je het even hebt gecheckt. Ik hoop dat je nu ook met me eens bent dat de bedrijfstemperatuur van jouw EVO in de buurt van de 85 gr zou moeten liggen, ook bij winterse omstandigheden.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor lqpl » do 24 jan 2013, 16:32

Zoals Conrad aangeeft is het voor de overige biturbo's een idee om 's zomers een 70gr en voor 's winters een 85gr te nemen. En niet met een 85gr 's zomers naar Croatie...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor ConraddeBruin » do 24 jan 2013, 20:17

Dat gaat niet goed komen met de 85!!!
Ik meen mij te herinneren dat er nu een 80 graden in zit en geen 85 zoals boven beschreven.
Als deze weer gewisseld wordt zal ik nakijken wat er precies in zat.
Feit blijft dat dit beter is dan te koud water in een warm blok rondpompen..

Tevens ben ik bezig om te kijken of dit probleem verholpen kan worden en dat ik met 1 thermostaat kan blijven rijden ( meer vermogen van de radiator of i.d.).
ConraddeBruin
 
Berichten: 181
Geregistreerd: zo 11 sep 2011, 16:06

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor lqpl » do 24 jan 2013, 21:24

Ja 80.
Dus je bedoelt een 80gr thermostaat icm een grotere radiator zodat in de zomer de grote radiator bij het openen van de thermostaat kan voorkomen dat de boel meteen naar te hoge temps doorschiet. Ben benieuwd.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor djkid » ma 06 mei 2013, 20:40

Lybra.jpg


Mijn oplossing voor de winter gevonden, wilde jullie deze niet onthouden, een Lancia Lybra.

Overeenkomst met de maserati Coupe? Meer dan je zal denken. De Maserati 3200 GT / Coupe en de Lancia Lybra hdlen dezelfde ontwerper van het interieur, Enrico Fumia. Hij begon zijn loopbaan als designer bij Pininfarina en werkte later voor Fiat auto. Eind jaren negentig tekende hij niet allen het interieur voor de Lancia Lybra maar ook voor de nieuwe Maserati. De ronde lijnen staan in beide ontwerpen op de voorgrond. Beide ontwerpen vind ik fantastisch.

Enrico Fumia.jpg


Inmiddels is het voorjaar begonnen en rijdt ik weer in de Maserati. De Lancia moet weer een paar maandjes wachten, tot het pekelweer zijn herintrede doet!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
djkid
 
Berichten: 31
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 22:19

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor lqpl » ma 06 mei 2013, 20:51

Nette pekelwagen die Lancia.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor cassiopeia » ma 06 mei 2013, 21:26

Een Lybra is een bella macchina, met uitsterven bedreigd omdat de Nederlandse populatie inmiddels grotendeels richting Polen is vertrokken maar, gelukkig, heel roest-resistent. Als je de pekel goed afspoelt, kan je er nog lang plezier van hebben.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Rijden in de winter

Berichtdoor PeterM » ma 06 mei 2013, 22:31

De man die de buitenkant heeft ontworpen is ontslagen vordat de auto af was. Kan mij er iets bij voorstellen, als je dat neusje ziet.
Buitenkant kon niets meer aan gedaan worden, de productievoorbereiding was al te ver op weg en de desinvestering in gereedschap ontwerp te groot. Om nog te redden wat er te redden viel hebben ze flink geïnvesteerd in het interieur .. en dat is redelijk gelukt.

Enfin het is ook een benadering. In Twente zeiden ze altijd: "kom d'r in, dan kun je d'r oet kiek'n"... en een maatje van Fokker maalde niet om het uiterlijk van een auto, want dat zag je toch niet als je erin zat...
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Vorige

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten