Accu leeg na 24 uur

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Accu leeg na 24 uur

Berichtdoor Gransport » zo 03 feb 2013, 19:33

Ik heb sinds de aanschaf van mijn gransport het vervelende probleem dat de accu langzaam leeg loopt. Zodra ik de schakelaar bij de accu uit zet blijft de accu voor weken op spanning, dus er zit ergens een stiekeme stroom verbuiker.
Kan iemand mij op weg helpen ?
Gransport
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 03 feb 2013, 19:18

Re: Accu leeg na 24 uur

Berichtdoor lqpl » zo 03 feb 2013, 20:33

Probeer het eens zonder alarm. Of: minpool van de accu los, amperemeter ertussen, zekeringen 1 voor 1 losmaken en kijken wanneer de stroom wegvalt. Dan heb je iig een groep te pakken.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Accu leeg na 24 uur

Berichtdoor Marten » zo 03 feb 2013, 20:54

De meest voorkomende oorzaken van een stille verbruiker zijn een lampje dat aan blijft staan (kofferbak, dashboardkastje), een radio die niet helemaal uitschakelt, een alarm dat teveel stroom afneemt.
In auto's met CAN bus (dus eigenlijk alle auto's na 2000) kan een telefoonladertje in de sigarettenaansteker ook een oorzaak zijn, ook al zit er geen telefoon aan.
De auto "ziet" dan dat er iets aangesloten is en daarom gaat het boordnet niet in rust, ofwel alle computers in de auto blijven "aan".

Als je dat uitgesloten hebt, zal je moeten gaan meten.

De oude methode is een multimeter op milli-ampère stand tussen pluskabel en accuplus aansluiten en de stroom door de meter bepalen. Een normale lekstroom zal onder de 0.05A blijven.
Kom je daarboven dan kan je 1 voor 1 de zekeringen losnemen totdat de afgenomen stroom drastisch daalt, je moet dan kijken welke verbruikers in die groep zitten en die 1 voor 1 losnemen met de zekering er weer in, totdat de stroom weer afneemt.
Nadeel van deze methode is, dat bij het losnemen van de accupool ook relais die blijven plakken (kan een oorzaak zijn van stroomverbruik) weer in hun nulpositie terugvallen, ofwel je hebt de oorzaak al weggewerkt voordat je begonnen bent.

De nieuwere methode is om met de multimeter in mVolt stand over de zekeringen te meten, bij een hoge millivolt waarde loopt er dus een (aanzienlijke) stroom door die zekering (je meet eigenlijk de spanningsval over de zekering).
Voordeel is dat je niets loshaalt en dus niets van tevoren "elimineert", nadeel is dat je het elektrisch schema erbij moet hebben en dat goed moet begrijpen om geen verkeerde conclusies te trekken (het kan best zijn bij die zekering waar je een wat hoger millivoltage meet dat gewoon zo hoort).

Let er wel op dat je de auto eerst "klaar" zet om te gaan meten, dwz contact uit, deuren open met de sloten dichtgedrukt etc. en dan tenminste een 1/2 uur (misschien wel 1 uur) wacht tot het boordnet in rust is.
Anders ga je gegarandeerd verkeerd meten.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Accu leeg na 24 uur

Berichtdoor Otto C. » zo 03 feb 2013, 21:51

Marten schreef:De oude methode is een multimeter op milli-ampère stand tussen pluskabel en accuplus aansluiten en de stroom door de meter bepalen.


Waarom de plus? Zo heb je toch veel meer kans op vuurwerk?

Ik zou eens beginnen met je telefoon in de film stand te zetten en in het dashbordkastje en de kofferbak te leggen.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: Accu leeg na 24 uur

Berichtdoor Marten » ma 04 feb 2013, 20:19

Alleen als je heel onhandig bent met gereedschap.
Zodra de plus eraf ligt gebeurt er niks meer.

Maakt voor de meting niet uit, alleen zitten er vaak aan de + pool meerdere kabels die je af kan koppelen om verschil te meten en tja, als je dan toch aan de + pool moet sleutelen...

Het is trouwens bij een moderne aan te raden om de "nieuwe methode" te gebruiken, zie onderstaande link met daarin ook een tabel met meetwaarden van de normale spanningsval gemeten over de zekeringen.

http://www.amt.nl/PageFiles/21129/002_2 ... plaats.pdf
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Accu leeg na 24 uur

Berichtdoor Gransport » ma 04 feb 2013, 21:20

Bedankt voor jullie advies. Ga van het weekeinde eens op mijn gemak meten
Gransport
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 03 feb 2013, 19:18

Re: Accu leeg na 24 uur

Berichtdoor Dennis » di 05 feb 2013, 19:55

Het is trouwens bij een moderne aan te raden om de "nieuwe methode" te gebruiken, zie onderstaande link met daarin ook een tabel met meetwaarden van de normale spanningsval gemeten over de zekeringen.

http://www.amt.nl/PageFiles/21129/002_2 ... plaats.pdf[/quote]

Je hebt voor deze methode wel een proffesioneel meetinstrument nodig
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein


Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast