Sludge

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Sludge

Berichtdoor gtv6gleich » wo 13 feb 2013, 18:02

Ik ging even de qp peilen qua olie, en ik zag dat er sludge op de bovenkant peilstok zat.
Voor de techneuten hier is dit standaard bij een dry sump systeem?
Ik vind het namelijk nogal vreemd omdat mijn minimum afstand toch een 80 km is.
Bij korte ritjes zonder op temperatuur te komen begrijp ik het wel maar aangezien de motor elke rit op temperatuur komt snap ik het niet.
Niet dat het nu een drama hoeveelheid is maar ik snap niks van de sludge, maar ja ik had ook nooit een motor met dry sump systeem.
Maserati QPV 2004
Mito Esclusivo twinair turbo
Alfa 166 2,5 V6
gtv6gleich
 
Berichten: 112
Geregistreerd: wo 03 okt 2012, 18:06

Re: Sludge

Berichtdoor Marten » wo 13 feb 2013, 20:59

Black sludge (zwarte kleverige pasta) of mayonaise-achtige smurrie?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Sludge

Berichtdoor lqpl » wo 13 feb 2013, 21:03

Wat zou je zeggen als het mayo is Marten?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Sludge

Berichtdoor Marten » wo 13 feb 2013, 21:21

Startcondens in de olie icm een motor die onvoldoende op temperatuur komt (d'r zit heeeel veel olie in onze Masers, dus niet snel echt warm, en de olietemperatuur is meer maatgevend dan de "gewone" motortemperatuur).
Een afstand van 80 km. zegt me dan ook niet zoveel, als dat met een gangetje van 100 gaat wordt de boel niet echt heet, vergeet niet dat dry sumps heel efficient zijn qua oliekoeling.

Kan dus ook aan het ritje zelf liggen dat niet voldoende is, dan zou ik me niet zoveel zorgen maken.
Een paar keer goed "blazen", wat vaker olie verversen.


Kan ook een doorzwetende koppakking zijn, in dat geval koelvloeistof in de gaten houden of voor de zekerheid laten testen dmv de Midlock "snuffeltest".
get.jpg

Als de mayo bruinig van kleur is, kan het ook vermenging zijn van olie met koelvloeistof. Komt wel voor bij modernere motoren bijvoorbeeld door de warmtewisselaar bij het oliefilter die inwendig lekt. Kan in het ergste geval ook veroorzaakt worden door vermenging via bv de koppakking (waar olie en koelkanalen dicht bij elkaar zitten) of een haarscheurtje ergens in het blok/cilinderkop.

Zwart betekent vaak een slecht werkende carterventilatie, deze kan bijvoorbeeld slecht werken bij vorst doordat de startcondens in het filtergaasje (indien aanwezig) aanvriest en de boel verstopt.

In dit geval, ik weet de kleur niet, denk ik dat het blauwe deel van de tekst van toepassing is, maar dat kan ik zo niet beoordelen.
Ik zou, bij twijfel, even een deskundige een blik laten werpen en desnoods snel even de "snuffeltest" laten uitvoeren. Is 5 minuten werk.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Sludge

Berichtdoor Andrea » do 14 feb 2013, 00:12

Marten schreef:Een afstand van 80 km. zegt me dan ook niet zoveel, als dat met een gangetje van 100 gaat wordt de boel niet echt heet, vergeet niet dat dry sumps heel efficient zijn qua oliekoeling.

Kan het dan zijn dat de motor na zo'n afstand nog steeds geen warme olie heeft?
Dacht dat er ook een olie-koeler in zit. Koelt die dan altijd of zit daar ook een thermostaat in als bij koelwater? Heb nooit gehoord dat iemand de thermostaat van zijn olie-koeler vervangen heeft. (Hoe) wordt de temperatuur van de olie gereguleerd?
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Sludge

Berichtdoor gtv6gleich » do 14 feb 2013, 08:28

Dank voor de uitleg Marten, in dit geval gaat het om mayonaise wit tot een beetje gelig. Volgens de specialist wordt de olie zowel verwarmd als gekoeld door het koelwater. Tja ik hou me wel ongeveer aan de snelheid maar er zit altijd wel een stuk 130 bij, dat is voor zo n auto nog steeds geen echt doorrijden natuurlijk. De koelwatertemperatuur komt bijna niet boven de 80 of je moet wat file hebben. Ik vind die 80 wel laag maar de specialist zegt dat het zo hoort. Het zal dan toch wel gewoon condens zijn. Het ontwerp zal meer als basis hebben hoge buitentemperatuur en hoge belasting. Goed mogelijk dus dat ondanks twee uur rijden de olie nog steeds geen 100 gr is.
Maserati QPV 2004
Mito Esclusivo twinair turbo
Alfa 166 2,5 V6
gtv6gleich
 
Berichten: 112
Geregistreerd: wo 03 okt 2012, 18:06

Re: Sludge

Berichtdoor PeterM » do 14 feb 2013, 10:00

Precies! Ik heb een olietempmeter laten monteren dus dan kun je het goed zien. De olie (bij mij gemiddeld crybaby ruim 7 liter) komt in een minuut of 8 à 10 op temperatuur.
Als je dan bij deze buitentemperaturen niet te gek doet en normale autoweg snelheden rijdt blijft de olie lekker warm, zeg zo'n graad of 90. Watertemp is dan 75 volgens de meter.
Echter: 90 graden is onvoldoende om het water eruit te koken.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Sludge

Berichtdoor Giulia » do 14 feb 2013, 10:34

Marten,

Als ik met de GTA gewoon normaal temp rij dan heb ik de olietemperatuur toch vlotjes op de 100 graden en dat blijft ook zo als ik 100 kachel. Dan moet een rit van 80 km toch met gemak de goede temperatuur bereiken?

Verder vrees ik altijd dat de mayo sludge in het koppakkingsgebied zit met alle kostbare gevolgen van dien
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Sludge

Berichtdoor lqpl » do 14 feb 2013, 19:09

Dat laatste is niet waar juul. Ik had ook geregeld sludge op de peilstok van de evo maar na lange ritten op tempo door D of I was dat altijd weg. Nooit koelvloeistof hoeven bijvullen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Sludge

Berichtdoor Dennis » do 14 feb 2013, 20:15

olie temp van 100 graden? wat blijft er dan nog over van de smerende en koelende werking waarvoor de olie bedoeld is. Het lijkt mij aan de hoge kant
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron