Sludge

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Sludge

Berichtdoor Marten » do 14 feb 2013, 20:56

@ Andy, de olie-koeler is een warmtewisselaar. Bij koude motor wordt de olie door de koelvloeistof opgewarmd en te hete olie wordt vervolgens weer afgekoeld. Bij sommige motoren kan deze inwendig wat lekken, waardoor vermenging van olie en koelvloeistof kan plaatsvinden.

@gtv6gleich, een motortemperatuur van 80 graden lijkt laag, maar is broodnodig voor de zeer potente Maseratiblokken, als er echt gepresteerd moet worden zal de temperatuur oplopen. Er is gewoon wat reserve ingebouwd.

@Juul, een GTA motor is qua constructie totaal niet te vergelijken met de motor waar het hier over gaat. Een GTA heeft sowieso geen dry sump blok, daarbij is het blok dwars geplaatst wat een heel ander effect heeft op de koeling.
Verder zijn de 24 kleps V6-en er echt op gebouwd om tegen de pingelgrens aan te draaien voor een maximaal rendement, daarom ook 2 pingelsensoren. Dat zijn de Maseratiblokken natuurlijk ook, alleen hebben deze meer reserve qua koeling nodig vanwege het veel grotere vermogen. Vergeet ook niet dat motortemperatuurmeters vaak ook gestabiliseerd zijn. Van jouw GTA is deze meter gestabiliseerd tussen de 80 en 90 graden (ongeveer). De werktemperatuur ligt echter boven de 100 graden Celsius (zoals bij meer modernere motoren) alleen zie je dat niet op je meter om geen onnodige paniek te veroorzaken. Jouw motortemperatuurmeter (dus niet de olietemp) zal dan ook niet snel boven de 90 graden (max 95) komen.

@Dennis, de olietemperatuur kan bij fors gebruik zelfs nog wel verder oplopen 140-160 graden (of zelfs boven de 300 graden bij diesels) ter hoogte van de bovenste zuigerveer.
Echter de temperatuur op je meter zal bij normaal gebruik rond de 100 graden schommelen, bij stevig gebruik en of een turboblok iets hoger.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Sludge

Berichtdoor Andrea » do 14 feb 2013, 21:02

Dank je voor de duidelijke uitleg Thumbsup5
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Sludge

Berichtdoor Giulia » do 14 feb 2013, 22:16

Helder Marten!
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Sludge

Berichtdoor treets » do 14 feb 2013, 22:43

Ik heb me inderdaad altijd verbaasd over die gestabiliseerde temperatuurmeters: bij mijn MG-B zag ik bijvoorbeeld precies wanneer de thermostaat openging aan het zakken van de temperatuur. Volgens vrienden met moderne auto's was dat natuurlijk niet goed. Tot ik begreep dat hun temperatuurmeter de boel bedondert...
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: Sludge

Berichtdoor lqpl » do 14 feb 2013, 23:10

Hoe werkt dat stabiliseren?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Sludge

Berichtdoor Andrea » vr 15 feb 2013, 13:00

Marten schreef:als dat met een gangetje van 100 gaat wordt de boel niet echt heet, vergeet niet dat dry sumps heel efficient zijn qua oliekoeling.

Doet me denken aan het advies dat Franco mij gaf om af en toe flink door te rijden, of normale snelheid in een lagere versnelling te rijden.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Sludge

Berichtdoor Marten » vr 15 feb 2013, 21:19

lqpl schreef:Hoe werkt dat stabiliseren?


Is een stukje elektronika. Als de temperatuur tussen de 90 en 100 graden ( of 110 afhankelijk van het systeem) zit geeft de meter gewoon 90 aan.
Ga je over de bovengrens dan gaat de meter naar iets over de 100 en gaat er een lampje branden.

Ook bij openen van de thermostaat, waar normaal gesproken de meter zakte naar soms tot wel 70 graden, blijft de meter gewoon rond de 90 hangen.
Je kan dus niet meer goed aan de meter zien of de thermostaat stuk is, dat moet echt met een proefrit om te voelen of de kachel warm genoeg wordt en/of uitlezen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Sludge

Berichtdoor lqpl » vr 15 feb 2013, 21:34

Vanaf welk jaar ongeveer hebben we met dit drama/deze verlakkerij te maken?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Sludge

Berichtdoor Marten » vr 15 feb 2013, 21:39

Van Alfa Romeo weet ik dat dit sinds de 156 is, dus vanaf '98/'99.
Zo'n verlakkerij is het niet hoor.

Motoren moeten nu eenmaal een steeds hoger rendement leveren en dat betekent dus zo dicht mogelijk tegen de pingelgrens aan, met als gevolg een hogere werktemperatuur en de doorsnee mens wordt nu eenmaal paniekerig als de motortemperatuur de 100 nadert of er overheen gaat (terecht overigens, bij oudere motoren dan).
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Sludge

Berichtdoor Michele » vr 15 feb 2013, 22:31

bij de 156 zie je de meter juist op en neer jojo-en met het open en dicht gaan van de thermostaat. Sensor zit namelijk direct na de thermostaat.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron