demping en veren

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

demping en veren

Berichtdoor pgmvveld » vr 24 mei 2013, 20:53

Sinds een paar maanden geniet ik van een 2002 Spyder Cambiocorsa die ook van het Skyhook systeem is voorzien.
De ophanging is niet al te sportief in bochten en voelt wat zweverig bij hogere snelheden.

Zijn er mensen die andere schokdempers en/of veren gebruiken en daar al dan niet goede ervaringen mee hebben?

Bedankt bij voorbaat,
Peter.
pgmvveld

Re: demping en veren

Berichtdoor Otto C. » za 25 mei 2013, 11:43

KW bied een set aan voor 2500euro plus montage kosten. En anders custom made van Intrax, ik denk zo 3500á4000 euro inclusief montage. Beide zonder elektronische verstelling. Maar geen idee of het veel verbetering brengt.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor Danny » za 25 mei 2013, 13:52

Je zou eens kunnen beginnen met verlagen naar Gransport hoogte (-10mm), dat zou al wat verbetering moeten geven en dat kost ook vrijwel niets. Als stap 2 zou je de anti-roll bars van de GS kunnen monteren. Als dat ook niet de gewenste verbetering geeft zou je je huidige schokbrekers kunnen vernieuwen of laten reviseren. De ervaring leert dat die dingen niet het eeuwige leven hebben en dat vernieuwing van de schokbrekers op zich al een wereld van verschil maakt.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Jac » za 25 mei 2013, 18:35

Danny heeft gelijk. Mijn 4200Spyder was ook verlaagd; wat een strakke auto is het dan. Maar let wel, het blijft een cabriolet en die zijn gewoon niet zo stijf als een coupe! Daarom vind ik een Coupe fijner rijden, maar de sensatie / gehorigheid van een stoffen kap geeft de auto ook karakter.
Jac
Donateur

Berichtdoor Andrea » za 25 mei 2013, 21:10

Laatst, na de Schnitzelrit, eens goed doorgereden in Duitsland, 271. Had inderdaad wel iets van een vliegend tapijt. Reden in de normale stand. Vond het indrukwekkend hoe makkelijk en comfortabel dat ging.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor pgmvveld » zo 26 mei 2013, 22:20

Bedankt voor de tips. Ik denk dat het verlagen een eerste relatief makkelijke stap kan zijn. Driving5
pgmvveld

Berichtdoor Emilio » ma 27 mei 2013, 07:53

weet je zeker dat je schokbrekers nog goed zijn?
wel eerder gezien dat mensen niet tevreden waren over de wegligging maar dat dan de schokbrekers gewoon versleten bleken.
of slechte banden...
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor pgmvveld » ma 27 mei 2013, 12:10

Bedankt Emilio,

De banden zijn goed, dat weet ik zeker. Een goede tip om eerst de schokbrekers eens te laten testen.
pgmvveld

Berichtdoor pgmvveld » za 26 apr 2014, 13:10

Inmiddels zijn we een jaar verder en ben ik nog blijer met de Spyder. Zoals eerder in dit draadje aangegeven, vond ik de Spyder erg vaag op snelheid, rolde de carrosserie nogal en zat er een soort massatraagheid in de bochten (je stuurt wel, maar het duurt even voordat de rest volgt) en ook vond ik in lange bochten (afritten bijvoorbeeld) dat de auto extreem gevoelig was voor meer of minder gas.
In overleg en in samenwerking met Erik Helfferich (www.helfferich.nl) gekozen om de schokbrekers/vering te vervangen door Ohlins en tegelijkertijd de auto met 1,5 cm te verlagen (GS hoogte).
Wat een verschil! De auto is zoveel meer stabiel, stuurt strak & snel en rolt veel minder (heb blijft een cabrio). De auto is wel iets stugger geveerd dan voorheen, maar niet oncomfortabel. Eigenlijk zijn er verder geen nadelen (behalve dat het niet gratis is :-) ).
Dit betekent dus ook dat het Skyhook systeem buiten spel is. De Sport-stand heeft nu alleen invloed op de gas-respons en het schakelen van de CC, terwijl de ophanging altijd sportief is.
Tot nu toe had ik het gevoel dat de auto (en met name de super soepele motor) veel meer konden dan de ophanging, maar nu is het een super totaalpakket. In mijn beleving ben ik van een super tourer naar een super sportwagen gegaan door de FD DBW-module en de nieuwe ophanging.

Als er vragen zijn, mail me gerust of voor meer technische details kun je terecht bij Erik Helfferich.

Nu gauw weer een stukje toeren,
Peter.
pgmvveld

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport