Aankoopadvies QPV op Autoscout

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Aankoopadvies QPV op Autoscout

Berichtdoor Danny » vr 14 jun 2013, 15:48

Test occasion: Maserati QuattroPorte
Occasion aankoopadvies: Maserati QuattroPorte
11.06.2013

Maserati QuattroPorte
Maserati bouwt al zes generaties QuattroPortes, maar de vijfde generatie is de vierdeurs Maserati die iedereen kent. Nieuw waren ze bijna onbetaalbaar, maar als occasion komt het bezit van een QuattroPorte opeens een stuk dichterbij.

De Maserati Quattroporte in het kort
Eind jaren ’90 is het genoeg geweest: het rommelde al tijden bij Maserati, maar nu krijgt Ferrari de touwtjes in handen. De supercarbouwer uit Maranello krijgt er een ‘budgetmerk’ bij. Alles is relatief natuurlijk, Maserati’s koop je ook dan, niet met een klein budget. Minimaal anderhalve ton is er nodig om een Maserati te kopen.
Een belangrijker verschil dan de prijs zijn ‘niche’ en prestaties. Ferrari wil hardcore sportauto's ontwikkelen, bij Maserati passen GranTurismo's beter. Tevens wil Ferrari geen vierdeurs sedan fabriceren, maar Maserati bouwt Quattroportes praktisch sinds het merk bestaat.

Er gaat wat ontwikkeltijd overheen maar in 2004 is het eindelijk zover. Dan onthult Maserati de nieuwe Quattroporte. Voorin ligt een V8, die afgeleid is afgeleid van een Ferrari blok. De ingenieurs in Maranello speelden sowieso een grote rol in de ontwikkeling. Tussen de V8 die daadwerkelijk in de auto’s ligt (Ferrari F430 en Maserati Quattroporte) zitten echter fundamentele verschillen. Motorinhoud, vermogen, koppel en krachtopbouw verschillen allemaal. Maserati gebruikt een volledig ander ontwerp van de krukas dan Ferrari. De eerste Quattroporte van deze vijfde generatie haalt 400 pk uit iets meer dan 4,2 liter. Dit Italiaanse ‘feest van acht’ is traditioneel gekoppeld aan een sequentiële zesversnellings transaxle versnellingsbak. Een ‘gerobotiseerde handbak’ die desgewenst automatisch schakelt of te bedienen is met flippers achter het stuur.
Met open armen ontvangt de wereld deze nieuwe Quattroporte, maar de versnellingsbak kan velen echter worden gestolen. De bak is afgeleid van de F1-versnellingsbak van de Ferrari F430, maar past veel minder in een sedan die ook comfort en luxe moet bieden.
Vooral omdat de rest van de auto (motor, geluid, afwerking) zo goed is, accepteren velen de gebreken van de sequentiële versnellingsbak. Toch probeert Maserati met software updates de versnellingsbak te verbeteren. Tegelijkertijd werkt Maserati aan een ‘Quattroporte Automatica’ met een reguliere automaat met koppelomvormer. In deze uitvoering hangt de automaat direct achter het motorblok. De QP wint veelgevraagd comfort maar verliest wat aan sportiviteit. De gewichtsbalans verplaatst iets naar voren en het motorblok krijgt om technische én economische redenen eenvoudiger smering aangemeten, terwijl de QuattroPorte met sequentiële bak dry-sump smering heeft.
Na avonturen met versnellingsbakken volgen er nog twee bescheiden wijzigingen aan de Quattroporte 5. Eind 2007 komt Maserati met de ‘Sport GT S’, nu met 439 pk uit een 4,7 liter V8. Later, in 2009, krijgt de QP5 nog een lichte facelift. Een iets aangepaste verlichting en nog wat wijzigingen aan uiterlijke details maken het model klaar de 4 jaar tot zijn aflossing uit te zingen.

Als occasion
Vanaf het begin is de Maserati Quattroporte moeilijk te plaatsen. Groter dan een BMW 5 maar kleiner dan een 7-Serie. De Duitse merken hebben standaard segmenten gezet en daar wilden de Italianen zich duidelijk niet aan houden.
De afwerking van een Quattroporte is duidelijker een klasser hoger dan dat van een 5 Serie, A6 of E-Klasse. Sowieso lijkt het interieur in de Italiaan meer te ‘leven’ dan het standaard strakke dashboard van de gemiddelde Duitse limousine. Qua luxe komt de Maserati meer in de buurt van goed aangeklede S-klasses, A8'en en 7 Series, maar qua interieurruimte niet.
Prijzen lagen nieuw het dichtst bij die van het Duitse ‘topsegment’. Voor een nieuwe Quattroporte betaalde je in 2004 ongeveer €150.000,-. Sportiviteit lag juist richting die van Audi S- en BMW M-modellen. Wat dat betreft is een Audi S8 nog het meest vergelijkbaar. Zowel qua gewicht, prestaties, verbruik en motorkarakteristiek.
Tweedehands lijkt de Maserati meer waardevast dan deze verre concurrenten. Ze lopen uiteen van ruim €20.000 voor een heel vroeg exemplaar tot €90.000,- voor een goed aangeklede facelift (2009). In het eerste geval kijk je het beste uit naar een gedetailleerde historie, kilometers zijn ondergeschikt. Loop boekjes na, controleer de staat van het remsysteem goed en kies er een waarbij vrij recent (10-15.000 km) de koppeling is vervangen. Bij shoppen in de tweede prijscategorie is het uitkijken naar bijvoorbeeld een Sport GT S en misschien wel een ‘Automatica’.
Mits met zorg onderhouden is de auto eenvoudig naar de 200.000 km en verder te rijden. Niet in stadsverkeer maar juist over zo groot mogelijke afstanden. Buitenwegen en de snelweg/autobahn zijn het domein van de Quattroporte. Mede daarom is er een 90 liter brandstoftank aanwezig. Zo rij je met een gemiddeld verbruik van 1:6 nog steeds 540 km tot de volgende pomp.

Aandachtspunten
Aan dure auto’s hangen vanzelfsprekend hoge rekeningen. Een Quattroporte is zwaar; 1900 kg. Verder duwen het brandstofverbruik (15 tot 20 liter op 100 km) en korte onderhoudsintervallen (10.000 km) de lopende kosten flink omhoog. Nog veel hoger wordt de rekening als op een gegeven moment wordt besloten om ruimere intervallen aan te houden of een beurt over te slaan. Gevoelige en zeer gecompliceerde techniek zoals in de Quattroporte aanwezig gaat dan onherroepelijk stuk. Vooral de exemplaren met sequentiële versnellingsbak zijn daar gevoelig voor, de latere QP met ZF-automaat is iets eenvoudiger en meer vergevend.
Er is één terugroepactie voor de Maserati Quattroporte bekend: de deurgrepen. Er scheen een fout in te zitten waarbij de deuren ongewenst kunnen openen tot 10 km/u. Aangezien je alléén een Maserati Quattroporte met volledige papieren en geschiedenis koopt is het goed te controleren of deze reparatie is uitgevoerd.
Als je er netjes mee omgaat dient de koppeling toch nog om de 40.000 km te worden vervangen. Kruipen in de file of een heuvel op is een recept om de koppeling sneller op te branden. Remmen zijn relatief klein voor het formaat en gewicht van de auto maar werken zeer goed. Dit brengt wel de nodige slijtage met zich mee. Banden zijn, vooral achter, erg groot en daarmee ook duur. Origineel monteerde Maserati Michelin of Pirelli banden, maar Falken 452 zijn er een goedkoper en goed sturend alternatief. Gecombineerd kunnen deze slijtagedelen al binnen een jaar voor vele (tien)duizenden euro’s aan extra kosten zorgen.
Iets wat makkelijk te controleren is, is de sluiting van de motorkap. Soms willen die opspelen en een open waaiende motorkap onder het rijden is het laatste wat je moet willen als automobilist. De controller van de xenon verlichting brandt soms door en dat is een prijzige reparatie.

Conclusie
Diep van binnen is de Quattroporte, zeker met sequentiële versnellingsbak, meer supercar dan luxe sedan. Daarmee is het wel een zeer vriendelijke, vergevende, ruime en praktische supercar. Vele boodschappentassen passen achterin en binnen is er ruimte voor vier. Zonder moeite brengt een Quattroporte je duizenden kilometers ver, maar techniek en temperament maken het tot een machine om met respect te behandelen. Gebeurt dit niet dan lopen rekeningen snel op en komt plezier snel tot een einde.
Koop een Quattroporte omdat het een droomauto is, je het komende jaar financieel wel goed zit en je graag lange halen autobahn met Italiaanse binnenwegen afwisselt. Als de Maserati voor de deur staat, maak er dan zo snel mogelijk een roadtrip mee om de auto écht te leren kennen.


http://ww2.autoscout24.nl/mz_home.aspx?article=361805&intcidm=RSS&magcid=mag-nl&extcidm=NL-NL-1-CW24-2013
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Aankoopadvies QPV op Autoscout

Berichtdoor MaseratiTeun » za 15 jun 2013, 15:47

en korte onderhoudsintervallen (10.000 km) de lopende kosten flink omhoog.

Onjuist. Interval is 20.000 Km
Avatar gebruiker
MaseratiTeun
 
Berichten: 130
Geregistreerd: wo 25 mei 2011, 21:26


Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten