Welke specialist?

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Welke specialist?

Berichtdoor Techno » wo 19 jun 2013, 10:01

Mee eens. En over richtprijzen geven: niet heel zinvol. Papier is geduldig, en alles hang uiteindelijk af van de staat van de aangeboden auto. (oftewel: hoe is ie onderhouden EN bereden....) Ik kan me goed voorstellen dat sommige specialisten niet -meer- op mail-verzoeken reageren. Volgens mij komen ze dan niet meer aan het echte werk toe. Mond-tot-mond reclame is veel zinvoller. Daar doen ze het -als het goed is- voor.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Welke specialist?

Berichtdoor Michele » wo 19 jun 2013, 10:04

Noorwijkerhout: +1. Maar ik heb een 2.24v en dan wordt het sowieso lastig om naar een officiële dealer te gaan omdat die geen ervaring (meer) hebben met dergelijke oude auto's. Voor een moderne auto als een QP V zou ik meer neigen naar Louwman of Franco. Ik heb erg goede ervaringen met Franco als het gaat om onderdelen en ad-hoc onderhoudswerk, maar laat doorgaans het groot onderhoud uitvoeren in Noordwijkerhout vanwege het lagere uurloon. Scheelt op anderhalve dag werk toch een slok op een borrel. Hergebruik van onderelen is ook iets waar je naar kunt kijken (Franco zal sneller nieuwe fabrieksonderdelen monteren omdat ie nu eenmaal officieel servicepunt is). Kan ook stevig schelen als het gaat om spullen die niet direct aan slijtage onderhevig zijn maar wel stuk gaan. Ik doe echter ook veel klein werk zelf. Probleem met een QP V is dat "zelf doen" al een stuk moeilijker wordt vanwege de grotendeels op elektronica gebaseerde technologie. zonder het juiste gereedschap en de mogelijkheid het ding aan de computer te hangen kom je dan niet zo ver. Al zal Boomy daar anders over denken....
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke specialist?

Berichtdoor PeterM » wo 19 jun 2013, 11:34

Inderdaad geen gemakkelijke afweging. Er zijn hierboven al veel verstandige dingen gezegd.

- Fouten maken ze allemaal, dus het is vooral van belang hoe die fouten worden opgelost, of klant en garagist hun verantwoordelijkheid willen nemen. Voor een dubbeltje op de eerste rij gaat echt niet met dit soort auto's het kost gewoon geld.

- Kies een leverancier met een goede onderdelenvoorziening. Als ze zelf voorraad houden zijn ze wat duurder (Franco, Louwman, Helfferich) maar het scheelt vaak wachttijd

- Ook voor voorspelbare doorlooptijden zijn de bedrijven met meerdere monteurs vaak beter dan de eenmanszaken. Die nemen al het werk aan dat ze kunnen krijgen, maar zijn in hun eentje, dus elk probleem bij je voorganger betekent dat jij langer moet wachten.
Helaas: ook die voorspelbaarheid kost geld. Als een paar dagen (weken crybaby ) niet voor jou uitmaken komen de eenmanszaken weer in beeld.

- De modernere Maserati's zoals jij hebt zijn complexer dan dan de auto's uit de vorige eeuw. Ze hebben een bak elektronica aan boord. Dat is het grote verschil met de bi-turbo's waar veel actieve chatters (waaronder ikzelf) in rond rijden. In het onderhoudsadvies is dit heel belangrijk. Hebben die eenmanszaken de goede diagnose apparatuur en hebben zij de nodige opleidingen gevolgd? Dit is misschien wel de belangrijkste reden om je heil te zoeken bij een garage die dit goed voor elkaar heeft.

- Wat |qp| zegt klopt natuurlijk ook. De band met het bedrijf is van belang, als je vertrouwen in elkaar hebt is dat uiteindelijk best een paar euri extra waard in het tarief. Veel wisselen en voortdurend de goedkoopste opzoeken betekent dat je nergens een vertrouwens band opbouwt.

Waar kom je op uit? Het feit dat ik met de bi-turbo ook goede ervaringen heb met een eenmanszaak zegt niet zo veel voor de QPV van de laatste generatie. In het algemeen zou ik het advies van Michele volgen, dus naar Louwman of Franco gaan met die auto vanweg de diagnose apparatuur en de kennis van de complexiteit. Geen garantie dat het altijd goed gaat, meer een richting. Waarbij Louwmans uurtarief natuurlijk nog hoger is dan het tarief van Franco.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Welke specialist?

Berichtdoor Andrea » wo 19 jun 2013, 12:54

Auto gekocht bij Franco en daar ook eerste onderhoud naar volledige tevredenheid laten uitvoeren.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Welke specialist?

Berichtdoor Maser73 » wo 19 jun 2013, 13:07

Techno schreef:Mee eens. En over richtprijzen geven: niet heel zinvol. Papier is geduldig, en alles hang uiteindelijk af van de staat van de aangeboden auto. (oftewel: hoe is ie onderhouden EN bereden....) Ik kan me goed voorstellen dat sommige specialisten niet -meer- op mail-verzoeken reageren. Volgens mij komen ze dan niet meer aan het echte werk toe. Mond-tot-mond reclame is veel zinvoller. Daar doen ze het -als het goed is- voor.


Eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht. Voor bijv een grote beurt zijn de standaard werkzaamheden en materialen duidelijk transparant te maken en te vergelijken. Dit staat los van de staat van de auto (wat overigens wel een impact zal hebben op de finale rekening en van te voren niet te bepalen).

Het niet reageren op email anno 2013 als garagist met een website die een contactpagina heeft is voor mij een echte 'no go'. Bijna arrogant zelfs. Is hetzelfde als je telefoon niet opnemen of niet terugbellen. Ben het overigens wel met je eens dat mond op mond reclame waarschijnlijk het belangrijkste medium is maar heeft ook zijn beperkingen voor acquisitie van potentiele nieuwe klanten.
Maser73
Donateur
 
Berichten: 345
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

Re: Welke specialist?

Berichtdoor lqpl » wo 19 jun 2013, 15:12

Daarmee is wat techno zegt niet kort door de bocht maar een weergave van de realiteit.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Welke specialist?

Berichtdoor Giulia » wo 19 jun 2013, 15:39

mond op mond beademing

mond tot mond reclame
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Welke specialist?

Berichtdoor Andrea » wo 19 jun 2013, 17:31

Afgelopen zomer was ik in de fabriek in Modena voor een rondleiding. Die werd verzorgd door de gepensioneerde salesdirecteur die daar 30+ jaar heeft gewerkt, ik meen me te herinneren dat hij Georgio heet. Toen ik vroeg of hij Franco uit Holland kende was het eerste dat hij zei " he's a very good mechanic".
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Welke specialist?

Berichtdoor JvdV » wo 19 jun 2013, 17:38

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, heb ik zeker wat aan!! Thumbsup5

Bij Specialisten en dealers die anno 2013 (crisis) niet reageren op e-mails denk ik behalve arrogantie en niet- (potentieel)klantvriendelijk vooral aan het mislopen van inkomsten, erg dom dus. Ben het wel eens over dat specialisten zich bezig moeten houden met auto's, maar hoe kom je aan klandizie als je klanten niet te woord kan staan? Toch stukje service. Neem er desnoods iemand voor aan die de minder specialistische/technische mails kan beantwoorden.

Ik heb het advies opgevolgd om meerdere dealers/specialisten een email te sturen. Hierin uitgelegd dat ik een nieuwe plek zoek om mijn auto zijn onderhoud te laten doen. Ook prijsopgave aangevraagd voor de volgende punten.

1. de koppeling die vervangen moet worden
2. hij een grote beurt nodig heeft
3. de remblokken vervangen moeten worden aan voorzijde


Binnen een half uur 3 vriendelijke uitgebreide reacties, valt me allesbehalve tegen net voor sluitingstijd. Prijzen ex btw variëren zoals verwacht sterk. Grote beurt tussen de €1050 en €1375, Nieuwe koppeling tussen de €2450 en €2850 en remblokken tussen de €575 en €910 hamersmiley . Die laatste variatie vind ik wel erg extreem overigens, omdat de arbeid volgens mij best meevalt.

Doordat de auto voorheen altijd bij Franco in onderhoud is geweest en hij op mij erg betrouwbaar overkwam heeft hij een streepje voor wat betreft zeer specialistisch onderhoud (met diagnose apparatuur). Maar kan me ook best voorstellen dat ik de remblokken bv bij een goedkopere garage als Forza laat doen. kan me namelijk niet voorstellen dat er heel veel verschil kan zitten in kwaliteit van dat soort kleine werkzaamheden.
JvdV
 
Berichten: 21
Geregistreerd: wo 12 jun 2013, 21:35

Re: Welke specialist?

Berichtdoor JvdV » wo 19 jun 2013, 17:42

Wat me overigens ook tegenvalt is dat ik dit bericht 2 x moest typen omdat je blijkbaar aut. uitgelogd word na een half uur oid :( dus bericht niet geplaatst werd. In die tijd had ik mijn M een heeeeele mooie poetsbeurt kunnen geven :)
JvdV
 
Berichten: 21
Geregistreerd: wo 12 jun 2013, 21:35

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten