Pagina 1 van 2

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: di 16 jul 2013, 09:44
door cassiopeia
Franco heeft momenteel een nagenoeg nieuwe Gransport Victory staan. Met slechts 8.400 km op de teller. Auto ziet/ruikt helemaal nieuw.

http://www.francoauto.nl/showroom/?modu ... ch=&color=

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: di 16 jul 2013, 13:40
door PeterM
Steek doe 'es een PM naar Boomerang.
Niet alleen heeft hij er één, hij verdiept zich ook in de markt en kent best wat auto's.

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: di 16 jul 2013, 23:00
door ConraddeBruin
Beste heren,

volgens mij zijn de volgende punten ''zwak'';

- Koppeling, even laten uitlezen € €2000
-Variators van de nokkenassen, erg duur om te vervangen +/- € 4000
-Katalysatoren, direct laten vervangen door sportkats, dit hoeft geen (te)luid geluid te geven. € 4000
-Velgen kunnen erg snel krom raken, per velg € 1200
-Raammechaniek bestuurderszijde € 500

Verder normale achterdocht behouden zoals bij iedere Maserati.

Groeten Conrad.

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013, 09:05
door Boomerang
Mmm, een bijzondere opsomming zo, van Conrad.

Tja, die koppeling, da's een bekende.
Maar of je voor 2k een kompleet nieuwe koppeling hebt....
Een nieuw vliegwiel/druklager, een nieuwe drukgroep en kopp plaat + p.i.s-sensor compleet gebalanceerd voor dat geld?

Over die nokkenasverstellers heb ik nog nooit iets gehoord of gelezen, lijkt mij eerder een incidenteel verhaal.
Deze motoren staan juist als redelijk hufterproof bekend!
Een verkeerd soort olie, of te lang door rijden met te oude olie is overigens de hoofdoorzaak van verharsing en dus verklemming van alle "vanosachtige" constructies.

Hetzelfde geldt voor de kats.
De secondaire kats kan je vervangen door een rechte pijp of sportkat, maar de inderdaad incidenteel defect rakende PRIMAIRE kats heb je daar niet mee vervangen. (geldt niet voor vroegere 4200's, want heel andere opzet.)
Bedoel je dat je alle vier de kats hebt laten vervangen Conrad?!

Dat velgen krom raken en nieuwe exemplaren duur zijn klopt, maar dat is geen specifiek zwak punt van déze auto, want dat geld voor vrijwel alle andere auto's met 19 inch lichtmetaal af fabriek.

Bij de 3200 noch bij de Gransport heb ik problemen gehad met het raammechanisme.
Een aantal zaken die genoemd worden zouden kunnen horen bij auto's met hoge km standen.

De lagers in de torquetube kunnen versleten zijn met bijgeluiden en trillingen als gevolg.
Torquetubes vertonen sowieso allemaal een lichte vibratie bij ca 2800 toeren, flink afgetrapte exemplaren komen bij 4000 toeren nog een keer weer terug met vibraties.
Verder is het achterste lager in het koppelingshuis berucht en kenbaar aan een schril geluid bij (fors) wegrijden vanuit stilstand.
Aan overmatige speling op de draaipunten van de wielophanging kan je opmaken hoe met de auto is omgesprongen en of de kilometerstand klopt met de mate van slijtage.
Het onderste en achterste draaipunt van de draagarmen achter, vertoont gemiddeld genomen al heel vroeg slijtage en zegt meer over de kwaliteit van de kogel dan over de auto.

Het is niet moeilijk allerlei storingen aan dit lijstje toe te voegen, maar dat is niet eerlijk.
De lijst wordt langer naarmate er minder onderhoud werd gepleegd en ruiger met het materiaal is omgesprongen.
Informeren naar (het rijgedrag van) de vorige eigenaar en vervolgens een wagen kopen met de laagst mogelijke km-stand lijkt het beste uitgangspunt.
En door een wat minder gewilde kleurcombi te kiezen kan je goedkoper kopen.
Maar dat moet wel bij je passen natuurlijk en zal zich later bij inruil weer wreken.

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013, 21:00
door PaulSpyder4200
Boomerang schreef:Mmm, een bijzondere opsomming zo, van Conrad.

Tja, die koppeling, da's een bekende.
Maar of je voor 2k een kompleet nieuwe koppeling hebt....
Een nieuw vliegwiel/druklager, een nieuwe drukgroep en kopp plaat + p.i.s-sensor compleet gebalanceerd voor dat geld

Zeg maar dik € 3.000,- (2 wk geleden)

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: do 18 jul 2013, 22:33
door ConraddeBruin
De prijs van de koppeling is vanaf, net als bij de rest.
De variators zijn wel degelijk bekend. Ik heb een GS gezien en gehoord die dit euvel bij ongeveer 5000 km had!!!!! Dit zegt genoeg.... Echter is dit een euvel wat bij normalere omstandigheden vanaf 100.000km voor kan komen. Ik weet er zelf een stuk of 6 die dit hebben laten vervangen.

De kats brokkelen vanbinnen af. Dit kan verstopping veroorzaken met alle gevolgen van dien.
Ik zal eens nakijken welke bij mij zijn vervangen.
De primaire kan je toch ook door sportkats laten vervangen, echter dient hier het motormanagement ook aangepast te worden?

Gr Conrad

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013, 14:07
door Boomerang
Typisch; even gegoogled op camshaft variator en huppakee.
Maar dan ook alléén op het Maseratilife forum (USA) zijn gevallen gemeld, verder heb ik op de europeese fora niets kunnen vinden.
Jammer dat van de recente auto's zo weinig op fora bekend wordt.
Wat kost zo'n akkefietje Conrad?

Wel een beetje een desceptie al met al.
Vraag me inmiddels ook af of een 4200 wel zo veel zorgelozer is dan een 3200.

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013, 22:00
door ConraddeBruin
Geen deceptie toch???

Het is en blijft MASERATI he...

Ik heb gehoord dat dit een duur geintje is, reken op complete uit en inbouw (nokkenassen moeten allen los) op € 6000.
Als je goed luistert bij koude motoren hoor je dit o zo vaak...
Als je gegoogeld hebt lees je ook dat het niet verstandig hier mee door te rijden. En een troost niet alleen Maserati heeft hier last van.

Maar we houden van dit merk en dan hoort dit er toch ook een beetje bij...

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013, 22:27
door lqpl
Met de variocam van Porsche is het ook oppassen geblazen. Onvoldoende onderhoud en je bent een paar duizend verder, of als je er 3 ton op hebt.

Re: Aankoop Advies GranSport

BerichtGeplaatst: za 20 jul 2013, 09:03
door Boomerang
Mwa, desceptie, laat ik het zo zeggen; heb je een GS gekocht voor een scherpe prijs en de koppeling plus de variatoren zijn aan de beurt, ben je 10 k verder.
je moet dus wel weten wat je doet.