Ruim een jaar met de Quattroporte, hoe bevalt het?

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Ruim een jaar met de Quattroporte, hoe bevalt het?

Berichtdoor Mokummaser » di 04 nov 2014, 21:27

Anderhalf jaar geleden heb ik een Quattroporte automaat uit 2007 gekocht, en het leek me aardig om te laten horen hoe de auto in de praktijk van alledag bevalt. In een woord top! De QP is onze enige auto, en wordt als gezinsauto gebruikt, zowel mijn vriendin als ik rijden er in. Doordeweeks staat de auto overwegend binnen in de garage bij mij op kantoor, we rijden er meestal in het weekend mee, of tijdens vakanties, met 2 kinderen achterin.

De QP is in eerste instantie een hele comfortabele auto. Iedereen weet dat de eerste versie, de QP duoselect, eigenlijk ontworpen is als sportwagen met vier deuren, met een motor en schakel karakteristiek die daar goed bij passen. In mijn zoektocht naar een QP heb ik ook in een aantal duoselects gereden, en die hebben een ander karakter dan de automaat. De duoselect is in mijn beleving steeds opjutttend en nerveus, met die huilende en trekkende v8. Maar in automatische modus heeft hij een vreemde, onnatuurlijke overgang tussen de verschillende versnellingen, waarbij je met je gaspedaal steeds moet proberen om die overgang vloeiend te laten verlopen, wat eigenlijk nooit echt lukt. Hoewel in de loop der jaren door software updates de duoselect steeds beter is geworden leek het mij beter om een traditionele automaat te kopen.

De automaat heeft een ander karakter. Door een aantal technische aanpassingen om de automaat mogelijk te maken is de automaat stiller en zuiniger dan de duoselect, en heeft hij ook een iets hoger koppel. Dat stille is heel erg comfortabel, en dit wordt ook veroorzaakt door de dubbele beglazing. Natuurlijk is het prachtige geluid van de v8 wel goed te horen als je hem hoog in de toeren jaagt, maar als je in alle rust wil cruisen kan dat perfect. De automaat van ZF is zelflerend, dwz hij past zich aan aan je rijstijl. Bij snelheden die in Nederland toegestaan zijn maak je vaak niet meer dan 2000 toeren. Als je vanaf dat toerental wil accelereren merk je wel dat het koppel pas bij hoge toeren zijn maximum bereikt. Eerst lijkt het alsof de auto niet echt reageert wanneer je het gaspedaal indrukt, en dat voelt vreemd bij een Maserati/Ferrari v8 met 400pk. Maar vergeet niet dat het een grote auto is van 5 meter lengte en bijna 2000 kilo. Je moet het gaspedaal flink indrukken om de automaat een paar verzetten terug te laten schakelen, en dan knal je wel vooruit. Maar het is meer een auto waarmee je vanaf hoge toeren ineens hele grote stappen naar de horizon gaat maken, dan dat het een koppel monster is die vanaf lage toeren snel oppakt.

Ik heb geen schakelflippers achter het stuur. Wrightly or wrongly heb ik altijd iets van afkeer gehad tegen die flippers, net zoals Jeremy Clarkson altijd met veel misbaar over die flappy paddles sprak. Ik zag dat flipperen altijd als meer voor in een F1 auto, of hard core sportwagen dan voor een gran turismo. Die paddles zijn overigens een optie die bijna iedereen aanvinkte, maar de eerste eigenaar van mijn QP niet, hij was dan waarschijnlijk geen boy racer, prima. Ik heb ergens gelezen dat je zelfs nu nog die paddles kan laten plaatsen, maar ik heb er geen behoefte aan. De automaat heeft ook een sequentiele modus, maar die heb ik nog nooit gebruikt. De automaat voldoet exact voor wat ik er van wil, en past heel goed bij het karakter van de auto. Met 2 kinderen achterin ga je ook niet snoeihard zitten flipperen, en zijn vloeiende, bijna niet merkbare overvangen veel comfortabeler.

Als je zo comfortabel rijdt vergeet je af en toe dat de QP wel degelijk twee persoonlijkheden heeft, ook de automaat. Als je de sportknop indrukt schakelt de automaat pas bij hogere toeren op, blijft dus langer in aanvals modus, worden de dempers straffer, en wordt het geluid luider. Het ene moment ben je nog een beetje als een ouwe lul aan het cruisen, en na de sport knop ingedrukt te hebben pakt de QP de handschoen op en wil met je spelen. Dan voel je het explosieve karakter wat de auto ook heeft, hij bezorgt je meteen een enorme glimlach, je voelt dat het chassis heel goed is, en de plaatsing van de motor achter de vooras voor een uitstekende balans zorgt. De besturing is licht, maar direct, je kan de auto heel secuur plaatsen. Je voelt wel het gewicht, maar het komt op mij meer solide, stabiel en vertrouwenwekkend over dan log. Je voelt dan in alles het Maserati en Ferrari dna. Wat is die auto goed denk je dan, en wat een totaal ander niveau van beleving dan in “normale” auto’s. Wat gaaf om deze auto te rijden, wat een heerlijke auto. Wel altijd de flitsmeister app aan als je gaat spelen.

Het verbruik is gemiddeld 1:7, met een vrij rustige rijstijl. Op de snelweg is 1:9 haalbaar, in de stad zit je zo aan de 1:5, nog minder kan ook makkelijk. Ik tank meestal na 400-500 km, voor de zekerheid.... Ik ben een keer doorgereden tot allerlei waarschuwingssignalen over beperkte actieradius verschenen, om te kijken hoeveel liter er dan nog in de tank zou zitten. Het bleek 17 liter te zijn, van de 90. Als je niet uitkijkt kan dat dus max 50 km zijn.

Vanaf de introductie van de QPV is er enorm veel lof geweest voor het design. Velen vinden de QPV een van de mooiste sedans, of zelfs mooiste auto’s ooit gebouwd. Ik vind dat ook. Ik vind de velgen wel een verschil maken overigens. De 19 inch vind ik het mooiste, en de ball polished die ik heb vind ik daar weer de mooiste versie van. Er is ook veel kritiek geweest op de ergonomie van het dashboard en de schijnbaar matige kwaliteit van het Blaupunkt navigatie systeem. Het is inderdaad zo dat als je de auto niet kent en er voor het eerst in rijdt de hoeveelheid knoppen met soms onduidelijke icoontjes nogal verwarrend over kan komen. In de praktijk is het echter zo dat je gewoon eenmaal je instellingen maakt, en veel knoppen eigenlijk nooit meer gebruikt. Ik denk vaak, hebben we al die nieuwerwetste technologie die je altijd ziet bij de bekende Duitse merken nu echt nodig? Is een lane departure systeem niet voor bejaarden? Ik zit, en ik heb een stuur in mijn hand, that’s it. Wat heb je nog meer nodig?

De memory stoelen zijn wel ideaal voor mij en mijn vriendin. Easy entry (stuur schuift opzij als je de deur opent) gebruik ik niet. Stoelverwarming is prettig, maar de knop ervoor zit op een onhandige plaats onder je benen, onzichtbaar en bijna onvoelbaar. De airco werkt fantastisch, gewoon temperatuur instellen, en verder niets meer aan doen. Sommige knoppen zitten verscholen achter de stuurkolom, wat inderdaad niet handig is. Een knop die ik regelmatig gebruik is de knop waarbij ik het verbruik en de actieradius kan zien, dat is vrij belangrijk, ondanks de 90 liter tank. Die knop kan je eigenlijk niet zien, en die moet je dus op de tast vinden. De kritiek op het navigatiesysteem begrijp ik niet echt. Het werkt heel simpel, en brengt me overal waar ik moet zijn. De graphics zijn old school, maar who cares, ik luister meestal naar de stem.

Het interieur is prachtig, met veel mooie details, en het straalt zowel degelijkheid als handgemaaktheid uit, maar dan veel beter uitgevoerd dan in de QPIV of Ghibli II of 4.24v. Die laatste twee heb ik ook gehad. De afwerking is van Ferrari niveau. Ik heb een houten stuur, daar heb ik specifiek naar gezocht. Het stuurt fantastisch, en staat prachtig. Het automatische zonnescherm voor de achterruit is heel prettig, net zoals de zonneschermen die geintegreerd zijn in de achter deuren, werkt simpel en doeltreffend, en staat nog heel mooi ook. Ideaal voor de kinderen achterin. Tussen de voorstoelen zit een paneel voor de airconditioning die daarmee vanuit de achterbank te bedienen is. Wij gebruiken het niet, maar het paneel is wel heel mooi om te zien, veel mooier dan het aflegvakje wat standaard in de meeste QPs is geinstalleerd, en veel mooier dan in de nieuwe QP en Ghibli. De bekerhouders zijn onhandig geplaatst, te dicht bij de hendel van de automaat, en dus kan je ze eigenlijk niet goed gebruiken. Kleinigheid.

Als je om je heen kijkt is het wat mij betreft een en al pracht en praal van leer en hout, mooi en gezellig, en alles voelt goed aan. De houten deurlijsten zijn geinspireerd op de boeg van een Riva Aquarama speedboot, en inderdaad, in de soort hout die in mijn QP zit lijkt het door de vorm inderdaad op de boeg van een Riva. Je ziet heel veel mooie details, die je niet meer terugziet in de huidige QP of de Ghibli. Ik vind het interieur van de QPV mooier, onderscheidender, gezelliger, Italiaanser. Maar het is ook kwetsbaarder, en voor sommige mensen te onhandig, dus ik begrijp wel dat Maserati om te kunnen groeien een meer main stream interieur ontwerp heeft gekozen voor de nieuwe modellen.

Heb ik met gebreken of eigenaardigheden te maken gehad? Franco (Franco Auto Kwintsheul, waar ik mijn QP heb gekocht en ook eerder twee Ghibli II’s) vertelde mij dat niet alle QPVs goed zijn, en je wel degelijk een wel overwogen goede keuze moet maken, maar dat de QPV echt een veel betere auto is dan alle Maseratis daarvoor. Ze zijn zelfs zo goed, dat voor een garagist ze te weinig langs hoeven komen. En daar heeft hij tot nu toe gelijk in gehad. Stelregel blijft wel, met respect behandelen.

Wat voor issues heb ik tot nu toe gehad? Bijna niets. Kort nadat ik de auto had functioneerde het softclose systeem van de kofferklep niet goed meer. Het systeem bleef de klep dicht trekken, ook als je de klep opende. Volgens een Amerikaans blog (Maseratilife.com) een bekend euvel, en door Franco op simpele wijze onder garantie verholpen. Nooit meer problemen mee gehad. Ik hoorde een tikkend geluid rechts voor onder de motorkap vandaan komen. Bekend probleem via hezelfde blog gevonden, en ook simpel door Franco onder garantie verholpen. Nooit meer wat van gemerkt. Dat was het. Auto is probleemloos, en dus zeer betrouwbaar. Heel fijn. De achterruit verwarming is niet echt op zijn taak berekend, bekend van de QPV, maar niets aan te doen.

De kofferbak lijkt in eerste instantie klein, zeker in vergelijking met andere sedans, maar in de praktijk kan er toch veel in. Wij hebben met een gezin van 4 nooit ruimte tekort gehad, inclusief een onhandige kinderwagen die er vaak in moet. Je moet alleen niet met hardshell koffers werken. Een skiluik ontbreekt, maar een QP is niet echt een ideale auto voor de wintersport.

Rijden met de QP is iedere keer een belevenis. Dat klinkt overdreven, want het is maar een auto. Toch is het zo. Alles is bijzonder en anders dan in de grijze lease vloot die iedere dag de wegen vol zet. Dat kan je je wellicht niet voorstellen als je in een nette A6 of 5 serie rijdt, maar een QP leeft. Als je start voel je dat je in een dynamische machine zit, dat er wat gaat gebeuren, dat het lachen en genieten wordt.

Maserati wordt door mensen als een sympathiek merk gezien. Dat merk je door de positieve reacties onderweg, en waar je parkeert. Mensen komen altijd een praatje maken. Het buiten wassen kost altijd veel tijd omdat veel buurtbewoners en wildvreemden een compliment komen maken over de schoonheid van de auto. Ik kan niet liplezen, maar het is heel duidelijk dat tegemoetkomend verkeer in auto’s of op de fiets heel vaak zegt; “een Maserati!”. Heel leuk.

De QPV is dus een heerlijke, bruikbare, vermakelijke, bella machinna.

Saluti a tutti.
Mokummaser

Re: Ruim een jaar met de Quattroporte, hoe bevalt het?

Berichtdoor lqpl » di 04 nov 2014, 23:16

Leuk om te lezen!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Andrea » di 04 nov 2014, 23:32

Inderdaad een mooi verhaal over een mooie auto.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor duetto » wo 05 nov 2014, 00:09

Mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die een Maserati niet beschouwen als iets extreem breekbaars, maar de auto gewoon gebruiken waarvoor die bedoeld is, nl. om regelmatig mee te rijden. En goed dat kinderen opgroeien op de achterbank van een QP. Geniet ervan.
duetto
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 05 nov 2014, 00:28

Prachtige, uitgebreide review. Erg leuk dat iemand de moeite neemt om zo'n uitgebreid verhaal te schrijven. Hoort eigenlijk thuis in de QPV factsheet.
Toen de QPV in 2004 uitkwam, vond ik het een buitengewoon fraaie, maar wel erg grote auto. Zet je hem nu naast de QPVI, dan is het bijna een mini. Evolutie.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Techno » wo 05 nov 2014, 07:34

Mooi relaas! Inderdaad een bijzondere en mooie rijmachine. Veel rijplezier nog!
Techno
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 05 nov 2014, 09:19

Dit soort verhalen...daar hou ik van!
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor PJ » wo 05 nov 2014, 19:01

Lekker verhaal, top!
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor dueporte » wo 05 nov 2014, 20:45

Erg leuk verhaal inderdaad. Het geeft me meer vertrouwen om te lezen dat jij ook 2 ghibli II hebt gereden.. Zoiets zat ook in mijn dromen planning. !
dueporte

Berichtdoor RedRacing » wo 05 nov 2014, 21:40

Inderdaad een mooi stuk. Mijn oudste dochter van 14 zou blij zijn met een QPV. Met jouw verhaal zou ik bijna overstag gaan rolleyes .

Gr. Jos
RedRacing

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport