Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Boomerang » ma 11 okt 2010, 10:08

Ja!!
Ook bij de "Transaxle-modellen" komen vibrazionen voor!
Feit 1) Regelmatig wordt een trilling/grom/dreungeluid gemeld bij een toerental van zo rond de 2800 toeren, ongeacht de wagensnelheid of gekozen versnelling.
Ook mijn Gransport had daar wat last van, evenals vrijwel alle andere exemplaren waar ik mee gereden heb.
Op het forum van onze oosterburen werd ook verschillende keren melding gemaakt van deze klachten en ook op het USA forum komt dit onderwerp voorbij.
"Hoort nu eenmaal bij dit soort auto's" is door verschillende mensen geroepen.
Fout antwoord wat mij betreft, zeker wanneer het vrij heftige vormen aanneemt, zoals bij één exemplaar waar ik mee proefgereden heb.
Bovendien is iedere trilling of vibratie slecht voor de levensduur van alle componenten die er aan blootgesteld worden.

Feit 2) Sommigen melden trillingen of dreungeluiden bij ca. 4000 toeren, vaak na het vervangen van de koppeling.
Wanneer de dealer/specialist niet de moeite neemt om de nieuwe drukgroep/vliegwielcombinatie aan de motor na te balanceren, is dit vaak het gevolg.
Het is ook een flinke klus, die met de SD2/3 tester gebeuren moet en vakmanschap vereist.

Om die laatste reden, is mijn auto naar Franco gegaan, die (mijn klachten gehoord hebbende) vervolgens zijn stinkende best heeft gedaan om de compleet nieuwe koppeling inclusief nieuw vliegwiel met de laagst mogelijke rest-onbalans af te leveren. (0.0nogwat gram )
Super gedaan.................maar de lichte 2800-toeren-grom was er nog, zoals ik ook wel verwacht had.

Bij dit type aandrijvingen, draait de verbindings-as tussen de motor/koppeling en de versnellingsbak (bij de achteras) ALTIJD met motortoerental mee, behalve wanneer de koppeling wordt bediend.
Omdat de lichte dreun/grom merkbaar was zélfs bij stilstaande auto in neutraal bij 2800 toeren, MOEST het dus wel door die op motortoerental meedraaiende as veroorzaakt worden!

Tja, dan rest maar één ding: Uitbouwen en onderzoeken dat ding.
Het gevaarte zit niet echt op een lekker toegankelijk plekje, eerst moet o.a. het uitlaatsysteem verwijderd worden.
Dan is de zware stalen "Torquetube" goed zichtbaar en kan het echte sleutelen beginnen:
AfbeeldingAfbeelding

Eenmaal uitgebouwd heb ik de as gedemonteerd en de stalen binnenas zorgvuldig onderzocht.
(De foto hieronder komt overigens van het DE forum)
Afbeelding

Na veel zoeken en meten en zelfs een bezoek aan (opnieuw) de firma Vortex, bleek overduidelijk, dat de as niet volledig slingervrij meer draaide.

Afbeelding

Het zware RVS koppelstuk (versnellingsbakzijde), zou natuurlijk met gemak een trilling kunnen veroorzaken wanneer het ding roteert op een as die slingert....

Afbeelding

Na het uitmeten op V-blokken met een klokmicrometer van iedere as-sectie (steeds tussen twee lagers, of tussen het koppelstuk en een voorliggend lager) heb ik vastgesteld dat het laatste stuk van de as, waar het zware koppelstuk ook bevestigd is, 0.9mm slingering had!!!

Steeds tussen twee V blokken geplaatst, heb ik daarna iedere sectie mbv een hydraulische pers, gericht en uitgeklokt en draaide de as uiteindelijk binnen 0.07 mm slingervrij rond.

Afgelopen zaterdagavond/nacht heb ik de zaak terug gemonteerd en zojuist is de eerste proefrit gemaakt: adhd adhd adhd adhd
Mission accomplished.
Laatst bijgewerkt door Boomerang op ma 11 okt 2010, 10:38, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Dutchy » ma 11 okt 2010, 10:32

Respect Luuk... knap staaltje speurwerk weer.. respect06
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor 3200_QPV » ma 11 okt 2010, 12:03

Gefeliciteerd Luuk, volgens mij heb je je roeping gemist...

Dus a.s. zondag met de strakst rijdende GS aan de start?

Zijn er nu nog meer wensen, of heb je nu de perfecte GS?
Avatar gebruiker
3200_QPV
Donateur
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 10:45

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor lqpl » ma 11 okt 2010, 12:38

Mooi verhaal weer boomy. Dus de meeste GS-en hebben deze trilling en dus waarschijnlijk ook een slinger in die as. Is dat een fabricagefout of komt die er gewoon in na een poos rijden? Enig idee of nieuwe auto's dit ook hebben? Ik begrijp dat deze as het toertal van de motor overbrengt op de versnellingsbak. Dus er komt heel wat kracht op te staan. Te licht uitgevoerd en lekker krom trekken onder belasting?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Vince » ma 11 okt 2010, 13:01

Of komt het door de bruuskheid van de CC? Het is bijna niet voor te stellen welke krachten er op deze as komen te staan...

Luuk, je bent er persoonlijk medeverantwoordelijk voor dat ik een stap naar een 3200/4200 aandurf! Ik zal je niet aansprakelijk stellen voor geleden verliezen trouwens......

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Giulia » ma 11 okt 2010, 14:13

Vince schreef:Of komt het door de bruuskheid van de CC? Het is bijna niet voor te stellen welke krachten er op deze as komen te staan...

Luuk, je bent er persoonlijk medeverantwoordelijk voor dat ik een stap naar een 3200/4200 aandurf! Ik zal je niet aansprakelijk stellen voor geleden verliezen trouwens......



Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst

Het risico van dit product is......hoog


Zomaar wat kreten die ik af en toe op de radio hoor %$#@
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Boomerang » ma 11 okt 2010, 14:32

3200_QPV schreef:Gefeliciteerd Luuk, volgens mij heb je je roeping gemist...

Dus a.s. zondag met de strakst rijdende GS aan de start?

Zijn er nu nog meer wensen, of heb je nu de perfecte GS?


Kan wel een paar nieuwe voorbanden gebruiken....
O ja, de kogeldraaipunten aan de achteras hebben ook bij deze auto heel iets speling ("stelt niks voor" aldus franco), maar toch wil ik die tzt weer gaan vervangen door de spelingsvrije sport exemplaren.

Tja, daarna zou alles eigenlijk zo'n beetje......
Saai ook meteen weer. (*

Vergeten: adhd : De platgenknepen pijpen met de secundaire cats, wil ik er in de winter onder vandaan hebben.
Ook zonder die secundaire cats haalt de auto de emissienormen, dus wordt het een strakke lichtgebogen en NIET platgeperste rvs buis, ev. mét een kleine demper er in ter grote van de originele cats.
EPS kan dat vast voor me regelen.
Scheelt een pk of 18, dus daarna is de aandrijfas nog wat sneller krom. @#$
Laatst bijgewerkt door Boomerang op ma 11 okt 2010, 15:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor 3200_QPV » ma 11 okt 2010, 14:46

Anders heeft Danny nog een 3200 in de aanbieding daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap:
- je hebt een lekker klusproject
- je hebt een 3200 GT voor de prijs van 4 nieuwe velgen van een 3200
Avatar gebruiker
3200_QPV
Donateur
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 10:45

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Boomerang » ma 11 okt 2010, 15:54

lqpl schreef:Mooi verhaal weer boomy. Dus de meeste GS-en hebben deze trilling en dus waarschijnlijk ook een slinger in die as. Is dat een fabricagefout of komt die er gewoon in na een poos rijden? Enig idee of nieuwe auto's dit ook hebben? Ik begrijp dat deze as het toertal van de motor overbrengt op de versnellingsbak. Dus er komt heel wat kracht op te staan. Te licht uitgevoerd en lekker krom trekken onder belasting?


Volgens mij is het kromtrekken te wijten aan het met geweld wegtrekken vanaf stilstand.
In dat kader:
Er was één GS die de vibratie niet had tijdens het proefrijden.................en die was van een dame geweest.(Dit keer absoluut werkelijk waar.)

Tja, daarmee is het bewijs wel geleverd denk ik dat mannen wat "anders" met het spul omgaan.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Vince » ma 11 okt 2010, 15:57

wil zooo graag een flauwe opmerking maken......

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten