Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor volantevantage » ma 21 feb 2011, 23:31

@ Boomy, geef eens de maten door van die binnenas, en is die hol of massief ?
en foto's ?
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor lqpl » di 22 feb 2011, 09:04

Boomerang schreef:Tzou mooi zijn wanneer we dit zwakke punt van de 4200/GS óók konden tekkelen.

En dan ook deze service via een bekende garage op de markt brengen... applaus06
Ik heb ook wat vibrazioni in de qpIII - wil je eens een proefritje maken?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Danny » di 22 feb 2011, 09:44

Boomerang schreef:Er ligt hier inmiddels al enkele maanden een complete torquetube met 12k km's op de klok te wachten hier.
Omdat ik er van overtuigd ben dat de huidige binnenas wel weer zal gaan verbuigen en dus trillen onder heftige belasting, dacht ik dat het geen kwaad zou kunnen om een nieuwe op voorraad te leggen.
Op dit moment ben ik aan het kijken of er mogelijkheden zijn om extra (steun)lagers te plaatsen in de tube.
Daarmee zou de afstand tussen de lagers gehalveerd kunnen worden en dus de kans op doorbuigen ook.
Strak passende centreerbussen zijn al gedraaid.
Zodra de temperaturen wat aangenamer worden gaan we aan het sleutelen.
Tzou mooi zijn wanneer we dit zwakke punt van de 4200/GS óók konden tekkelen.


Goed nieuws weer Boom, ik kan dus al bijna op zoek gaan naar een GS?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Boomerang » di 22 feb 2011, 11:22

Stop met zoeken, veel te gewoon voor jou. %$#@
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor SpyderGT » di 22 feb 2011, 23:10

Heeft de spyder dit euvel ook?
SpyderGT
Admin
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Vince » wo 23 feb 2011, 09:32

Xantijn schreef:Heeft de spyder dit euvel ook?


As is 22 cm korter he? Kan best wat schelen denk ik.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Boomerang » wo 23 feb 2011, 10:07

Precies!
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Boomerang » ma 07 mei 2012, 09:50

Zo.
Net terug van een proefrit na enkele weken noeste arbeid.
Zoals dit topic al duidelijk maakt, zijn vibraties in de aandrijving van de Transaxlemodellen van Maserati geen zeldzaamheid.
Overigens zijn er specialisten die het onderkennen en specialisten die het niet als een "klacht" zien.
De mate waarin het merkbaar is verschilt ook nogal.
Mijn vermoeden na reacties van anderen is, dat mijn auto sowieso slechts in geringe mate last had van het fenomeen, zeker na de laatste actie mbt het richten van de as.
Maar omdat na het richten van de binnenas de trillingen toch in lichte mate terug leken te zijn gekomen, was het plan eventueel een of twee extra lagers te plaatsen.
Die zouden dan op de plek waar de asverbuiging ontstaat, toegevoegd moeten worden.
Inmiddels had ik bij David Askew een vrijwel nieuwe torquetube gekocht en was het plan deze as te voorzien van twee extra lagers en de bijbehorende montagedelen uit de oude tube.
Twee weken geleden heb ik de tube weer onder de auto vandaan gehaald en na demontage en inspectie bleek mijn vermoeden NIET te kloppen.
De doorbuiging die na de vorige montage vast te stellen was, bleek helaas niet opnieuw vast te stellen.....
Vreemd, want de as was niet meer zo trillingsvrij als toen die na het richten was gemonteerd.
We gaan het verder onderzoeken, maar het blijft voorlopig een mysterie.
Onbevredigend ook.
Maar inmiddels is de as uit Engeland gemonteerd en ben ik meer dan tevreden met het resultaat.

Maar er is meer nieuws te melden.

Omdat tijdens het vorige seizoen regelmatig werd vastgesteld dat het inschakelen van de vijfde versnelling nogal eens wat bijgeluiden veroorzaakte, heb ik een rigoureuze beslissing genomen.
Ik heb best vooraf veel getest, olie gewisseld, ik heb het actuatorblok doorgespoeld, actuators doorgeblazen met perslucht, de hydraulische versteller uit elkaar gehad en in bedrijf getest of het verstellingsmechanisme alle standen kon inenemen, meerdere malen het hydraulisch systeem ontlucht enz enz.
Bij F is de zaak al eens opnieuw ingeleerd en leek het eerst ook weer even in orde, maar
helaas.
Aan het einde van het vorige seizoen heb ik een rit gemaakt waarbij mijn Vakgarage kammeraad aan de kant van de weg stond te luisteren terwijl ik opschakelde.
Daarna bevestigde hij definitief wat ik zelf al die tijd al geroepen heb, "je hebt een probleem met de synchromesh van de 5e versnelling".
Toch wordt er in NL met enige scepsis op deze diagnose gereageerd.
"komt nooit voor, er zijn geen problemen bekend met deze bakken".
Maar nadat ik mijn licht opstak bij de Lueg Sportivo, waar de auto oorspronkelijk nieuw geleverd is, bleek dat er in Duitsland wel degelijk problemen met deze bakken zijn.
Ook een zeer jonge Granturismo stond daar met bakproblemen en onderging een baktransplantatie.

Vorig najaar vond ik in Duitsland een vrijwel nieuwe versnellingsbak, helemaal compleet met actuatorblok, kabelboom en hydraulische versteller met slechts 8243 km "laufleistung" uit een jonge Gransport schadeauto.
Oud en nieuw:
Afbeelding
Nieuw:
Afbeelding
Die bak heb ik, nu de torquetube er toch onderweg lag, in de afgelopen week gemonteerd.
Na het bestuderen van de electrische schema's heb ik in de grote combistekker van de bak alle actuator aansluitingen kunnen herleiden en ook de aansluitingen van de pomp.
Met een zelf gemaakt schakelboard met 7 schakelaars en negen stekkertjes, kon ik nu alle actuatoren en de pomp van stroom voorzien en zo het systeem weer op druk brengen, bedienen en ontluchten.

Megaklus natuurlijk, maar normaal moet de zaak aan de SD3 tester om uberhaupt te kunnen ontluchten en dus proefrijden, wat een zelfstandige rit naar F onmogelijk zou maken.
Affijn, vancohtend heb ik de stekkers van de bak op die van de auto gestoken, gestart en vatsgesteld dat neutraal, 1 en achteruit gekozen konden worden, zonder dat er sprake was van een brandend
storingslampje.
Zojuist een stukje gereden en wonder boven wonder kunnen alle versnellingen keurig worden ingelegd zonder bijgeluiden!
De hele bak/het diff lijkt sowieso veel stiller, het voelt gewoon "nieuw"!
Voor de puntjes op de i nog wel even naar F voor controle/ optimaliseren van het huwelijk tussen bak en auto, want er is sprake van "tresholds" bij alle instellingen en liefst heb ik dat alles in het midden staat ipv heel toevallig net nog binnen bereik.

Zeer bevredigend allemaal, maar wanneer je nu de balans opmaakt, is het toch wel weer "meer van hetzelfde".

De aandrijving van veel Masers is NIET volledig opgewassen tegen het geweld van de motoren.
Deze mening wordt gedeeld door een monteur bij onze oosterburen, wiens naam ik overigens niet mocht noemen. wink

Wel is natuurlijk duidelijk, dat er in Duitsland veel meer van de auto's wordt gevraagd dan hier in NL.
We hoeven dus niet vreemd op te kijken wanneer onze specialisten niet of nauwelijks bekend zijn met ernstige problemen op dit gebied.

Even een optelsommetje nu:

Nieuwe koppeling/drukgroep/ vliegwiel (zo'n 1500 km oud)
Torquetube 11435 km.
Komplete gearbox/diff 8243 km.

Binnenkort eerst maar eens weer wat gaan rijden denk ik. coolio
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor lqpl » ma 07 mei 2012, 10:37

Ja ga maar eens wat rijden... lachebekkie

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat je niet zomaar moet afgaan op de mening van de NL-specialisten. Een hoop schouders ophalen en afdoen als probleem tussen de oren.

Heb je nu de tweede torque tube gemonteerd met extra lagers?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Vibrazione..in de aandrijving van o.a. de Gransport

Berichtdoor Boomerang » ma 07 mei 2012, 10:46

lqpl schreef:
Heb je nu de tweede torque tube gemonteerd met extra lagers?


Dat was nu juist het duivelse dilemma.
Ik had al twee nieuwe lagers liggen, we hadden twee alu ringen gedraaid die om de as zouden worden gemonteerd als nieuwe lagermount, maar.....
Omdat na demontage van de oude as niet opnieuw vastgesteld kon worden dat de as op dezelfde plek was verbogen als de vorige keer, was er onvoldoende overtuiging dat daar dus het probleem van de vibrazione zit.
En om een bijna nieuwe as nou te gaan aanpassen/uit elkaar persen om iets te gaan doen waarvan je niet zeker bent of het wel wat oplost....

Maar het laat me niet los en ik ga zeker verder zoeken/ meten aan de oude as.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten