Pagina 1 van 2

kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 10:59
door Boomerang
Ja, dat is zo een dingetje, zelfs bij de kleur Nero Carbonio.
Destijds bij de achterlichtconversie, heeft het al erg veel moeite gekost de juiste kleur te vinden.
Bij één lakleverancier lukte het sowieso niet om de juiste tint te vinden; ondanks het gebruik van een electronische analyzer, kwam het verfsysteem niet met een passende tint.

De spuiter heeft dit keer erg zijn best gedaan en heeft van alle zes tinten die het lakmengsysteem presenteerde, een proefstukje gespoten.
Onvoorstelbaar, hoe groot die verschillen zijn tussen de zes proefplaatjes!
Dat Nero Carbonio is er kennenlijk in tinten richting een donkerbruinachtige gloed, tot en met een blauw/paarsachtige gloed.

Overigens kan je nog zo je best doen, maar wie heel kritisch kijkt, ziet in het volle zonlicht toch een klein verschil tussen de metalen delen en de kunststof delen.
Dat is normaal, bekend en niet op te lossen volgens de spuiters.
De metallic deeltjes vallen nu eenmaal anders op kunstof, dan op metaal.
Voorheen had ik ook al verschil gezien tussen bumpers en plaatwerk en ik ging er dus van uit, dat men de bumpers wellicht al eens gespoten had.
Maar volgens de spuiter, zaten de bumpers nog in de 1e lak....

Affijn, ze hebben 1e klas werk geleverd en we zijn nu weer aan het opbouwen.

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 13:28
door mecano
bekend verschijnsel. op mijn grijze 4200, was de beste match een Honda kleur. Perfect gedaan, maar dan nog zie je iets verschil. Succes met het opbouwen.

groet jan

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 14:39
door lqpl
Welke delen heb je laten spuiten mecano? De 3200 van La Moglie heeft wat spuitwerk aan deur en spatbord...

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 14:49
door PeterM
Hoe kan dat nou rolleyes

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 16:32
door Boomerang
Ook op het UK forum ben ik trouwens weinig wijzer geworden mbt de+montage bumper.
Inmiddels heb ik toch zelf een truukje ontdekt om de koplampen naar achteren toe te kunnen verwijderen en terug te plaatsen.
Alleen dán is perfect uitlijnen en monteren van bumper aan front, een koud kunstje.
Zit nu mooier dan af fabriek.

Wie ooit details wil, moet maar een pm-tje doen.

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 16:55
door Boomerang
@IqpI :

Jullie kleur is ook een pain in the *ss.
Probeer zo'n kleur altijd uit te laten spuiten op naastliggende delen.
Het is vrijwel onmogelijk die kleur " hard tegen hard" gematcht te krijgen.

In het verleden heb ik best veel geexperimenteerd met metallic spuiten.
Het maakt verschil of je met 3bar of met 4 bar spuit, hoeveel verdunner je hebt gebruikt in de basislak en hoe snel je laagdikte hebt opgebouwd.
Veel druk met relatief sterker verdunde basislak en meer uitdamptijd tussen de lagen gaf een lichte variant, wat lagere druk, iets minder verdund en wat vetter spuiten, gaf een donkerder variant.
Ik heb iig veel respect gekregen voor de vakmannen die dagelijks topreparaties leveren met minimaal spuitwerk.

Is het jullie trouwens bekend dat we met het gemiddelde kwaliteitsniveau van schadeherstel in ons land, tot de allerbesten behoren?
Tot mijn verbazing blijken onze oosterburen aanzienlijk slechter te presteren.
Van handelaren had ik al gehoord dat het er soms best goed uitziet, maar dat er (letterlijk!) achter de schermen vaak slecht werk is geleverd.
Vooral op het punt van roestpreventie/afwerking is het een stuk slechter daar.

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 18:30
door Danny
Leuke bijdrage weer van je Boom. Is je truukje ook van toepassing op de 3200, dwz om de koplampen beter te laten aansluiten op de bumper?

Re: kleurzuiverheid spuitwerkich

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 18:33
door Andrea
Boomerang schreef:Ook op het UK forum ben ik trouwens weinig wijzer geworden mbt de+montage bumper.
Inmiddels heb ik toch zelf een truukje ontdekt om de koplampen naar achteren...

Wie ooit details wil, moet maar een pm-tje doen.


De rubber afdichting tussen de lak en de lamp is niet meer overal sluitend. Is dat makkelijk te herstellen?

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016, 21:10
door Giulia
In NL is het niveau inderdaad behoorlijk hoog....met dito prijskaartjes dat dan weer wel. Bij een restauratieproject zit je al snel op 10 mille maar dan heb je ook het betse van het beste.

Wat die tinten betreft. Mijn 964 in dat rookzilver is ook erg lastig en dit hebben ze 1 jaar geleden erg goed gedaan vanuit de machine. Belangrijk is dat je inderdaad de diverse tintverschillen bekijkt maar nog specifieker naar de zgn. Flop van de metallicdeeltjes kijkt. Dat maakt nl. Het verschil hoe je kleur uitpakt onder verschillende kijkhoeken.

De kleur van Boomy (zeg maar zwart met een soort van bruingloed) heb ik bij diverse Alfa's ook al menigmaal gezien met verschillende nuances) lastig blijkbaar.

Re: kleurzuiverheid spuitwerk

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2016, 06:51
door mecano
de delen die bij gespoten zijn, de achterbumper en het achterpaneel. Achterbumper zit bij de 4200 strak gemonteerd, wat weleens schade kan opleveren.

groet jan