Optrekken 1e versnelling QPV

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Optrekken 1e versnelling QPV

Berichtdoor Zoran » ma 29 nov 2010, 16:15

Vraagje aan de QP-eisten: Sinds de vervanging van de powerunit merk ik dat het "aangrijppunt" van de koppeling in de 1e 'erg' lang is geworden. Dwz dat het lijkt alsof ie te langzaam opkomt. Bijkomend effect is dat het lijkt alsof het slipt.

Dat gebeurd alleen bij het optrekken in de eerste. Probeer ik met 1.000tr en in de tweede op te treken pakt ie het goed op en gaat er tussenuit. Het schakelen tussen alle andere versnellingen verloopt eveneens zonder problemen.

Ter bevestiging, de koppeling is 20% versleten.

Is er iets dat afgesteld moet worden (aangrijp punt bv?) dat ze in Waterloo niet gedaan zouden hebben?
2013: Aprilia RST 1000 Falco
2011: Mini Cooper S Clubman
2010: Maserati Quattroporte V
2009: Maserati Spyder Biturbo
Zoran

Re: Optrekken 1e versnelling QPV

Berichtdoor Danny » ma 29 nov 2010, 16:35

Zoran, het is natuurlijk moeilijk te oordelen over hoe jouw koppeling functioneert zonder ermee gereden te hebben. Maar in het algemeen slipt de koppeling -voorzover ik weet- altijd bij het wegrijden in de 1e versnelling. De truc is om niet te snel te willen wegrijden. Eerst langzaam gas geven totdat je voelt dat de koppeling aangrijpt en daarna pas gas bijgeven. Maar jij vergelijkt natuurlijk met de situatie zoals het was.

Ja, het aangrijppunt (of zoals de Engelsen zeggen "kissing point") dient wel te worden ingesteld. Heb je de dealer gevraagd of ze dat hebben gedaan?
Laatst bijgewerkt door Danny op ma 29 nov 2010, 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor maseralfa » ma 29 nov 2010, 17:19

Interessant onderwerp voor een newbie als ik. Ook ik voel de koppeling slippen bij wegrijden, soms langer, soms korter, soms met een zacht loeiend geluid (is dat wellicht het geluid dat ten onrechte aan lager wordt toegeschreven en mogelijk berust op glazuurvorming op platen Danny?).
Ik heb weer gehoord dat soms (bijvoorbeeld op een helling) meer bruusk optrekken beter zou zijn om het slipmoment te verkorten.
QPV-SZ-147GT-90
maseralfa
Donateur

Berichtdoor Zoran » ma 29 nov 2010, 20:43

Danny schreef:Zoran, het is natuurlijk moeilijk te oordelen over hoe jouw koppeling functioneert zonder ermee gereden te hebben. Maar in het algemeen slipt de koppeling -voorzover ik weet- altijd bij het wegrijden in de 1e versnelling. De truc is om niet te snel te willen wegrijden. Eerst langzaam gas geven totdat je voelt dat de koppeling aangrijpt en daarna pas gas bijgeven. Maar jij vergelijkt natuurlijk met de situatie zoals het was.

Ja, het aangrijppunt (of zoals de Engelsen zeggen "kissing point") dient wel te worden ingesteld. Heb je de dealer gevraagd of ze dat hebben gedaan?

Neen, heb het de dealer niet gevraagd. Wat me na die twee bezoeken tegenstaat bij hen is dat je niet verder komt dan de receptie en helemaal niet verondersteld wordt meer te weten dan de pincode van je kredietkaart.

Ik zal de 6e december vragen of ze bij L'Officina naar kunnen kijken en me vertellen hoe en wat.

Vergeleken met voordien slipt de koppeling gewoon te veel. Als ik zo blijf rijden heb ik de platen in no-time glad gepolijst.

Bedankt voor de info!

Zoran
2013: Aprilia RST 1000 Falco
2011: Mini Cooper S Clubman
2010: Maserati Quattroporte V
2009: Maserati Spyder Biturbo
Zoran

Berichtdoor Boomerang » ma 29 nov 2010, 21:00

De Gransport pakt overtuigend en zonder slip op in de eerste versnelling vanuit stilstand.
Dat was met de oude koppeling niet anders.
In de 2e versnelling ligt dat wat anders, zeker in de buurt van het terugschakel moment.
Wanneer je daar in de buurt komt, is het beter handmatig terug te schakelen naar de 1 om slip en getwijfel van de koppeling te voorkomen. (File)
In de achteruit komt de koppeling niet echt op en blijft er een zekere slip.
Advies: Achteruitrijden zo veel mogelijk beperken en zeker niet achteruit een helling of oprit oprijden!

@Zoran: Koppeling met spoed uit laten lezen en ev opn laten instellen. (kiss point)
Zit de koppeling voorbij de 70% zou ik vast gaan sparen.....
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » di 30 nov 2010, 00:24

Boomerang schreef:met spoed uit laten lezen

Het Dutchy waar kenden we dit ook al weer van? ":{&
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 30 nov 2010, 08:26

confused %$#@
Toch is het bij de CC bak de enige manier om er achter te komen of alles klopt. %^#@(
Boomerang
Donateur

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport