Heater core oftewel radiator in kachelunit

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Heater core oftewel radiator in kachelunit

Berichtdoor Danny » ma 10 jan 2011, 14:07

Een zeer interessant topic bij ons zusterforum in de US of A: http://www.maseratilife.com/forums/coupe-spyder-gs/11607-heater-core-replacement.html
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Re: Heater core oftewel radiator in kachelunit

Berichtdoor Danny » do 13 jan 2011, 09:43

Ter toelichting nog het volgende: in de kachelunit zit een radiateur(tje) en dit ding maakt deel uit van het circuit waar het koelwater van de motor doorheen loopt. Als na enig draaien van de motor de koelvloeistof warm wordt, dan wordt dit radiatortje ook warm en voilà: je kachel begint warme lucht te blazen.

In de USA is nu de ervaring dat dit radiatortje veelvuldig lekt in de 4200. Het is een unit die uit de Alfa 166 afkomstig is en het ding schijnt ook bij Alfa's grote problemen te veroorzaken (vraag maar aan Vince).

Een paar drupjes lekken zou op zich geen probleem moeten zijn zou je zeggen, maar dat wordt het wel indien er gelekt wordt op cruciale elektrische zaken, zoals control units van deuren (centrale vergrendeling) en ramen. Dit schijnt bij de 4200 voor te komen, dus mocht je dergelijke symptomen hebben, houd het dan in de gaten. Andere symptomen zijn: natte voetenruimte bij de passagier, het snel leeglopen van de accu (door sluiting), het volledig beslaan van alle ramen in de auto en het langzaam dalen van het koelvloeistofniveau in de auto zonder dat je weet waar het blijft.

Overigens zijn de kachelunits van de 4200 en 3200 voorzover ik weet identiek, dus dit probleem zou ook wel eens bij de 3200 kunnen spelen.

Mocht je vaak beslagen ramen hebben en/of vocht in de voetenruimte dan zou dat ook veroorzaakt kunnen worden door een verstopte drainage slang van de airco unit (of door een combinate van beide). Zie o.a. dit topic: http://www.sportsmaserati.co.uk/showthread.php/222-Aircon-clean-out-pollen-filter

Dit is een klusje dat ik binnenkort ga uitvoeren aan m'n 3200, al was het alleen maar om te kijken of er vocht en rommel zit in de behuizing van het pollenfilter.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 13 jan 2011, 10:10

Danny schreef:Mocht je vaak beslagen ramen hebben en/of vocht in de voetenruimte dan zou dat ook veroorzaakt kunnen worden door een verstopte drainage slang van de airco unit (of door een combinate van beide). Zie o.a. dit topic: http://www.sportsmaserati.co.uk/showthread.php/222-Aircon-clean-out-pollen-filter

PeterM opletten hier...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 13 jan 2011, 10:41

Takkeklus om zo'n ding te vervangen.
Triest dat de toeleverancier niet een goed kachelradiateurtje kon leveren. (*
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » do 13 jan 2011, 22:17

lqpl schreef:
Danny schreef:Mocht je vaak beslagen ramen hebben en/of vocht in de voetenruimte dan zou dat ook veroorzaakt kunnen worden door een verstopte drainage slang van de airco unit (of door een combinate van beide). Zie o.a. dit topic: http://www.sportsmaserati.co.uk/showthread.php/222-Aircon-clean-out-pollen-filter

PeterM opletten hier...

Ik let op! Dit probleem heb ik met de 4.24V gehad, ik heb er op laten checken, bij de laatste beurt ook nog naar gevraagd.

Het is een issue, vandaag in de regen maakte de kachel de meest vreemde toeren. Soms blaast-ie zulke warme lucht dat de ruiten die hij eerst schoon heeft geblazen als nog beslaan.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 13 jan 2011, 22:45

Ik bedoel eigenlijk dat je qp ook vaak beslagen ramen heeft...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 14 jan 2011, 10:24

Ik druk mij niet duidelijk uit, het laatste deel van mijn text gaat over de QP. Ervaring van gister, op de A2 (*
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Brrt » zo 13 maart 2011, 18:12

nou,

mijn 3200 is gewoon zeik nat voor de bijrijders stoel. heb tenslotte de raam unit al vervangen.
ik heb gekeken waar het vandaan komt, maar nu staat de auto stil voor een grote beurt ( cardanas, koppeling, slangen, pakkingen, enz enz..) wil ik toch wel exact weten waar het vandaan komt.
als de 3200 ruig de bocht neemt krijgt mijn vrouw natte voeten.. dus ik ga verder opzoek,, vermoed nu een verstopte airco afvoer.
de kachel unit, waar zit die exact??
grt. brrt
Brrt

Berichtdoor Giulia » zo 13 maart 2011, 18:18

Brrt schreef:nou,

mijn 3200 is gewoon zeik nat voor de bijrijders stoel. heb tenslotte de raam unit al vervangen.
ik heb gekeken waar het vandaan komt, maar nu staat de auto stil voor een grote beurt ( cardanas, koppeling, slangen, pakkingen, enz enz..) wil ik toch wel exact weten waar het vandaan komt.
als de 3200 ruig de bocht neemt krijgt mijn vrouw natte voeten.. dus ik ga verder opzoek,, vermoed nu een verstopte airco afvoer.
de kachel unit, waar zit die exact??
grt. brrt

Ligt het niet aan de berucht doorvoer van de kabelboom?
Giulia
Donateur

Berichtdoor Brrt » zo 13 maart 2011, 19:31

Dat is ook heel goed mogelijk, alleen als ik water over de auto heen gooi komt er nog niks binnen.
wel vind ik vreemd dat de bodemplaat nat word als ik over de ruit water gooi. ik zou toch echt denken dat dat normaal afgevoerd moet worden door een slang of zo?!
as week verder zoeken..
aangezien dat ik geen plaats binnen heb voor de auto moet dit euvel echt opgelost worden. eerste tien minuten zie je niks door de ramen. airco kan het ook dan ook niet aan.
ik kan de auto wel binnen stallen maar dat moet de boot naar buiten.. of de verkoop in..
Brrt

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport