Rubberen raamlijsten QPV

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Rubberen raamlijsten QPV

Berichtdoor maseralfa » zo 16 jan 2011, 12:47

Aan een aantal mensen heb ik vorige week tijdens de Dynorun mijn bezorgdheid uitgesproken over een aantal vreemde bobbeltjes onder het rubber van de raamlijsten van voor en achterportieren van mijn QP. Deze leken op het eerste oog op regelmatige afstand te zitten, dus ging ik er van uit dat het bevestigingsklemmetjes waren, totdat ik zag dat andere QP's dit niet of in mindere mate hadden. Daarna was ik bang dat het een kwaal was die ik ook bij de 4.24 wel gehad heb: roest van het raamframe.
raamrubbers.jpg

Deze week even wat nader onderzoek gedaan: het rubber is makkelijk om te slaan en zit verhaakt in het aluminium sierprofiel. Dit aluminium sierprofiel is het probleem: onder het rubber heeft zich een wit poeder opgehoopt dat naar mijn idee bestaat uit aluminiumoxide, dus wel corrosie, echter niet van het raamframe zelf. Ik heb nu alles zo goed als mogelijk weggekrabd en de bobbels zijn verdwenen. Gebleven zijn kleine onregelmatigheden van het aluminium profiel, zonder lakbescherming, dus opnieuw kans op oxidatie. Weet iemand hoe je kunt voorkomen dat het op korte termijn weer terugkomt? Een roestomvormer werkt hier niet neem ik aan.
Overigens had ik deze week geïnformeerd bij imp. en hier zei men het fenomeen te kennen, ook bij recentere QP's.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
QPV-SZ-147GT-90
maseralfa
Donateur

Re: Rubberen raamlijsten QPV

Berichtdoor Tridente » zo 16 jan 2011, 13:20

Aluminium is een zeer onedel metaal; het is dat de oxidelaag die er vrijwel meteen opzit de boel redelijk afschermt, anders was het zo weggeoxideerd.
Voordeel is dat de dichtheid van Aluminiumoxide niet ver van die van het metaal afligt, zodat de laag er niet afschilfert, maar in principe keurig blijft zitten en passiveert. Bij ijzer is dat niet het geval en knapt de roestlaag er steeds af waardoor weer nieuw metaaloppervlak aan het oppervlak komt.
Aluminium kan echter zeer slecht tegen pekel, en dat flinterdunne oxidelaagje is er ook zo aan.
Het enig dat je kunt doen is de aluminium afdekken en zorgen dat er geen pekel bijkomt: dikke smeervet, of nog beter een dun laagje siliconenkit.
Zolang de alunimuim nieuw is en nog blinkt kan een dikke laag blanke lak ook helpen; als het al is geoxideerd werkt dat niet goed meer.
Laatst bijgewerkt door Tridente op zo 16 jan 2011, 16:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Berichtdoor maseralfa » zo 16 jan 2011, 14:33

Aluminium kan echter zeer slecht tegen pekel

De auto heeft 3 jaar van zijn leven in Zeeland doorgebracht. Misschien dat het verhaal van zilte zeelucht en roestvorming dus klopt...
QPV-SZ-147GT-90
maseralfa
Donateur

Berichtdoor stijn » zo 16 jan 2011, 18:06

Is de lak verder wel goed? Ik heb namelijk ooit een cursus gevolgd met o.a. iemand die aan de kust woonde. Hij vertelde me dat zijn huis ieder jaar geverfd diende te worden, omdat alles in en jaar bijna gezandstraald was. En ik meen mij te herinneren dat jouw auto toch verder goed in de lak zat.
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor maseralfa » ma 17 jan 2011, 20:56

Is de lak verder wel goed?

De lak is verder prima. Misschien heeft het ook niks met zilte lucht en nabijheid van zee te maken.
QPV-SZ-147GT-90
maseralfa
Donateur

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport