Leve de Cambiocorsa :-)

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

Berichtdoor SpyderGT » za 16 maart 2013, 19:33

Zwart gaas is het mooiste. Maar is het ook standaard? Volgens mij is alleen de gransport van de facelift modellen origineel met gaas geleverd. De gewone facelift modellen hadden een grill met lamellen als ik het goed heb.
SpyderGT
Admin

Berichtdoor PaulSpyder4200 » za 16 maart 2013, 20:44

Andrea schreef: Ik vind persoonlijk zwart gaas ook het mooiste.

+1
PaulSpyder4200
Donateur

Berichtdoor duetto » ma 17 feb 2014, 13:13

De grille van zwart gaas (met dank voor alle adviezen) die bij de 70.000 km beurt is geplaatst heft het net geen jaar en net geen 20.000 km uitgehouden. Vorige week parkeerde een bestelbus van een plaatselijke woninginrichter iets te snel in, waardoor ook dit exemplaar sneuvelde. cursing Gelukkig had een oplettende buurman het zien gebeuren, zodat ik al aan de telefoon hing met de winkel voordat de chauffeur terug was. Volgende week staat de 90.000 km beurt op de rol, en dan krijg ik dus wederom een nieuwe grille van zwart gaas. Het grote voordeel: ik hoef me op deze manier nooit druk te maken over vliegjes e.d. op de drietand, want voor ik aan poetsen toekom wordt de grille wel weer vervangen door een nieuwe.
duetto
Donateur

Berichtdoor Rangeboom » wo 26 feb 2014, 19:10

Kom je goed weg met alleen een grille!

Jij hebt er dus inmiddels zo'n 20k kms bij gereden.
Wat zijn je belangrijkste bevindingen/conclusies?
Rangeboom

Berichtdoor duetto » zo 06 apr 2014, 23:02

Omdat Boomerang/Rangeboom graag wat meer wil horen van de 4200-rijders op dit forum maar weer eens een update.

De 90.000 km beurt ligt inmiddels al weer enige weken en 2.500 km achter ons. Behalve de vervanging van de grille was het een reguliere beurt, waarbij alleen een steenslagplek op de neus, die al licht begon te roesten, is bijgewerkt. Aan het resultaat te zien beschikt niet elke Maserati-dealer over lakstiften in Mercedes Farbe 441, en ben ik blijkbaar vergeten te melden dat de kleur van mijn auto afwijkt van hetgeen de fabriek indertijd heeft aangebracht.

Ik had ook gevraagd om een nieuw embleem op de neus, want dat is ook geraakt door de steenslag, maar emblemen worden blijkbaar zo weinig gevraagd dat die in 'back order' staan.

De levertijd van onderdelen is een van de weinige echte punten van kritiek die ik heb op de auto en de achterliggende organisatie. Toen ik door steenslag een scheur in de voorruit had duurde het ook weken voor de ruit vanuit Italië in Utrecht was.

Ongeveer een maand voor de 90.000 km beurt kreeg ik op een koude morgen de foutmelding "Slow down". Volgens het boekje zou deze foutmelding samenhangen met een te hoge temperatuur in de katalysatoren, die brandgevaar zou kunnen opleveren. Ik ben uiteraard meteen rustig gaan rijden, en daarna verdween de foutmelding. Bij uitlezing van de OBD bleken de katalysatoren inderdaad de bron van de foutmelding te zijn geweest. Volgens Louwman moeten katalysatoren elke vier jaar vervangen worden, en omdat de auto voordat ik 'm kocht maar drie jaar gebruikt was (en daarna ruim twee jaar stil gestaan had), was dit nog nooit gebeurd. Inmiddels is de vervanging uitgevoerd en werkt alles weer naar behoren.

Hoewel ik de coupe als gevolg van de fiscale regels alhier nauwelijks privé kan gebruiken, beleef ik er tijdens het zakelijke gebruik toch zoveel plezier aan dat het de aanschaf meer dan waard is geweest. Ik rijd de laatste maanden regelmatig naar Twente, en daar is nog ruimte om zo nu en dan gas te geven. Het geluid en de manier waarop je in je stoel gedrukt wordt blijven uniek en zorgen telkens voor een brede glimlach. lachert Verder ben ik nog steeds kinderachtig genoeg om in tunnels terug te schakelen en het raam open te doen. Mensen in auto's om me heen kijken dan altijd wat verwijtend. hamersmiley Dat terugschakelen en gas geven doe ik ook wanneer ik langs Maserati-dealers of -handelaren kom. Zo heeft Munsterhuis zijn pand langs de A35, en ik stel mij voor dat ze daar goedkeurend van hun werk opkijken wanneer ze me voorbij horen komen.

Klanten reageren overigens meestal positief wanneer ze zien waarin ik kom voorrijden. Bij een eerste bezoek parkeer ik soms nog wat uit zicht, maar bij veel klanten komt het gesprek altijd wel een keer op auto's, en dan blijkt iedereen Italiaanse auto's wel mooi te vinden (al zouden ze het zelf natuurlijk nooit kopen, want ... en dan volgen de bekende vooroordelen). Vervolgens vertellen ze dan soms wel over problemen met hun eigen, veelal Duitse auto's, die ik in 25 jaar Italiaans rijden nog niet ben tegengekomen.

Het benzineverbruik blijft bij dit alles rond de 1:7, hetgeen betekent dat ik iets meer dan een tank per week leegrijd. Daarbij moet ik opmerken dat ik veel snelwegkilometers maak en niet altijd precies kan lezen welke snelheden er nu op die bordjes langs de kant staan . Hypocriet5

Mijn oorspronkelijke plan was om de coupe vier jaar te rijden, en dan te verkopen of in te ruilen. De gedachte was dat de bulk van de afschrijving bij de eerdere eigenaren was gevallen, zodat de som van afschrijving, onderhoud en brandstofkosten niet veel zou afwijken van het bedrag dat een royale middenklasser (denk A6 of BMW 5) zou kosten. Inmiddels overweeg ik om de auto, wanneer hij volgens de accountant voldoende ver afgeschreven is, maar zelf over te nemen. Dan kan ik er eindelijk ook eens in het weekend een stukje mee gaan rijden voor de lol. Driving5 Maar dat komt op z'n vroegst aan de orde in 2015, wanneer ik de auto vier jaar heb en hij dus tot 20 % van de aanschafprijs is afgeschreven. Ook hangt de timing van een eventuele overname sterk af van de beschikbaarheid van een min of meer betaalbare opvolger, bijvoorbeeld een GranTurismo of late QP V.
duetto
Donateur

Berichtdoor Rangeboom » ma 07 apr 2014, 08:37

Mooi verhaal!
Waarom iedere 4 jaar kats vervangen?
Er zitten er vier onder, zijn ze alle vier vervangen?!

Het verwijderen van de secundaire kats zorgt in mijn geval dan iig voor een halvering van eventueel ontstaande vervangingskosten... hamersmiley
Wat me opvalt is, dat ook de primaire kats kennelijk moeilijk écht doorwarmen.
Ook na een flink aantal kms rijden, ruik ik ze soms wanneer ik een keer flink doorhaal, alsof ze dán pas echt op temperatuur komen.
Benieuwd of het daarmee te maken heeft, die kennelijk beperkte levensduur.

GT of QPV is wél iets heel anders.
Zie je dat zelf wel als echte opvolgers voor je huidige nog relatief compacte en wendbare coupe?
Rangeboom

Berichtdoor duetto » vr 12 sep 2014, 22:48

Vanmorgen het taxatierapport gekregen, dat ik op verzoek van de verzekeraar heb laten opstellen. De getaxeerde waarde is na ruim drieënhalf jaar en een kleine 90.000 km nog meer dan de helft van de aanschafprijs 2thumbs . Kijk, zo lijkt mijn voorspelling van relatief lage afschrijving ter compensatie van de hogere brandstof- en onderhoudskosten toch uit te komen. Maserati rijden voor Audi A4 geld applause .

Benieuwd of dat met de Granturismo ook gaat lukken.
duetto
Donateur

Berichtdoor Techno » za 13 sep 2014, 10:06

Taxatierapporten: dat bedrag krijg je er niet voor bij verkoop hoor
Techno
Donateur

Berichtdoor duetto » za 13 sep 2014, 21:37

Dat denk ik ook niet, want ik ken de koper al, en da's een krent Hypocriet5
duetto
Donateur

Berichtdoor duetto » do 25 sep 2014, 22:10

Vandaag door de 100.000 km gegaan, en nog steeds met de eerste koppeling Happy5 . Da's overigens de koppeling die door een expert ruim drieënhalf jaar en bijna 90.000 km geleden al dood werd verklaard.
duetto
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport