Pagina 22 van 23

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 19:49
door Andrea
Heerlijk gevoel, die overdaad aan vermogen, auto's die plankend en rokend met 200 voor je proberen te blijven. Beetje gas bij en zoef, weg zijn ze.

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 20:16
door Boomerang
Mwa, als je wat langer rondboenderd, vooral op de autobaan....ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens heb gedacht "dr kunnen nog wel een paar peekaatjes bij".
Power went snel.

Zoalang ze niet gaan spinnen bij 130 in z'n drie....
Maar ja, die aandrijflijnen en bakken he. hamersmiley

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2015, 20:56
door cassiopeia
Besef bij dit alles terdege dat wij zeer bevoorrechte mensen zijn en de laatsten van een generatie die over deze auto's kunnen beschikken!
Ik was vorige week bij een presentatie van Mercedes-Benz Nederland over emissieeisen die ons te wachten staan in de komende jaren. Zo mogen er in de EU vanaf, ik dacht me te herinneren, 2025 geen auto's meer verkocht worden met een hogere uitstoot dan 85 gr. Dat is een waarde die een Fiat 500 Twinair nu nog niet eens haalt.

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2016, 22:51
door duetto
In verband met de lage temperaturen de Granturismo (op zomerbanden) maar eens weggezet en de 4200 (op winterbanden) weer uit de stalling gehaald. Wat is dat toch een fijne en compacte auto! Het geluid is wel wat gewoontjes in vergelijking met de GTS, maar dat is voor de buren wel prettig, wanneer ik 's morgens start. Na ongeveer 9 maanden rust was het starten en lopen, maar branden er wel wat lampjes (denk motormanagement en MSP). Op zich is het wel spannend om in deze omstandigheden te rijden zonder MSP, maar tot nu toe heb ik de kant met de drietand nog altijd naar voren weten te houden, dus al die electronica is niet perse nodig. Komende week gaat de auto naar Louwman voor de 110.000 km beurt, en laat ik ook de koppeling maar vervangen (nog steeds de eerste). Ook worden dan waarschijnlijk de remschijven van het Engelse forum gemonteerd. En verder heb ik na de spookverhalen op het Engelse forum aan Louwman gevraagd om de wieldraagarmen nauwkeurig te controleren. Tenslotte hoop ik dan in de loop van het jaar de auto eindelijk privé over te nemen, zodat ik ook eens in het weekend kan gaan rijden en eens een Maserati-evenement kan bijwonen.

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2016, 22:59
door Boomerang
Wat een droomsituatie eigenlijk.
Een 4.7 Granturismo in de zomer en een 4200 in de winter. Love5

Hoe kijk je nu na een poos gebruik, terug op de aanschaf en het dagelijks gebruik van de GT?

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2016, 23:41
door duetto
Bij het opmaken van de kilometeradministratie over 2015 bleek dat ik de Granturismo eigenlijk minder gebruikt heb dan ik in eerste instantie had gedacht: ruim 7000 km voor de GTS tegen ruim 5000 km voor de 4200. De reden is dat ik de Alfa 166, die voor de vakantie uit de stalling gehaald was, in augustus, september en oktober nog bijna dagelijks gebruikt heb.

"Met de kennis van nu", zoals ze in Den Haag altijd zeggen, had ik wellicht niet doorgeboden op de Granturismo. Het geluid is verslavend, de vorm betoverend, maar de kwaliteit niet helemaal in lijn met de rest. Iedereen vind het prachtig (ik zag mijn eigen auto laatst terug op de site van Autovisie), maar het genot vergt wel diepe zakken.

Laatst stond ik bij de pomp (iedere 550 km zo'n 80-85 l) toen er een wit busje achter me stopte en de chauffeur enthousiast tegen me zei:"Vette bak, meneer." Daarna vroeg hij of zo'n Maserati nou kwalitatief nog een beetje goed was. Ik heb toen maar (geheel naar waarheid) gezegd dat ik met m'n eerste Maserati (de 4200 dus) zo'n 100.000 probleemloze kilometers gereden had - en verzwegen dat ik 2 minuten daarvoor het knopje van de tankdop-ontgrendeling van de GTS (onderdeel van een paneel met 6 knoppen) dwars door het dashboard gedrukt had. Toen ik Louwman daarover belde werd me verteld dat het een bekend probleem was, dat zich ook bij oudere QPs voordeed. Voor ruim € 400 (ex montage) was ik weer helemaal het mannetje.

Maar de ervaring met een Granturismo is toch van een andere orde dan met de 4200. Het is echt elke dag een belevenis en een voorrecht om erin rond te mogen rijden. Je moet niet verlegen zijn, want de auto trekt wel bekijks, maar de reacties zijn overwegend positief. Bij klanten moet ik wel duidelijk het verhaal vertellen van de internetveiling, want als die denken dat ik een auto van ruim 2 ton rijd gaat het waarschijnlijk mis.

Als 'babe magnet' hoef je hem overigens niet te kopen, want het zijn vooral middelbare scholieren die de geheugenkaart van hun mobieltje vol schieten.

Een jongere collega van me is nu bezig om voor ruim 50k nog een van de laatste Passats GTE met 7 % bijtelling te vinden. Als ik dat hoor en bedenk dat ik voor ongeveer hetzelfde geld een (weliswaar intensiefvgebruikte) Maserati GTS heb kunnen kopen prijs ik mezelf wel erg gelukkig.

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016, 12:29
door Boomerang
Mooi verhaal, feitelijk conform de verwachtingen.
Het kost wat, maar je hebt ook wat.
Toch heb ik wel eens een verslag gezien van iemand met een GT 4.2, die op de lange afstanden ruim 1:10 haalde.
De 4.7 is dus duidelijk dorstiger begrijp ik.

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016, 16:28
door dueporte
Leuk verhaal om te lezen inderdaad. Het moet wel lux aanvoelen om de keuze uit twee van dergelijke masers te kunnen kiezen

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016, 17:02
door duetto
@Boomerang: ik heb altijd geleerd dat de weerstand toeneemt met het kwadraat van de snelheid, en dat geldt dan vermoedelijk ook voor het verbruik.

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2016, 23:01
door duetto
De 4200 is na ruim anderhalve week weer thuisgebracht. De nieuwe koppeling is een genot, de auto schakelt nu duidelijk soepeler. Ik kreeg complimenten voor het feit dat de koppeling het meer dan 100.000 km had uitgehouden. De Engelse remschijven zijn niet gemonteerd, omdat de remmen nog goed waren. Zo teruglezend lijkt het er dus op dat ik echt als een oude man rijd. Wel iets voor de advertentie als ik hem/haar ooit nog eens zou verkopen. Overigens zijn de wieldraagarmen gecontroleerd en in orde bevonden. Ik krijg daar nog foto's van. Nu is het wachten alleen op de nota. Ik ga maar gauw op wintersport nu het nog kan.