Uitlaatmods.

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor Dutchy » wo 16 feb 2011, 16:32

Zou ik ook wel willen weten... ze zeggen idd dat de uitlaat zo snel mogelijk (met enige tegendruk) zijn gassen kwijt moet (minder heet lijkt mij dan ook) maarrr je hebt dus ook een bepaalde tegendruk nodig.

Zouden ze dat nou bij Maserati helemaal niet in acht hebben genomen. Dat zal toch wel.... je gaat met die tussen stukken qua flow zeker 50 procent groter daarentegen moet het spulletje wel twee extra bochten nemen en dat beinvloed de uitstroom weer.
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor SpyderGT » wo 16 feb 2011, 17:14

lqpl schreef:Gesnopen maar nu de realiteit - knijpt die originele uitlaat zoveel af en wat is het effect in absolute zin van de Larini.

Wij hebben danwel geen Turbo motor maar de gewone 4,2 V8. Maar wij merken dat de auto veel makkelijker toeren maakt. Hij stijgt veel gemakkelijker in toeren en voelt minder geknepen. PK winst is 20 pk.
SpyderGT
Admin
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor charles » do 17 feb 2011, 19:11

als een turbomotor zn gassen snel kwijt kan zal die sneller gaan spoelen en kan ook beter en makkelijker zn werk doen, je kunt het echt merken als er een restrictie tussen weg gaat
turbos willen zo min mogelijk tegendruk. een atmosferische motor ook maar dan presteert die alleen op hoge toeren, tegendruk zorgt voor resonanties die helpen bij de vullingsgraad van de cilinders op lagere toeren
Avatar gebruiker
charles
 
Berichten: 374
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:46

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor schip » wo 23 feb 2011, 07:47

Dat ziet er wel vreemd uit zeg! enneh, die 20pk extra, for real? klinkt mij snel als"tuningpraat" in de oren. Geluid zal er ook wel wat "anders" door worden? En wat ben je kwijt voor zo'n setje?
Maserati Spider Zagato (zwart, 1992) ** VERKOCHT :( **
Maserati Spider 4200 (zwart, 2005)
Jeep liberty 3.7 limited (zwart, 2009) **VERKOCHT**
Mini Cooper S JCWorks (zwart, 2006) rocket queen :)
Avatar gebruiker
schip
Donateur
 
Berichten: 96
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 18:26
Woonplaats: Amsterdam

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor Modena » wo 23 feb 2011, 08:25

In de racerij heb je veel uitlaat-engineers. Die maken de perfecte uitlaat voor bij de motor en het circuit. Volgens mij is het geen simpele wetmatigheid zoals, hoe dikker de pijp hoe meer pk's. Het is een combinatie van aanpassingen aan de auto die zorgt voor vermogenswinst. Ik geloof dat er tijdens de rollerbankmeeting ook heel wat auto's in het positieve of negatieve zijn opgevallen, en dat waren volgens mij allemaal standaard opstellingen.
Modena
 

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor Vince » wo 23 feb 2011, 09:26

Toch heeft Schip een punt. Meestal zijn de vermelde vermogenswinsten van dit soort aanpassingen "café-pk's"...

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor Boomerang » wo 23 feb 2011, 09:38

Vince schreef:Toch heeft Schip een punt. Meestal zijn de vermelde vermogenswinsten van dit soort aanpassingen "café-pk's"...

Enige scepsis is op zn plaats idd.
Aan de andere kant: Kijk nog eens goed naar de foto's.
Duidelijk is te zien dat de fabrikant een ernstige consessie heeft moeten doen om de geeiste bodemvrijheid te realiseren.
Het weglaten van de forse vernauwing PLUS het wegvallen van de secundaire kats is t.o.v. de originele situatie natuurlijk voordelig voor het snel kunnen afvoeren van de uitlaatgassen.
Van larini heb ik sowieso "before/after" vermogenskromme's gezien en naast een piekje ergens in de kromme op een specifiek toerental met 19 pk verschil, zat de ongeremde variant GEMIDDELD zo'n 10-12 pk boven de standaard kromme.
Lijkt mij realistisch om er van uit te gaan dat 10 pk er wel in zal zitten.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor Giulia » wo 23 feb 2011, 09:46

OK 10 PK klinkt leuk maar is natuurlijk helemaal niets op 400....Ik zou het in eerste instatntie doen voor het geluid. Extra Peekaatjes is meegenomen. Overigens heb ik wel eens gelezen dat vooral de gelijke lengte van alle buizen van het uitlaatspruitstuk een belangrijke winst geeft.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor lqpl » wo 23 feb 2011, 09:47

Ik kan me wel voorstellen dat een fabrikant 2 a 3 % vermogen laat liggen tbv een belangrijker doel. Leuk ook voor de aftermarket. Als overigens die aftermarket-pk's erbij niet gepaard zouden gaan met meer geluid dan werd er weinig verkocht op die markt. Het is dus vnl beleving en niet prestaties.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Uitlaatmods.

Berichtdoor lqpl » wo 23 feb 2011, 09:48

Eens dus met d'n juul...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten