Accu sores, deel 2: de druppellader

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor 3200 BT » do 06 okt 2011, 16:30

Oftewel: de accu die leegliep in de wintermaanden en mij sindsdien hoofdpijn bezorgd door na 2 weken stilstand de auto niet meer te laten starten.

Inmiddels heb ik contact opgenomen met zowel AAB (mijn verzekeraar) en de verhuurder van mijn garage. De verzekeraar heeft bevestigd dat het alarm ten alle tijden ingeschakeld moet zijn dus een schakelaartje die de accu loskoppelt is geen optie.

Maar na een appèl aan de verhuurder heb ik de toezegging dat ze het plaatsen van een stopcontact oogluikend willen toelaten MITS deze niet veel stroom verbruikt. Nu heb ik wat gegoogled naar druppelladers en kwam uit bij de volgende fabrikant die op mij wel betrouwbaar overkwam: http://www.ctek.nu/nl/nl/chargers/MXS%205.0.

Nu heb ik absoluut geen verstand van accu's en elektrotechniek dus ik zou graag beroep willen doen op de eindeloze kennis van mijn mede-Maseratisti hier op MC respect06 . Ik heb 2 vragen:

- Is deze lader geschikt voor mijn 'princes op de erwt' en, zo nee, welke dan wel?
- Hoe kom ik er achter wat zo'n ding verbruikt aan Watt indien de accu volledig opgeladen is en ik hem er toch aan laat hangen (de beste man wil het graag zwart op wit)?

Kortom: Help BT de winter door! (gironummer bekend bij de redactie ^"{})# )
_____________________________________________________________
3200 GT (Grigio Touring)
~ op MCH forum aanwezig als BT ~
3200 BT
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:33

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor lqpl » do 06 okt 2011, 17:09

Het max amperage is 5A dus bij 12V betekent dat 12 x 5 = 60W
Druppellader werkt bij 0.8A, dus 0.8 x 12 = 9.6 W

Uitstekend geschikt voor je auto. Hij laadt bij en onderhoud de accu vervolgens. Wel op stand 'auto' zetten en niet 'motorfiets'...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor 3200 BT » do 06 okt 2011, 17:18

Dank voor de uitleg!

lqpl schreef:Wel op stand 'auto' zetten en niet 'motorfiets'
kloink

(excuses voor het OQW, Vince)
_____________________________________________________________
3200 GT (Grigio Touring)
~ op MCH forum aanwezig als BT ~
3200 BT
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:33

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor PeterM » do 06 okt 2011, 19:40

Lijkt mij een prima ding, nog meer sophisticated dan mijn eigen C-Tek.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor Wietze » do 06 okt 2011, 19:50

Ik gebruik al een paar jaar zo´n goedkoop ding van de Lidl. Werk prima (ziet er als een adaptor uit) Echt een simpel ding. Het apparaat dat jij laat zien wordt door een paar vrieden van me gebruikt.(voor de motorfiets dan wel, Is ook een prima ding
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor Marten » do 06 okt 2011, 20:23

Ik weet niet of er een raampje is in je garage, in die van mij zit een raampje met tralies.

Voor mij was de oplossing dus heel simpel, bij Brezan (Conrad heeft ze ook) voor een tientje of 5 een zonnecel-lader gekocht.
Zonnepaneel bij het raampje gehangen, draadjes aangesloten op de accu en klaar....

De lader van Brezan heeft als voordeel tov die van Conrad dat er een sigarettenaanstekerplug op zit, met een bijgeleverd verloopje voor accukabeltjes.
Kan dus zowel op je accu als in de sigarettenaansteker geplugd worden (die van Conrad heeft alleen accuklemmen) en op de plug zit een ledje dat sneller knippert naarmate er meer geladen wordt (meer licht op de zonnecel dus).

Beide zijn druppelaars, dus je accu gaat niet stuk.

Brezannummer 0635601 acculader solarpower € 38.21 excl. BTW
sku_8506_1.jpg

Suc6 Marten
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor lqpl » do 06 okt 2011, 20:38

Kijk ook even in het topic over druppelladers...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor 3200 BT » vr 07 okt 2011, 11:39

Marten, mijn garage heeft geen ramen dus de zonnelader is helaas geen optie. Wel een goede suggestie, waarvoor dank!

En, lqpl, ik had dat topic helemaal over het hoofd gezien &&^^* .
_____________________________________________________________
3200 GT (Grigio Touring)
~ op MCH forum aanwezig als BT ~
3200 BT
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:33

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor Vince » vr 07 okt 2011, 12:22

3200 BT schreef:Marten, mijn garage heeft geen ramen dus de zonnelader is helaas geen optie.


Dingetje buiten monteren en draad door een kier naar binnen?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Accu sores, deel 2: de druppellader

Berichtdoor 3200 BT » vr 07 okt 2011, 12:39

Zou nog kunnen, maar volgens oud-Haagse traditie zal hij dan na een week of wat verdwenen zijn. Vrees ik.
_____________________________________________________________
3200 GT (Grigio Touring)
~ op MCH forum aanwezig als BT ~
3200 BT
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:33

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast