deuren sluiten maar gaan weer open

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

deuren sluiten maar gaan weer open

Berichtdoor poly » ma 12 dec 2011, 11:36

Probleempje.

Ik sluit de deuren van de 3200 GT met de afstandsbediening . Ze sluiten maar gaan binnen de 2 seconden weer open. Alarm staat dan wel op als ik de deur open.

Gekeken of er niets tussen zit maar ik vind niets???
poly

Re: deuren sluiten maar gaan weer open

Berichtdoor Danny » ma 12 dec 2011, 11:46

Ik zou eerst zekerheid proberen te krijgen dat ook voor- en achterklep goed dicht zijn.

Vervolgens een paar keer (terwijl je in de auto zit) de rechterdeur vergrendelen door de schakelaar handmatig heen en weer te bewegen. Vervolgens hetzelfde doen bij de linkerdeur.

Daarna weer eens proberen de auto te vergrendelen met de centrale vergrendeling
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 12 dec 2011, 21:40

De meeste CPV's in Italiaanse auto's hebben 5-draads "stuurmotoren" in de voorportieren en 2-draads "volgmotoren" in eventuele andere portieren.
De 3 extra draadjes zijn verbonden met micro-switches die aan het regelapparaat het signaal "open" of "dicht" doorgeven, waarna de andere motoren dit signaal volgen.
(De andere 2 draadjes zijn voor de stroomvoorziening waarbij de + en - wisselt, open<>dicht)

Als in de ene deur nu de micro-switch op "open" blijft hangen, kan je dicht doen wat je wil, hij blijft open gaan en dus, indien van toepassing, de andere deuren ook.
Als je zelf handig bent, kan je dus 1 motor loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt, werkt de andere deur dan normaal dan is de losgekoppelde motor defect...en andersom.

Ook zitten er vaak aan sloten (zoals idd achterklep, motorkap) schakelaartjes die een signaal open of gesloten doorgeven aan datzelfde regelapparaat.
Bij de Lancia Kappa (Coupé) bijvoorbeeld wordt hierdoor ook de binnenverlichting bediend. deze binnenverlichting heeft een uitschakelvertraging (dimmer) en als zo'n schakelaartje in een portier op open blijft staan, zal de binnenverlichting ook niet meer aan gaan bij portier openen, deze staat immers nog open? (Volgens de schakelaar dan).

Dus dat is ook iets om op te letten.

Suc6, Marten
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor poly » di 13 dec 2011, 17:16

Danny schreef:Ik zou eerst zekerheid proberen te krijgen dat ook voor- en achterklep goed dicht zijn.

Vervolgens een paar keer (terwijl je in de auto zit) de rechterdeur vergrendelen door de schakelaar handmatig heen en weer te bewegen. Vervolgens hetzelfde doen bij de linkerdeur.

Daarna weer eens proberen de auto te vergrendelen met de centrale vergrendeling

Bedankt Danny. Jouw raad gevolg en hij doet het weer.

Bedankt ook Marten voor de technische uitleg.
poly

Berichtdoor Danny » di 13 dec 2011, 18:12

Mooi!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Atlantis » ma 15 jun 2015, 21:02

Ik heb een soortgelijk probleem. Maar ietwat anders.
Als alle portieren dicht zijn (incl. Motorkap en kofferbak) en ik wil met de afstandbediening afsluiten, wordt het rechterportier wel vergrendeld, maar springt binnen 1 seconde direct weer uit de vergrendeling. Tijdens die procedure hoor ik geen geluid uit het slot van het linkerportier komen. Dus, ik verwacht dat daarom het slot van rechterportier weer terugspringt (lees: ontgrendeld).
Ik heb de procedure van Danny gevolgd:

'''Danny schreef:
Ik zou eerst zekerheid proberen te krijgen dat ook voor- en achterklep goed dicht zijn.

Daarna weer eens proberen de auto te vergrendelen met de centrale vergrendeling''

Echter, zonder succes.....
Als ik in de auto zit, de sleutel op contact heb en handmatig het linkerportier vergrendel, dan vergrendelt automatisch het rechterportier eveneens. Dus, m.i. een signaal dat cv correct werkt op dat gebied. Als ik echter aan het rechterportier handmatig vergrendel, reageert het linkerportierslot niet. Geen geluid te horen.

Wie kan mij helpen met de juiste tip??
3200GTA, Blu Nettuno metallizzato
Atlantis

Berichtdoor Michele » di 16 jun 2015, 11:15

slot stuk? draadbreuk?
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Keer terug naar 3200GT(A)