bandenkeuze

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: bandenkeuze

Berichtdoor lqpl » vr 26 apr 2013, 16:40

Nou dat is prima daar bij Matterhorn. Trillingen volledig weg en tramlining aanmerkelijk minder. Aanrader!
De trilling kwam o.a. door hoogteslag die bijna niet te zien was maar wel door de Hunter gevoeld werd. Plus doordat sommige standaard balanceerapparaten gewoon niet goed genoeg zijn, volgens Matterhorn.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: bandenkeuze

Berichtdoor PeterM » vr 26 apr 2013, 21:02

Ben daar ook van overtuigd. Bij Profile in Nijkerk hebben ze net zo'n apparaat, ze zien er gewoon meer mee. Maar: "a fool with a tool remains a fool". Het heeft ook met inzet en vakmanschap te maken.

Bij Matterhorn matchen ze eerst het wiel en de band zodat de met minimale toevoeging van gewicht uit komen. Kost iets meer tijd, wel veel netter. Ben daar terecht gekomen na een tip van Juul en ook erg tevreden.

De volgende keer koop ik de banden ook daar. Kost iets meer, maar het komt wel in één keer goed madster .
Je kunt ze goedkoop bij autobandenmarkt.nl halen en ze door een niet-specialist met een keukenweegschaal laten monteren. Vervolgens heb je dus - in mijn geval met de Alfa iedere keer - trillingen. kun je weer terug, is het nog niet goed. Dan maar naar een specialist als Matterhorn. Voor elkaar, maar nog even los van het gezeur en de tijd die het kost: de 100+ euro die je dacht uit te sparen ben je inmiddels wel kwijt!

De volgende motorrevisie ga ik ook hèèl anders doen crybaby
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: bandenkeuze

Berichtdoor lqpl » za 27 apr 2013, 06:55

Ook een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, om er ook maar een gezegde tegenaan te gooien.

Groet, ezel.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: bandenkeuze

Berichtdoor Giulia » za 27 apr 2013, 09:16

Goed om te horen Dottore!
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: bandenkeuze

Berichtdoor Boomerang » za 27 apr 2013, 11:05

PeterM schreef:Ben daar ook van overtuigd. Bij Profile in Nijkerk hebben ze net zo'n apparaat, ze zien er gewoon meer mee. Maar: "a fool with a tool remains a fool". Het heeft ook met inzet en vakmanschap te maken.

Bij Matterhorn matchen ze eerst het wiel en de band zodat de met minimale toevoeging van gewicht uit komen. Kost iets meer tijd, wel veel netter.


Toch even wat opmerkingen;

Als de wielen werkelijk perfect rond en recht zijn, valt er weinig te matchen.
Onlangs heb ik zelf banden apparatuur aangeschaft en heb ik in alle rust wat zaken kunnen onderzoeken die me al langer bezig hielden.
De laatste tijd heb ik b.v. diverse velgen los op de balancer gehad om eens wat dingen te kunnen onderzoeken, maar onbalans was er alleen wanneer er een slag in de velgrand zat of een behoorlijke beschadiging te zien was.
Dan moet je niet gaan lopen modderen, maar de velg gewoon perfect laten richten.

Verder denk ik dat de genoemde apparatuur vooral bedoeld is om SNELLER te kunnen werken.
Een bandenman met goede apparatuur en liefde voor het vak is echt wel in staat een goed resultaat te leveren met goede maar minder exotische apparatuur.

Maar veelal gaat het mis doordat wielen niet zuiver gecentreerd worden ingespannen op de balancer, of doordat een band zich niet goed heeft "gezet" op de velg waardoor er hoogte of zij-slag ontstaat.
De meeste bandenmannen kijken hier niet naar en gaan doodleuk balanceren.
Men neemt de tijd niet voor correcties of is simpelweg ongeinteresseerd.
Los duwen van de velg en bv een kwartslag draaien en opnieuw invetten biedt meestal de oplossing.
Verder is het belangrijk dat alle contactvlakken tussen velg en band en velg/balancer superschoon zijn.

Ook niet onbelangrijk; zelfs bij de beste merken komen onnauwkeurigheden voor.
Hoogteslag komt best vaak voor, maar ook een zijslag in de profilering komt voor.
De negatieve gevolgen daarvan zijn niet "weg te balanceren".

Uit ervaring kan ik zeggen dat vooral centreerfouten erg vaak leiden tot onbevredigende eindresultaten.
Op het apparaat staat soms alles keurig op "nul", terwijl aan de auto nog steeds een trilling is vast te stellen.

Mijn stelling: wanneer je geen hoogte of zij-slag kunt vastellen terwijl er na balanceren tóch nog onbalans te voelen is, heeft men een centreerfout gemaakt.
Centreren met de bekende Conus in het middengat is meestal de oorzaak van die centreerfouten.
Om die reden ben ik blij met m'n pas verworven draaibankje, waarmee ik tussendoor merkgebonden centreerringen aan het draaien ben.
Best leuk om zaken die door de profs vaak afgeraffeld worden nu rustig en secuur zélf te kunnen doen trouwens.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: bandenkeuze

Berichtdoor Otto C. » za 27 apr 2013, 11:13

Banden apparatuur, draaibank?? Goed bezig 2thumbs .
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: bandenkeuze

Berichtdoor Giulia » za 27 apr 2013, 11:31

Matterhorn is gewoon een vakkundig adres met liefde voor het vak en uitstekende apparatuur. Zij werken ook met een tegendrukrol om de weg te simuleren.

Verder valt het mij vaak op dat daar waar het stipje op de band zit (die bij het ventiel hoort te zitten ivm gewichtscompensatie) door de meeste bandenfitters niet worden opgemerkt.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: bandenkeuze

Berichtdoor Boomerang » za 27 apr 2013, 11:43

Dat stipje, of soms meerdere stippen op enige afstand van elkaar is veel minder relevant dan door sommigen wordt gedacht.
Bij wijze van experiment heb ik enkele keren een vergelijkbalancering gedaan, de 1e keer met stip bij ventiel en daarna expres een halve slag verdraaid.
In de meeste gevallen was "stip bij ventiel" juist NIET de plek die resulteerde in de kleinste hoeveelheid benodigd lood.

Overigens is het slechts een kwestie van mooi/minder mooi.
Het balanceerresultaat kan ook met veel (plak)lood gewoon prima zijn.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: bandenkeuze

Berichtdoor stijn » za 27 apr 2013, 12:45

Het lijkt me dat jij met je nieuwe spullen erg ver komt, Boomerang. Maar iemand met enorme ervaring (b.v. de genoemde Matterhorn, of Dassen bij ons in Eindhoven) heeft zo`n ongelooflijke berg ervaring, dat een potentieel probleem al op afstand voorzien en voorkomen wordt.
Scheelt eigenlijk niet erg veel met jouw en mijn werk. Niet alles is altijd gebaseerd op droge feiten. Ervaring is een groot vangnet.
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

Re: bandenkeuze

Berichtdoor lqpl » za 27 apr 2013, 14:38

Weer een waardevolle bijdrage boomy. Het bevestigt dus waarom Matterhorn een goede reputatie heeft.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast