bandenkeuze

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: bandenkeuze

Berichtdoor Marten » za 27 apr 2013, 16:19

Het verhaal van Boomy klopt en er is inderdaad groot verschil tussen verschillende adressen.
Ook vakmanschap, interesse in je werk etc. zijn van belang.

Je kan de mooiste apparatuur hebben, als je er een idioot mee laat werken komt het alsnog niet goed.

Van belang na montage van de band en het balanceren is echter ook de montage van het wiel.
Zorg dat de wielen op de juiste wijze met het juiste aanhaalmoment worden vastgezet.

Vaak worden wielen er op gezet en vastgetold met de luchtsleutel en dan voor de vorm nog even nagetrokken met de momentsleutel.
Compleet zinloos, gewoon de moeren/bouten "aanzetten" en dan (kruislings) met de momentsleutel vastzetten.
Zorg ook dat de pasvlakken van zowel velg als naaf goed schoon zijn en zorg dat er geen rommel tussen zit (oxidatietroep).
Dit kan ervoor zorgen dat er alsnog trillingen optreden en dan kan je balanceren tot je een ons weegt.

Let er ook op dat, als er centreerringen geplaatst zijn, deze juist gemonteerd zitten.
Centreerringen kunnen ook achteraf geplaatst worden bij hardnekkige problemen, deze zorgen ervoor dat het wiel exact op de naaf gecentreerd zit.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Boomerang » za 27 apr 2013, 22:37

Wat denk jij van die vaak gebruikte kunstof centreerringen Marten?

Trouwens; Het feit dat die Matterhorn werkt met een Hunter 9700 geeft wel aan dat ze hun vak serieus nemen.
Met de juiste man achter de knoppen heb je dan het beste wat je kan wensen.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Giulia » zo 28 apr 2013, 08:09

Boomerang schreef:Wat denk jij van die vaak gebruikte kunstof centreerringen Marten?

NIet Marten maar Juul lachert lachert

Mijn ervaring is dat ze na verloop van tijd bros worden en breken. Ze blijven dan uiteraard wel op hun plek maar het verband en de strakheid is er uit. Ik heb ze voor onder de QP van nylon/teflon laten draaien. Oersterk en minder broos.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 28 apr 2013, 08:17

Klopt Juul, de standaard "plastic" centreerringen gaan niet erg lang mee, nylon is een beter alternatief.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar stalen centreerringen, als deze achteraf geplaatst worden moet echter ook de velg iets worden aangepast.
Belangrijk is dan wel om de naaf wat in te vetten voor montage, anders krijg je de boel haast niet meer los als je een wiel moet wisselen oid.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor lqpl » zo 28 apr 2013, 17:43

Centreerringen? Die zitten naar mijn weten niet op originele velgen. Ik heb ze een keer gehad op aftermarketvelgen voor de A6. Wat een ellende met trillen. Overgestapt op originele Audivelgen en het trillen was over.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 28 apr 2013, 19:09

Die zitten ook normaal niet op originele velgen, maar kunnen een oplossing zijn voor trilproblemen.
Mits goed passend en goed gemonteerd uiteraard.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 29 apr 2013, 08:50

Moet je nagaan dat vroeger de wielen vaak werden "gecentreerd" met alleen de wielbouten....

Bij het reviseren van de draagarmen achter van de Monza van mijn zoon, bleek zelfs de forse remschijf niet te worden gecentreerd.(reden waarom ik vroeger altijd áán deze auto's moest na balanceren met zo'n spinner om de boel rustig te krijgen)
Die wordt door de wieldraadeinden op z'n plek gehouden, maar de gaten in de schijf zijn veel te ruim.
Terwijl er wél een kleine centreerneus op de astap zit.
Waarom het middengat in de schijf niet passend om die centreerneus van de as, maar veel te ruim?! hamersmiley

Ik heb een ring gedraaid met dubbele functie: in één keer aan de achterkant van de ring de schijf centreren en aan de voorkant meteen de velg.

Ergo: zonder goede centrering van draaiende objecten heeft mieren**ken met balanceren geen enkele zin.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 29 apr 2013, 09:44

Vroeger waren de wielophangingen veel lomper, de wegen slechter etc. etc. en ook de klanten minder kritisch.
Maar klopt inderdaad.

En dat finishbalancen ofwel "scooteren" zoals wij het noemden, pfoe, dat is echt uit de oude doos.
Ik ben ooit begonnen als 1e monteur bedrijfswagens, en dan niet van die dinkytoys maar het echt zware spul en daar was het altijd vaste prik.
Soms was de de onbalans zo groot dat in het kantoor van de werkplaatschef de ruiten bijna uit de sponningen trilden als ik zat te scooteren.

Het was een tijdrovende en omslachtige manier van balanceren, maar als je het goed kon kreeg je elke auto stil. (mits goed gecentreerde wielen natuurlijk)
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Vorige

Keer terug naar 3200GT(A)