airco of niet

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

airco of niet

Berichtdoor poly » di 14 feb 2012, 20:43

Heb al een tijdje opnieuw het fenomeen dat wanneer je de auto start de verwarming op airco begint.

Als je die op eco mode zet en je legt de motor af en start terug op , opnieuw airco.

Ik heb de relais vervangen en toen was het OK.

Later opnieuw hetzelfde liedje . Toen heb ik de relais eruit gehaald en er weer in geplugd : probleem opgelost.

Nu doet ie het weer .

Iemand ervaring mee?
poly

Re: airco of niet

Berichtdoor Emilio » wo 15 feb 2012, 00:58

nee, nooit opgevallen.

en je wilt "eco" starten.. want?
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor poly » wo 15 feb 2012, 08:09

Omdat ik anders altijd airco rijdt zonder het te weten wat echt niet nodig is . Meer verbruik ook?
poly

Berichtdoor stijn » wo 15 feb 2012, 09:04

Let wel effe op de buitentemperatuur: beneden ongeveer 4 graden werkt een airco niet.
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Danny » wo 15 feb 2012, 09:08

Geen ervaring mee, ik rijd altijd met de airco aan
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor stijn » wo 15 feb 2012, 12:19

Zoals je weet heb ik die kennis niet van mijzelf, maar kreeg ik het van mijn toenmalige BMW-dealer te horen toen in Zuid-Duitsland de verwarming en airco in onze 320d touring het niet meer deden, en het buiten -18 graden was, het was waanzinnig koud in de auto. Maar goed, zie ook hier: http://www.amtgarageforum.nl/volkswagen ... 30697.html .
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Danny » wo 15 feb 2012, 13:09

De airco in een 3200 werkt inderdaad niet bij temperaturen van (ik dacht) 5 graden of lager. Staat ook in het handboek. De verwarming overigens wel en die zou het bij een BMW ook altijd moeten doen, of je nou door de Sahara rijdt of over de Noordpool... Maar kennelijk had je een probleem met je verwarming?

De vraag van Poly is echter of het normaal is dat de auto altijd met de airco aan start. Hij wil blijkbaar zelf kunnen beslissen of hij aan of uit staat en op die stand moet hij dan blijven staan, ook als het contact wordt uitgeschakeld en later weer wordt ingeschakeld.

Daar heb ik dus geen ervaring mee, want ik schakel de airco nooit uit (ook al werkt de airco technisch gezien niet met de huidige, lage temperaturen).
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor yrrah » wo 15 feb 2012, 14:50

bij mijn Ghibli blaast de van ook meteen.... de airco gaat automatich aan. Na uitzetten tijdens het rijden ook. Dacht dat het normaal was. idd bij vorst werkt hij niet automatisch. In de garage aan en later wordt het stil.
hoort dat niet?
ghibli II 2.0 maserati red- verkocht
Mercedes G 350 turbo L
Pinarello FP quattro/ campagnolo
Alfa Romeo 166....Nero- verkocht
yrrah

Berichtdoor poly » wo 15 feb 2012, 17:54

Danny formuleert het heel juist : als de boel aandamt zet ik de airco wel aan winter of zomer. Maar waarom het anders op airco moet bij 10° is mij niet duidelijk. Maar dan nog , het heeft perfect gewerkt : auto staat op eco, wordt uitgezet en bij het opstarten staat ie nog altijd op eco. Of omgekeerd op airco.

Maar nu zet je de auto weg met eco mode en bij het opstarten airco mode.

Trek je de relais er uit en weer erin : dan blijft ie netjes staan ... voor een tijdje. Ik heb de relais al vervangen en dan was ie OK ... voor een tijdje.

Of ligt het aan het feit dat bij het recente grote onderhoud ook de batterij vervangen werd?

Nu, ik probeer nog eens het trucje met de relais.
poly

Berichtdoor cassiopeia » wo 15 feb 2012, 18:08

Vergeet niet, dat het koelen van lucht maar één functie is van de airco. Een andere, heel belangrijke functie is het ontvochtigen van die lucht. Die is heel belangrijk bij het begin van een rit omdat vaak dan de relatieve vochtigheid in het interieur hoog is en de ruiten gaan beslaan. Je moet de airco overigens geregeld gebruiken (als is het maar korte tijd) om storingen te voorkomen. Wellicht is dat ook het uitgangspunt van fabrieksinstellingen als vermeld. Bij mijn Lancia betekent "eco" dat de airco af staat. Hij blijft dan in die modus staan, ook na hernieuwd starten.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)