Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Boomerang » di 08 mei 2012, 15:03

Van gewaardeerd chatter "Broccoli" ontving ik onlangs via PM een gedegen verslag met informatie over verbeteringen aan (de afstelling van) het onderstel van een 3200.
Wat mij betreft had hij het artikel gewoon in de factsheet kunnen plaatsen, maar voorlopig plaats ik de info nu (minimaal aangepast) even in een apart topic. ( met zijn toestemming )
Mochten jullie vinden dat het ergens anders ondergebracht moet worden, gaan we het wel verkassen.
Hierbij meteen de uitnodiging aan Broccoli dit soort waardevolle bijdragen gewoon zelf op dit forum te knallen, dit is immers perfecte content voor dit forum!

Komt ie:


Met enige regelmaat worstelt in binnen- en buitenland een [nieuwe]eigenaar met de rijeigenschappen van zijn 3200GT. Die worsteling is vaak ontstaan vanwege problemen die in het verleden zijn veroorzaakt.

Onlangs heb ik als bezitter van een 3200 AC, gereageerd op de post van Danny met zijn Assetto Corsa. Duidelijk is geworden dat het verschil in opzet van het onderstel, vergeleken met de standaard auto, minimaal is.
Ook de wielgeometrie is gelijk.

Misschien kunnen we de mythe rond de AC daarom beter doorbreken en proberen te vertellen dat afstelling van het standaard AC onderstel voor 95% valt te copieren op een normale 3200, mits de techniek in orde is.

Door budgettaire beperkingen ziet een 3200GT vaak niet meer de werkplaats van een specialist als bijvoorbeeld Franco.
Door de eigenaar zelf, of door een welwillende garage, worden met de beste bedoelingen
schade auto's gerepareerd, schokbrekers vernieuwd, fusee kogels en achterste wieldraagarmen vervangen. En hier gaat het maar al te vaak mis, waarna de basis afstelling van het onderstel geweld is aangedaan. Wanneer schokbrekers worden vervangen, mag je hopen dat men de lengte van de veren in belaste toestand heeft opgemeten en met het vernieuwen van een draagarm, de naloop is gecontroleerd. De praktijk leert dat deze factoren vaak worden onderschat, of simpelweg over het hoofd worden gezien. Uitlijnen bij de lokale Euromaster of Kwikfit betekent veelal een definitief foutieve setup.

Kern van dit verhaal:
Cornerbalancing, ofwel uitwegen, is de basis voor een goed rijdende auto.
Sterker nog; het is naar mijn mening een essentiele voorwaarde om een perfect resultaat te
bereiken.
Door het verlagen van het onderstel, wordt het zwaartepunt van de auto met het grootste gemak naar beneden verplaatst.
Dat is op zich prima, maar wanneer de balans daardoor naar voren of naar achteren verschuift, is dat NIET gunstig.
Een kleine afwijking in een schroefveer-afstelling is natuurlijk niet direkt een ramp, maar toch is het belangrijk dat de " cross" gelijk is. Ter verduidelijking hanteer ik het voorbeeld van de rechthoekige tafel op schroefveerpoten. De kleinste afwijking is merkbaar, zeker als de tafel alleen kruislings op twee poten staat [cross LA/RV]. Bij veel ouder sportauto's, zoals sommige oude Porsches, is de wegligging hierom dramatisch. Maar onze GT's van 1600kg worden bij grotere afwijkingen ook lomp en onhandelbaar.

Daarom het dringende advies de auto eerst op weegschalen zetten bij een dealer of specialist, voordat men überhaupt denkt aan uitlijnen.
Naar wens eventueel rondom verlagen, met de iets lagere standen van de AC als uitgangspunt. ( zie de gegevens van mijn auto hieronder )

Vervolgens de naloop aan de voorzijde goed kontroleren.
Doe dat zeker ook aan de achteras, waar vanwege een eventuele vroegere schade, al snel
ongemerkt een fout kan zijn ontstaan.
De fabrieksafstelling verder zoveel mogelijk respecteren, hoewel ik het toespoor (achter) vijfentwintig procent minder als voorgeschreven af heb laten stellen. ( staat op 20 minuten)
Het maakt de auto iets lichtvoetiger.
Voor toespoor aan de vooras, de minimaal toegestane waarde kiezen.

Uitweeg rapport en gewichtsverdeling voor/achteras standaard AC zonder bestuurder, volle tank brandstof.

LV 445.5
RV 453.5
LA 344.5
RA 348.0

Cross 50.10%
Left 49.60%
Rear 43.50% [Front 56.50%]

Totaalgewicht 1591.5 kg.

De Wagenhoogte is gemeten met een duimstok door het hart van de velg op een vlakke ondergrond.

Voor 68.0 cm
Achter 67.5 cm

Tot slot ontleende de AC een deel van zijn rijeigenschappen aan de Sport Cup banden van Michelin of Pirelli.
Maar ook zonder deze banden zal men worden beloond met een prima sturende GT.

============================================================


Met dank aan Broccoli !
Laatst bijgewerkt door Boomerang op di 08 mei 2012, 20:00, in totaal 7 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Boomerang » di 08 mei 2012, 15:13

Vraag aan broccoli;

Hoe zie je de invloed van de belading van de auto (personen/bagage) op de nauwkeurig gezochte afstellingen?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor lqpl » di 08 mei 2012, 15:42

Boomerang schreef:Misschien kunnen we de mythe rond de AC daarom beter doorbreken en proberen te vertellen dat afstelling van het standaard AC onderstel tot een verschil van plusminus vijf procent is te benaderen mits de techniek in orde is. Zonder liefhebbers tekort te willen doen wringt hier de schoen mijn inziens.


Staat hier dat je een gewone 3200GT op een AC kan laten lijken door de afstelling van de wielgeometrie - op een haar na (5%) dan?
Waarom wringt hier een schoen?
Is die overige 5% bijvoorbeeld verklaard door het snellere stuurhuis?

Terzijde, technisch jargon icm matige interpunctie maakt het stuk voor mij moeilijk te vatten zonder het een aantal keren te lezen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Boomerang » di 08 mei 2012, 15:53

"mits de techniek in orde is" ... dáár wringt de schoen, zie vervolg tekst na deze opmerking.
Wat tot nu toe niet duidelijk werd, of ik heb het gemist, of er nou wel of niet dikkere stabies onder de AC zitten.
Die zouden verantwoordelijk kunnen zijn voor de 5%.

En drie keer lezen is prima. Tssk5
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Danny » di 08 mei 2012, 18:09

Ik lees deze bijdrage ook met veel interesse maar heb -net als iqpi- ook moeite met de conclusie en aanbevelingen, mede door de interpunctie en de schrijfstijl.

Ik denk dat er verschillende dingen door elkaar worden gehaald, nl of een 3200 op een AC moet kunnen lijken qua afstelling enerzijds en anderzijds dat cornerbalancing heel belangrijk is, niet alleen voor Maserati's maar voor sportauto's in het algemeen.

Eerste vraag die bij mij opkomt, ik had nog nooit gehoord van cornerbalancing: waar kan ik dat leten doen, bij wat voor soort adressen? Franco? Kwikfit?

Opmerking mijnerzijds: als het de bedoeling is om een 3200 net zo strak sturend te krijgen als een AC dan zal er m.i. wel iets gemodificeerd moeten worden, want er zijn inderdaad hardware verschillen tov de standaard 3200. De ultra sticky banden zijn overigens niet meer leverbaar (helaas).
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor volantevantage » di 08 mei 2012, 19:17

Danny schreef: ik had nog nooit gehoord van cornerbalancing.

Foeiiiiii Danny, cornerbalancing of uitwegen moet jij toch wel weten als 911 kenner, wij deden dat 40jaar geleden al.
Het is heel simpel, een 4-kolomshefbrug (goed waterpas) en 4 goede weegschalen, en héél veel geduld. Ruudsterrr5
Ik denk dat Robert Visser in H'sum dat wel kan.
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Marten » di 08 mei 2012, 19:19

Cornerbalancing ofwel uitwegen is voornamelijk een circuitgebeuren en voor de meeste straatauto's volstrekt overbodig. je kan contact opnemen met een goede tuner, dus niet iemand die een beetje met eproms zit te kloten, maar een serieus bedrijf dat actief is in de autosport.

Beek Autoracing zou zo'n adres kunnen zijn, ik weet niet of dat in je buurt is.
Hier hebben ze in ieder geval een enorme hoeveelheid technische kennis en ervaring met zowel straat- als circuitauto's.

http://www.beekautoracing.nl/show.php?model=2&cat=9
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Boomerang » di 08 mei 2012, 19:36

Tekst iets makkelijker leesbaar gemaakt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Danny » wo 09 mei 2012, 11:07

Iemand goede ervaringen met een adres in de buurt van Amsterdam of Hilversum voor het laten uitlijnen van een 3200?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Broccoli » wo 09 mei 2012, 11:09

Met het verzoek een [technisch] relaas te vertalen naar een heldere bijdrage heb ik onlangs Boomerang per pm benaderd. Gezien de kritieken op mijn schrijfstijl, interpunctie en jargon niet geheel onterecht. unsure

Kort samengevat is het gewenst dat een auto met vier wielen degelijk op de grond staat. Door de jaren heen kan onderling links-rechts of diagonaal, om uiteenlopende redenen verschil van wieldruk zijn ontstaan. Voorbij een redelijke tolerantie ervaart de bestuurder een gevoel van instabiliteit met hard afremmen, instabiliteit met rijden op hoge snelheden etc..
Met behulp van vier weegschalen kan onderling de wieldruk worden vergeleken. Toegepaste tolerantie is 20 kg verschil onderling. Voor een beetje autoliefhebber is het ter controle aanbieden een leuke en leerzame ervaring. Begrippen als gewichtsverdeling/zwaartepunt voor-achter worden helder.
Marten schreef:Cornerbalancing ofwel uitwegen is voornamelijk een circuitgebeuren en voor de meeste straatauto's volstrekt overbodig

Eens, een Maserati met 360 pk of meer is geen straatauto Uit oogpunt van veiligheid is e.e.a. zeker zo belangrijk als we bijvoorbeeld de snelweg boven de toegestane maximum snelheid verlaten.
Boomerang schreef:Hoe zie je de invloed van de belading van de auto (personen/bagage) op de nauwkeurig gezochte afstellingen?

Nauwkeurig vermelde afstelling is mijn dwangneurose in combinatie met geluk, gemeten zonder statief. Nog even naar het rapport voor correctie gezocht [afstelling af fabriek], en gevonden.
LV 440kg
RV 454kg
LA 353kg
RA 342kg

Voor het voorgaande nogmaals dank Boomerang, duidelijk posten valt niet mee.
Laatst bijgewerkt door Broccoli op za 19 mei 2012, 20:02, in totaal 4 keer bewerkt.
Het probleem zit in de eenvoud.
Avatar gebruiker
Broccoli
Donateur
 
Berichten: 9
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:16

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron