Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Giulia » wo 09 mei 2012, 11:26

Danny schreef:Iemand goede ervaringen met een adres in de buurt van Amsterdam of Hilversum voor het laten uitlijnen van een 3200?



Matterhorn aan de Soestdijkerstraatweg...erg professioneel en doen alle bolides voor Kroymans. Zij hebben balanceerapparatuur die tegendruk op de band geeft om wegdek te simuleren.

Heb mijn QP en Spider daar uitgelijnd tot grote tevredenheid!
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Danny » wo 09 mei 2012, 12:59

OK, thanks. Ga ik daar eens even een afspraak maken.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor blackb » wo 09 mei 2012, 20:08

Ik ben zelf ook in de weer met uitlijnen en balanceren 3200,en heb gelukkig al behoorlijk vooruitgang gemaakt.
Grootste vooruitgang was velgen laten richten en recht laten maken bij Piet Dam.
Meteen laten poedercoaten om kostbaar bij spuiten tegen te gaan.
Door vibraties van kromme gedeukte velgen is stabiliteit en wegligging ver te zoeken.
Dat dit type velgen vrij snel een deukje oplopen was al bekend geloof ik.
Toen laten uitwegen en uitlijnen door Hunter apparatuur,weer een verbetering.
Super apparatuur,maar monteurs wisten niet alle data van Maserati,en hadden ook niet de benodigde vul plaatjes.
De juiste waardes heb ik inmiddels en tevens de juiste volgorde van uitlijnen.
Eerst achter controleren of er evenveel mm aan plaatjes zitten,elk achterwiel heeft 2 plekken (voor en achter) ,deze moeten altijd evenveel mm gevuld zijn.
Dan achterkant uitlijnen,dan weer opnieuw meten en dan voorkant uitlijnen.
Advies in deze is neem zelf de een assortiment Maserati vul plaatjes mee naar de Hunter specialist,dit voorkomt dat er ongewenste niet passende plaatjes gebruikt gaan worden.
Neem ook zelf de juiste waardes mee,zodat je niet in de veel te ruime marges terechtkomt die altijd goed zijn.
Deze foute marges zijn echt niet acceptabel boven 200 kmh.
Binnen de echte marges kun je dan beslissen om aan min of max te zitten van de marges,natuurlijk wel altijd links en rechts dezelfde hoek laten maken.
Verder zouden eventueel nog banden met een N ( michelin pilot sport 2 ) codering kunnen helpen,hier heb ik van horen zeggen dat er een extra ring in zit die het rechtuitgaan bevorderen,deze zou voor ouder type Porsche ontwikkeld zij om rij en stuur gedrag te verbeteren.
blackb
 
Berichten: 93
Geregistreerd: za 19 nov 2011, 23:10

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor lqpl » wo 09 mei 2012, 20:57

Ik heb geen moderne auto's zoals de 3200GT dus hoe zit dat met die vulplaatjes. Wat wordt er gevuld en is dit voor uitlijning?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Danny » wo 09 mei 2012, 21:50

Ja, ben ik ook wel benieuwd naar. En zou je de juiste waarden voor de 3200 willen delen met ons? En wat is er met die Hunter machine? Is dat de top of zijn andere apparaten ook prima?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor blackb » do 10 mei 2012, 11:28

http://www.eurospares.co.uk/userImages/ ... 04_055.gif
Hier afbeelding van voorkant artikelnr 23 camber adjustment (deze plaatjes zelf meenemen)
http://www.eurospares.co.uk/userImages/ ... 04_058.gif
Hier afbeelding achterkant artikelnummer 27 ( deze plaatjes moeten dezelfde dikte hebben,dit is stap 1 bij uitlijnen 3200 )
Bij uitlijnen eerst achter controleren / aanpassen,dan opnieuw meten en dan voorkant instellen.
Juiste waardes moet ik nog even overtypen,deze zijn misschien ook te vinden in manuel,of bij Maserati specialist.
Hunter kan misschien dingen,die andere apparatuur niet kan,details zijn eventueel bij Hunter specialist na te bevragen.
blackb
 
Berichten: 93
Geregistreerd: za 19 nov 2011, 23:10

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Danny » do 10 mei 2012, 14:32

Dank, ik heb nog even mijn werkplaatshandboek gecheckt en ik kwam op het volgende:

Voor:
Toe-in: 0.7 - 0.2 mm
Camber: -30' - 10'
Caster: 4gr 30'- 10'

Achter:
Toe-in: 2 - 0.2 mm
Camber: -1gr - 10'
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Broccoli » do 10 mei 2012, 16:01

Blackb, kan je een toelichting geven waarom je bij aanvang niet voor een ferrari/maserati - specialist met ervaring hebt gekozen. Shims meenemen[0,1-0,2-0,3-6-9 ??]en zelf gegevens opvragen bij Hunter is ongebruikelijk en illustratief voor mijn bezorgdheid. wink
Het probleem zit in de eenvoud.
Avatar gebruiker
Broccoli
Donateur
 
Berichten: 9
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:16

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor blackb » do 10 mei 2012, 17:31

@Broccoli
Ik ga alleen maar naar F/M specialist
Elke specialist heeft weer zijn specialisatie,de combinatie van kennis en ervaring van F/M specialist samen met mogelijkheden van Hunter apparatuur zou voor uitlijning 3200 eventueel ideaal kunnen zijn.

@Danny
Hier de laatste waardes die ik heb ontvangen van F/M specialist.

Voor
Askanteling min 4,15 max 4,45 (graden)
Wielvlucht min-0.40 max -0.20 (graden)
Sporing min 0,5 max 1,00 ( mm )

Achter
wielvlucht min -1,40 max -1,20( graden)
Sporing min 1,7 max 2,2 ( mm )

ik zie kleine verschillen zijn met het werkplaatshandboek.
blackb
 
Berichten: 93
Geregistreerd: za 19 nov 2011, 23:10

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Danny » do 10 mei 2012, 20:21

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt bij Matterhorn (op advies van Ar) maar heb nog de volgende vragen:

1. Is het nodig om zelf wat printjes uit het werkplaatshandboek mee te nemen of vinden ze me dan een betweter?
2. Moet ik alleen laten uitlijnen of ook cornerbalanceren en zo ja, wat laat ik als eerste doen?
3. Wat doet men bij cornerbalancing als de resultaten niet OK zijn, om het gewicht weer binnen de toleranties te krijgen? Een paar plakken lood aanbrengen ergens?
4. Wat mag ik verwachten van de garage bij uitlijnen? Ik ben 2 jaar geleden bij een uitlijner geweest en daar was het van "verder dan dit krijgen we hem niet". M.a.w. hij is nog lang niet binnen de fabrieksspecificatie, maar beter dan dit lukt niet. Moet ik daar genoegen mee nemen?
5. Moet ik zelf vulplaatjes meenemen?
6. Op dit forum werd gesuggereerd dat een gemiddelde uitlijner te ruime toleranties hanteert (zodat ie lekker snel klaar is). Mag/kan ik eisen dat mijn auto exact op de fabriekswaarden wordt afgesteld of werkt dat niet zo?

Alvast dank!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten