Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Marten » do 10 mei 2012, 20:44

lqpl schreef:Ik heb geen moderne auto's zoals de 3200GT dus hoe zit dat met die vulplaatjes. Wat wordt er gevuld en is dit voor uitlijning?


Vulplaatjes zijn er om zaken af te stellen. Dit kan zijn plaatwerk (tussen scharnier en portier)
images.jpg
maar ook om wielstanden te veranderen.

Bij het gros van de auto's is alleen afstelling qua sporing voor mogelijk, bij andere auto's is meer af te stellen. Dit kan door delen zoals dwarsgeplaatste spoorstangen (Alfa 156 achter) dmw een excentrische nok (aan bout nr 3 zit een excentrisch geplaatste ring die klemt tussen 2 plaatjes aan het subrame, als je de bout verdraait verandert hij van positie door het excentriek en dus de spoorstang naar binnen of buiten) naar binnen of buiten te stellen,
T7_4430501001.png
of zoals bij de Alfa 75 voor de casterstang aan de bovenste draagarm (waar moer nr 11 op gaat)
Casterstang Alfa 75 voor.png
maar ook door draagarmen, zoals bij wederom de Alfa 75 voor met een vulplaatje naar binnen of naar buiten te brengen. Deze zitten met bouten (nr 12)door en door aan het chassis en je kan door het plaatsen van vulplaatjes (nr 13) de arm afstellen dmv deze plaatjes. Zelfs kanteling, waardoor het onderste fusee naar voren of achteren beweegt is mogelijk door voor en achter vulplaatjes van verschillende diktes aan te brengen.
Onderste draagarm 75 voor.png


Zo, ik hoop dat het een beetje duidelijk is allemaal tongue
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor lqpl » do 10 mei 2012, 20:58

Even terug naar de 3200GT. Wat wordt daar met vulplaatjes afgesteld?

@Danny, goede vragen! Ik ook erg benieuwd naar de antwoorden...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Marten » do 10 mei 2012, 21:16

Danny schreef:Ja, ben ik ook wel benieuwd naar. En zou je de juiste waarden voor de 3200 willen delen met ons? En wat is er met die Hunter machine? Is dat de top of zijn andere apparaten ook prima?


Hunter en ook Beissbarth zijn fabrikanten van uitlijnapparatuur, dit zijn zo'n beetje wel dé namen op dat gebied. Bij ons Audi Centrum hebben ze de allernieuwste Hunter, deze maakt gebruik van meting door laserkoppen.

Werkt snel, super nauwkeurig en meetklokken opspannen aan de velgen, met kans op onnauwkeurigheid en beschadiging, is verleden tijd.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Boomerang » do 10 mei 2012, 21:32

Bij een 3200 is vrijwel elke wielstand af te stellen.
Het feit dat men vaak de constructie niet kent en de benodigde vulplaatjes niet heeft, zou me snel richting Maserati specialist met goede apparatuur leiden.
Het lijkt me bovendien handig wanneer degene die aan je auto gaat sleutelen ook werkelijk weet hoe het onderstel in elkaar steekt en hoe de boel los/ versteld moet worden.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Emilio » do 10 mei 2012, 23:29

Werkelijk interessant topic!
Voor mij de eerste keer dat ik iets van een verklaring zie hoe het zou kunnen komen dat er, volgens sommigen, zulke grote verschillen in weggedrag tussen 3200GT's onderling zit.

Ook wel prettig de bevestiging te zien de auto vooral door de Maser-specialist te laten onderhouden - hoewel ik me afvraag of alle Maserati-specialisten inderdaad wel dit specifieke specialisme in voldoende mate in huis heeft.
Voorbeeldje, toen ~4 jaar geleden de aandrijfas van mijn 3200GT eens goed moest worden gebalanceerd heeft Munsterhuis dat niet zelf gedaan maar aan een vak-specialist uitbesteed...
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Avatar gebruiker
Emilio
Donateur
 
Berichten: 463
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Broccoli » vr 11 mei 2012, 07:11

blackb schreef:Hunter kan misschien dingen,die andere apparatuur niet kan.

Blackb, een Hunter is inderdaad een prachtige machine geschikt voor commerciële doeleinden. In een druk bezocht bandencentrum komt deze prima tot zijn recht. Het apparaat is nauwkeurig, razendsnel in opmeten en zeer gebruiksvriendelijk voor de medewerker[s]. Tot zover de ondernemer.

Meer geruststellend en nodig is dat iemand op basis van ambitie en ervaring luistert naar opmerkingen, specifiek slijtage gevoelige onderdelen controleert, en indien nodig met afstellen niet beperkt is door tijd of assortiment shims.

Groet.

Danny schreef:Mag/kan ik eisen dat mijn auto exact op de fabriekswaarden wordt afgesteld of werkt dat niet zo?

Danny, redelijk is te werken op basis van een uurtarief. De voorkant stellen is eenvoudig, maar wel arbeidsintensief. Indien nodig gaat men na de eerste meting de bovenste wieldraagarm stellen door de samenstelling in dikte van shims te wijzigen [ander model], meten en herhalen tot het gewenste resultaat is bereikt.
Ga rustig oriënteren en toetsen waar je oprecht welkom bent.
Laatst bijgewerkt door Broccoli op di 29 mei 2012, 16:00, in totaal 4 keer bewerkt.
Het probleem zit in de eenvoud.
Avatar gebruiker
Broccoli
Donateur
 
Berichten: 9
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:16

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor alfa » vr 11 mei 2012, 15:24

hoi,
ben nieuw hier , heb wat alfa's en nu dus ook een 3200gt. kan iemand me zeggen waar ik een NL werkplaatshandboek kan
vinden voor deze auto? waarom is er zoveel prijsverschil in de lamdasondes? heeft er iemand ervaring met een revisie van zijn throttle body?
groeten,
alfa
 
Berichten: 1
Geregistreerd: vr 11 mei 2012, 14:53

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor lqpl » vr 11 mei 2012, 16:13

Welkom maar men zou je hier willen adviseren je even voor te stellen met een foto van de 3200gt, anders is het niet gebeurd.
En gebruikt even de zoekfunctie...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor Dutchy » vr 11 mei 2012, 16:24

If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: Rijkwaliteiten&wegligging 3200/Assetto corsa

Berichtdoor blackb » vr 11 mei 2012, 20:05

Broccoli schreef:
blackb schreef:Hunter kan misschien dingen,die andere apparatuur niet kan.

Blackb, een Hunter is inderdaad een prachtig machine geschikt voor commerciële doeleinden. In een druk bezocht bandencentrum komt deze prima tot zijn recht. Het apparaat is nauwkeurig, razendsnel in opmeten en zeer gebruiksvriendelijk voor de medewerker[s]. Tot zover de ondernemer.

Meer geruststellend en nodig is dat iemand op basis van ambitie en ervaring luistert naar opmerkingen, specifiek slijtage gevoelige onderdelen controleert, en indien nodig met afstellen niet beperkt is in tijd of assortiment shims.

Groet.

Danny schreef:Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt bij Matterhorn (op advies van Ar) maar heb nog de volgende vragen:


1. Is het nodig om zelf wat printjes uit het werkplaatshandboek mee te nemen of vinden ze me dan een betweter?
Waarom?Hoe meer info hoe beter
2. Moet ik alleen laten uitlijnen of ook cornerbalanceren en zo ja, wat laat ik als eerste doen?
Uitwegen.
3. Wat doet men bij cornerbalancing als de resultaten niet OK zijn, om het gewicht weer binnen de toleranties te krijgen? Een paar plakken lood aanbrengen ergens?
Wielen demonteren. Aanslag spiraalveer omhoog of laag waarmee het gewicht van de auto wordt verplaatst.
4. Wat mag ik verwachten van de garage bij uitlijnen? Ik ben 2 jaar geleden bij een uitlijner geweest en daar was het van "verder dan dit krijgen we hem niet". M.a.w. hij is nog lang niet binnen de fabrieksspecificatie, maar beter dan dit lukt niet. Moet ik daar genoegen mee nemen?
Nog een dooddoener; daar merkt u niets van.
Zie verder punt 6.
Alle correcte waardes zijn haalbaar
5. Moet ik zelf vulplaatjes meenemen?
Onzin.Wel als zij ze niet hebben,of iets anders er tussen willen zetten
6. Op dit forum werd gesuggereerd dat een gemiddelde uitlijner te ruime toleranties hanteert (zodat ie lekker snel klaar is).
Mag/kan ik eisen dat mijn auto exact op de fabriekswaarden wordt afgesteld of werkt dat niet zo?Waardes zijn haalbaar indien de juiste werk vollegorde word toegepast,maar kan wel tijd kosten.
Danny, redelijk is te werken op basis van uurtarief. De voorkant stellen is eenvoudig, maar wel arbeidsintensief. Indien nodig na de eerste meting apparatuur voor weer verwijderen, wiel demonteren, bovenste wieldraagarm stellen [ander model shim], opbouwen, meten en herhalen tot het gewenste resultaat is bereikt. Happy5
Ga rustig oriënteren en toetsen waar je oprecht welkom bent. Neem de tijd. Bezoek bijvoorbeeld eens http://www.sportbanden.nl.


Van groot belang is stap 1 niet over te slaan,
Stap 1 is controleren of achter gelijk mm shim is gebruikt.
stap 2 achter uitlijnen,stap 3 opnieuw meten,stap 4 voorkant uitlijnen,hier kan het zijn dat er shim bijgeplaats moet worden,gebruik hiervoor alleen origenele Maserati shim.

De juiste toleranties zijn te verkrijgen door stangen los te maken en schroefdraad te verstellen en weer terug te monteren.
Enigste belemmering in deze is dat schroefdraad minimaal een keer rond moet.
Van groot belang is dat waardes links en rechts als ze al afwijken dezelfde afwijking hebben.

Bij uitwegen draaien ze de schokdemper schroef omhoog en omlaag.
Je kunt met een cm opmeten wat de huidige hoogte is,dit voorkomt een visueel scheve auto.
Je kunt hem zo wel een indien gewenst een beetje omhoog of omlaag laten draaien.
Tolerantie in gewicht per wiel zijn behoorlijk ruim voor dit type auto.Volle tank benzine is ook meetbaar.
blackb
 
Berichten: 93
Geregistreerd: za 19 nov 2011, 23:10

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron