3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Danny » zo 15 jul 2012, 08:59

Treets, kun je daar iets meer over vertellen? Eerste symptomen waren de spanningsdip en nu ben je erachter dat de accu niet (goed) oplaadt?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor treets » zo 15 jul 2012, 13:38

Tuurlijk:

Nadat de auto na de bewuste rit waarin me opviel dat de koplampen dimmen bij het aanslaan van de koelfan twee weken had stilgestaan wilde hij niet starten. Zelfs de startmotor draaide niet rond dus de accu moest goed leeg zijn.

Eerder had ik al begrepen van Franco dat twee weken nog een veilige grens is om een 3200 stil te laten staan, daarna is de accu door zelfontlading en het verbruik van het alarm e.d. nog wel in staat de startmotor rond te draaien maar zakt de spanning tijdens het starten teveel om het engine management van voldoende spanning te voorzien zodat de motor alsnog niet aanslaat.

Nu was er dus meer aan de hand: twee opties, accu gaar (zoals Boomerang al suggereerde), of de accu laadt niet bij.

Accu eruit gehaald en thuis aan de ctek gehangen. Het duurde twee dagen maar daarna gaf de ctek aan dat de accu weer keurig opgeladen was. Geen garantie maar een goede kans dat de accu in orde is, dus mankeert er iets aan het laadcircuit.

Afspraak gemaakt met Franco (nog een week garantie!), accu ingebouwd en auto gestart. Geen problemen en de voltmeter in het dashboard geeft een gezonde spanning van zo'n 13V aan. Naar Kwintsheul gereden (25km), en tijdens de rit zag ik de spanning langzaam richting de 12V zakken. Bij het aanslaan van de koelfan voor de stoplichten onderweg begon ook de voltmeter weer steeds meer een zwieper naar links te vertonen.

Franco houdt 'm een weekje (de auto ruikt ook naar benzine als ie goed warm is dus daar moet ook naar gekeken worden). Ik hoor het dus nog definitief.
treets
Donateur

Berichtdoor blackb » zo 15 jul 2012, 20:41

Kan ook combinatie zijn van slechte / kapotte dynamo met een accu die in slechte conditie is.
Laadstroom dynamo moet volgens mij op een eenvoudige wijze na te meten zijn,ben benieuwd naar wat het was.
blackb

Berichtdoor treets » zo 15 jul 2012, 21:00

klopt, is simpel te meten: met een (DC) stroomtang rond de accukabel kun je de laadstroom meter, maar als je de spanning meet over de accupolen dan zul je zien dat deze (als alles goed werkt) hoger is als de motor draait. Eigenlijk weet je dan al genoeg.
Nog steeds kan natuurlijk ook de accu matig zijn. Ik weet niet hoe je dat eenvoudig meet.
Vroeger kon je de dichtheid van het accuzuur meten, wat een maat is voor hoever de accu is opgeladen. Als hij goed opgeladen is en toch moeizaam de startmotor ronddraait dan wordt het tijd voor een nieuwe. Bij een moderne gesloten accu is het niet meer mogelijk accuzuur te meten volgens mij (zeker niet bij AGM- en gel accu's). Dan is het een kwestie van een poos aan een oplader en kijken of de auto alsnog goed start.
treets
Donateur

Berichtdoor Dennis » ma 16 jul 2012, 10:25

Ga even langs bij een automaterialen toeleveringsbedrijf of accu centrale, deze hebben meetapparatuur om de accu en dynamo te beproeven. Een werk van geen vijf minuten.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis

Berichtdoor Emilio » za 04 aug 2012, 22:29

Dennis schreef:
treets schreef:Kijk, eerste reactie waar ik wat aan heb: wijsneuzen allemaal ;-)

Zeker heb je daar iets aan, hij heeft er nooit opgelet?

Zie je wel, wijsneuzen duh..

Het relevante stukje was dat het me nog nooit opgevallen is. En nog steeds niet.
Vermoedelijke oorzaak blijkt inmiddels ook ergens anders te liggen zoals Treets schrijft.
M.a.w. het is niet "normaal" als etc..
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Vorige

Keer terug naar 3200GT(A)