3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor treets » di 12 jun 2012, 11:53

Onlangs stond ik gezellig om 1 uur 's-nachts in de file met de 3200, en toen viel me op dat m'n verlichting duidelijk eventjes dimt als de koelfan aanslaat. Ook de voltmeter in het dashboard maakt een flinke zwiep naar links (en weer terug) op hetzelfde moment.
Zo te zien dus een flinke aanloopstroom van de ventilator: vraag is echter of dit normaal is?!
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Michele » di 12 jun 2012, 12:13

Vermoedelijk is dat niet alleen de koelfan, maar het aanspringen van de airco. Heb het ook met de 2.24v, dan zie je zelfs bij 120km/u het licht even flikkeren...
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Brrt » di 12 jun 2012, 16:26

Bij mijn 3200gt is het enkel merkbaar als de motor stationair draait.
Brrt
 
Berichten: 62
Geregistreerd: wo 05 jan 2011, 10:43
Woonplaats: Sint-Philipsland

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Marten » di 12 jun 2012, 20:05

Is een normaal verschijnsel.
Op het moment dat de koelvinnen aanspringen staan de elektromotoren nog stil, de stroom door de spoel (windingen) van de elektromotoren is dan maximaal. (Daarom verbrandt een zwaar draaiende of geblokkeerde kachelmotor uiteindelijk ook).

Op het moment dat de motoren op snelheid komen gaat de spoel van de draaiende motor zelf ook stroom opwekken, tegengesteld aan de stroom die er doorheen loopt (natuurkundig gegeven). Ofwel bij opstarten onstaat een piekstroom, die daarna afvlakt.

Vandaar ook opstarten met grote verbruikers aan (de dynamo zal bij een lege accu ook maximaal leveren in 1e instantie en conventionele spanningsregelaars zijn dan vaak te traag om dit op te vangen).

Bij hele moderne, duurdere auto's zijn verlichting en dynamoaansturing vaak al lin-bus (bv. Volvo S60/S80(heel eenvoudige datacommunicatie)) en/of dutycycle (VAG) gestuurd, voor een langere levensduur enz.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor treets » di 12 jun 2012, 20:15

En de accu achterin, dus lange kabels, zal ook de totale weerstand van de stroomkring verhogen, wat ook niet meehelpt.

Theorie snap ik, maar ik vroeg me vooral af of het verschijnsel bij mijn 3200 niet bovenmatig is. Zo te horen hebben ze het dus allemaal!
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Dennis » wo 13 jun 2012, 05:21

Lange kabels worden gecompenseerd middels een grotere doornede, als er werkelijk weerstand ontstaat in de kabels zijn de problemen niet te overzien. er ontstaat dan een hoog vermogen in de kabels nml P=I kwadraat keer r.
I is de stroom die in laagspannings cirquits zoals in auto's gebruikelijk hoog is dit dan in het kwadraat verminigvuldigd met ohmse weerstand. De r is te berekenen door de lengte van het geleider te vermenigvuldigen met de specifieke geleidings weerstand rho gedeeld door de doorsnede. Bij de uiteindelijke berekende doorsnede gaat men altijd minimaal 1 stap hoger zitten met de doorsnede.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor treets » wo 13 jun 2012, 06:49

Natuurlijk ontstaat er weerstand in de kabels: de spanningsdip die ik zie wordt daardoor veroorzaakt want een accu rechtstreeks op de aansluitingen van de koelfan zal de spanning heus wel op 12V houden.
Ik zou eerder een condensator verwachten over de koelfan om deze eerste stroom te leveren, ik kan me voorstellen dat zo'n eventuele condensator na 12 jaar niet erg goed meer functioneert. Vandaar dus m'n vraag of anderen met een 3200 hetzelfde zien.
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Dennis » wo 13 jun 2012, 10:59

Om gelijkstroom motoren aan te drijven heeft een condensator geen zin, deze worden in 3 fase en enkel fasige net werken gebruikt om bij laatst genoemde een hulpveld op te wekken. Een ventilator die aanloopt neemt 6 keer I nominaal op als aanloopstroom en heeft niks te maken met een tegengestelde stroom hier zal wel de tegen Emk worden bedoeld. Om gelijkstroom motoren aan te laten lopen zal er gebruik moeten worden gemaakt van veldstroom regelingen of ankerstroom regelingen. De fan van een auto wordt bekrachtigd middels een veld met permanente magneten. Enige wat overblijft is dus de ankerstroom regeling, die ben ik echter nog in geen auto tegengekomen. Meestal worden deze in 2 of 3 stappen middels weerstanden ingeschakeld, maar heeft weinig zin mbt de aanloopstroom. De weerstandswaarde van zulke dikke kabels vanaf de accu mag je nagenoeg verwaarlozen, hij zal dan ook nog geen 0,5 ohm bedragen.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor lqpl » wo 13 jun 2012, 12:54

lolololol
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor PeterM » wo 13 jun 2012, 13:10

Werktuigbouwer, I presume?
Of gewoon helemaal geen technische achtergrond woot
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast