3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Boomerang » wo 13 jun 2012, 15:01

Perfect Dennis, dát zal ze leren! lachebekkie

Moest er stiekem ook even om gniffelen, een aanloopcondensator op een gelijkstroommotor...
Maar geeft niks, er wordt wél serieus nagedacht over zaken, TOP!
On topic; het aanslaan van de vents zorgt idd (zeker bij de masers) voor een flinke stroompuls.
Dat er een fractie van een seconde een paar voltjes weggezogen worden lijkt me dus logisch.
Niets om je zorgen om te maken.
Mischien is de accu toch niet helemaal top meer?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor treets » wo 13 jun 2012, 16:12

Heel goed jongens, was ook weer even geleden rolleyes . En een DC motor is geen IC'tje met een ontkoppelcondensator, da's waar.
Ik blijf me alleen verbazen over de grote spanningsdip, maar als het circuit inderdaad omstreeks de 0,3 ohm zou zijn dan heb je natuurlijk maar 10A nodig om de spanning 3V te laten instorten.

Okay, ga ik me weer druk maken om andere dingen Driving5
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor lqpl » wo 13 jun 2012, 17:12

Boomerang schreef:dát zal ze leren! lachebekkie

Kon het niet volgen, niets geleerd eigenlijk. Wel leuk dat we nu eindelijk de electragremlins kunnen doorgronden aan de hand van ons Dennis... lachebekkie
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Boomerang » wo 13 jun 2012, 17:17

Valt me tegen.
Het minste wat je geleerd zou moeten hebben is dat een gelijkstroommotor zonder aanloopcondensator kan.
En dat Dennis er behoorlijk van af weet.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Dennis » wo 13 jun 2012, 17:41

Thanks boomy, eindelijk in ere hersteld :-)) ik had bijna een vette post klaar om de zaak meer recht aan te doen. Het komt erop neer dat, en het maakt niet uit of dat in een auto, fabriek of woonhuis is energie getransporteerd wordt via geleiders naar je verbruiker. Daar wordt je energie in de verbruiker omgezet in een beweging. Daar dus vind energieomzetting plaats en dat wil je nergens anders, gebeurt dit in je geleiders dan vind daar warmte opwekking plaats. In je auto wil je dat niet ivm mogelijk ontstaan van brand. In je woonhuis wil je dat daarom ook niet en meer belangrijk je energie leverancier wil dat niet omdat de energie die verloren gegaan is in zijn netwerk niet geregistreerd wordt door de kWh meter dus geen inkomsten. Verder haalt dit het rendement van ingeval van een auto van je dynamo omlaag of weer bij de energieboer van zijn centrale. Kleine verschil met beide is dat de auto een gelijkspannings installatie is en openbare netten wisselspanning. Primair wordt er in een auto wisselspanning opgewekt die wordt gelijkgericht, bij de oude auto's was dit gelijkspanning. Hier is men vanaf gestapt omdat gelijkspannings dynamo's veel onderhoud vragen mbt colletoren en koolborstels. De dynamo's zoals wij ze kennen hebben alleen borstels welke over een sleepring lopen, maar dit dus geen collector en dient puur voor de bekrachtiging
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Marten » wo 13 jun 2012, 19:33

Dit klopt:
Dennis schreef:Een ventilator die aanloopt neemt 6 keer I nominaal op als aanloopstroom...


Dit klopt ook:
Marten schreef:Op het moment dat de koelvinnen aanspringen staan de elektromotoren nog stil, de stroom door de spoel (windingen) van de elektromotoren is dan maximaal. (Daarom verbrandt een zwaar draaiende of geblokkeerde kachelmotor uiteindelijk ook).

Op het moment dat de motoren op snelheid komen gaat de spoel van de draaiende motor zelf ook stroom opwekken, tegengesteld aan de stroom die er doorheen loopt (natuurkundig gegeven). Ofwel bij opstarten onstaat een piekstroom, die daarna afvlakt.


En dit klopt ook:
Boomerang schreef:On topic; het aanslaan van de vents zorgt idd (zeker bij de masers) voor een flinke stroompuls.
Dat er een fractie van een seconde een paar voltjes weggezogen worden lijkt me dus logisch.
Niets om je zorgen om te maken.
Mischien is de accu toch niet helemaal top meer?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Emilio » za 23 jun 2012, 23:23

Mooi dat het allemaal klopt lachert , maar mij is die nog niet opgevallen, die dip.
Zal er eens op letten de komende tijd.
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Avatar gebruiker
Emilio
Donateur
 
Berichten: 463
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor treets » za 23 jun 2012, 23:47

Kijk, eerste reactie waar ik wat aan heb: wijsneuzen allemaal ;-)
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor Dennis » zo 24 jun 2012, 09:32

treets schreef:Kijk, eerste reactie waar ik wat aan heb: wijsneuzen allemaal ;-)


Zeker heb je daar iets aan, hij heeft er nooit opgelet?
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Re: 3200 spanningsdip bij aanspringen koelfan

Berichtdoor treets » za 14 jul 2012, 18:54

Het lijkt erop dat de accu niet opgeladen wordt. Wordt opgelost.
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron