3200 Cold Air Intake

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

3200 Cold Air Intake

Berichtdoor blackb » za 23 jun 2012, 01:54

Misschien wil iemand het ook eens proberen,kosten zijn zeer weinig,verschil is zeer groot.
De inlaatlucht word na de intercooler weer opgewarmd door radiatorslang en motor warmte.
Dubbelgevouwen radiatorfolie,zilver binnen en zilver buiten,houd zo warm en koud beter gescheiden.
Paar keer test gereden en resultaat was zeer positief. Driving5
Ben benieuwd of dit nooit eerder bedacht is of uitgeprobeerd
Klusje is 30 min werk,maar maakt veel verschil,ben benieuwd of iemand het ook eens probeert en naar zijn ervaring.
Maar je zou het natuurlijk ook niet kunnen doen...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
blackb

Re: 3200 Cold Air Intake

Berichtdoor lqpl » za 23 jun 2012, 08:22

Ik neem aan dat die lucht met enige vaart door die buizen gaat, is er dan voldoende tijd om weer op te warmen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Marten » za 23 jun 2012, 13:38

huh??????? Je wilt juist dat het niet opgewarmd wordt, als je de (zuurstofhoudende) inlaatlucht afkoelt heb je na het koelen meer zuurstof per liter inlaatlucht en dus een betere verbranding/vullingsgraad enz.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Emilio » za 23 jun 2012, 14:36

... het gaat daarom ook juist over een ideetje om opwarming van de lucht te verminderen...
... waarbij lqpl afvraagt of die lucht anders überhaupt wel kans/tijd krijgt om op te warmen...
... en het zuurstof gehalte neemt echt niet toe door afkoelen, maar dat is een detail...
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Marten » za 23 jun 2012, 17:08

Emilio schreef:... en het zuurstof gehalte neemt echt niet toe door afkoelen, maar dat is een detail...

Als je inlaatlucht afkoelt neemt het volume van die hoeveelheid lucht af, er past dan meer lucht in de motor en dus meer zuurstof, ofwel per liter meer lucht en dus meer zuurstof.
En ik begreep uit de vraag van lqpl dat hij dacht dat het juist de bedoeling was om de lucht weer wat op te warmen, vandaar mijn (overigens correcte) uitleg.

Bij een turbomotor wordt de aangezogen lucht door de turbocompressor onder druk naar het inlaatspruitstuk gebracht, waardoor er meer lucht naar de verbrandingsruimte gaat en er meer brandstof ingespoten kan worden waardoor de motor meer vermogen kan leveren.

Het samenpersen heeft echter een temperatuurstijging tot gevolg, wat een gedeelte van de volumeverkleining/dichtheidsvergroting van de lucht ongedaan maakt. Het plaatsen van koeling tussen de turbolader en het inlaatspruitstuk zorgt voor een daling van de temperatuur, met als gevolg dat de aangezogen lucht verder krimpt. Hierdoor kan er een grotere massa lucht in de verbrandingskamers geperst worden en dus is er meer brandstof/zuurstof beschikbaar voor de verbranding. Het koelen zorgt ook voor een lagere aanvangscompressietemperatuur en daarmee voor een lagere eindcompressie- en verbrandingstemperatuur, zodat de thermische belasting vermindert.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor blackb » za 23 jun 2012, 17:13

Intercooler is er niet voor niks,het effect van intercooler neemt weer af als daarna de boel weer opgewarmd word,zeker als er even minder koeling is zoals bij lage toeren met warme motor.
Gewoon even proberen,iedereen kan het,en met een glimlach het verschil ervaren.(wow woot effect)
Vooral als de turbo nog niet op volle toeren draait rond 2000 / 3000 toeren is het verschil significant.
Vlak onder het T inlaat stuk loopt radiatorslang,die behoorlijk warmte doorgeeft aan T stuk erboven,als luchtstroom dan langzaam is bij lage toeren,word deze snel opgewarmd,en volgens mij heeft lucht ook een snelle opwarm reactie tijd,of hoe dat heet.Het duurt in ieder geval niet lang om lucht op te warmen.
In het T stuk zit geloof ik een luchtmassa meter,die zal wel weer de hoeveel brandstof bepalen.
Dus meer koude lucht + meer brandstof = lolololol
Het materiaal gebruik kan in de toekomst nog wat beter en mooier,ik denk aan Armaflex/ammacell,dit word ook gebruikt bij airco isolatie.
Ben benieuwd of er al iemand bij Gamma is geweest voor radiatorfolie,en tirep.
blackb

Berichtdoor lqpl » za 23 jun 2012, 19:33

@marten: zo simpel ben ik natuurlijk niet. Huh5
Ik geloof er niet zo in dat de lucht door de korte afstand door die buizen zoveel opwarmt dat je dat merkt in motorprestaties. Dit is niet hetzelfde als warme lucht happen uit het motorcompartiment.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Marten » za 23 jun 2012, 21:21

lqpl schreef:@marten: zo simpel ben ik natuurlijk niet. Huh5

Ik vond het ook al een bijzondere vraag, excuus.
(Vandaar ook de huh??????? )

lqpl schreef:Ik geloof er niet zo in dat de lucht door de korte afstand door die buizen zoveel opwarmt dat je dat merkt in motorprestaties. Dit is niet hetzelfde als warme lucht happen uit het motorcompartiment.

Ik denk dat je wel verschil kan merken als je lagere snelheden bij hogere omgevingstemperaturen rijdt en dan vermogen gaat vragen, maar je zou eigenlijk een vermogensmeting met en zonder isolatie moeten doen.

Lucht warmt wel snel op, destijds hebben ze bij de Alfa 156 WTCC motoren ook de cilinderkoppen 180 graden gedraaid op het onderblok (inlaat naar de voorzijde). Niet alleen kan je rijdend op die manier eenvoudig drukvulling realiseren, aan de achterzijde van een in dit geval dwars geplaatste motor wordt het veel warmer dan aan de voorzijde. Door al dit soort truukjes peuterden ze uiteindelijk toch 306 peekaatjes uit een 1997 cc blokje.

Dit heb ik trouwens nog even van de website van een tuner geplukt:

Invloed temperatuur op het gemeten vermogen en koppel

De temperatuur van de buitenlucht heeft grote invloed op het gemeten vermogen en koppel van een turboauto. Koude lucht bevat niet alleen meer zuurstof per volume-eenheid, maar heeft ook een zeer gunstig effect op het afkoelen van de inlaatlucht door de intercooler (Top- of Front Mounted IC).

In het gebied van 200 tot 350 pk motorvermogen en bij buitenluchttemperaturen die liggen tussen -5°C en +30°C, zorgt een daling van de buitenlucht van 10°C voor een vermogenstoename van 4% en een koppeltoename van 3%. Bij het vermelden van gemeten motorvermogens en motorkoppel is belangrijk te vermelden wat de buitenluchttemperatuur of de inlaatluchttemperatuur is. Over het algemeen is de inlaatluchttemperatuur (gemeten door de MAF-sensor in het inlaattraject, vlak na het luchtfilter) ca. 5°C hoger dan de buitenluchttemperatuur.

Voorbeeld:
Stel er wordt bij 10°C een max. motorvermogen gemeten van 300 pk en een max. koppel van 400 Nm, dan zullen deze waardes bij 20°C zijn: 288 pk en 388 Nm.

Overigens klopt deze lineaire correctie voor het vermogen niet als de capaciteit van de turbo de beperkende factor is. Op een gegeven moment kan de turbo niet meer (koude) lucht verplaatsen. Hoe koud het ook wordt.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor blackb » zo 24 jun 2012, 00:49

Ik verwacht toch binnenkort deze reacties 2thumbs 2thumbs van iemand die het ook heeft geprobeerd.
blackb

Berichtdoor lqpl » zo 24 jun 2012, 07:33

Marten, laten we het niet hebben over het effect vav temperatuur, dat is wel bekend.
Er gaan heel wat liters lucht per minuut door die buizen, op bij 1k of 2k tpm. Laten die zich zo snel opwarmen over een afstand van enkele decimeters? Dat is mijn vraag.
lqpl
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)