3200 Cold Air Intake

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: 3200 Cold Air Intake

Berichtdoor Marten » zo 24 jun 2012, 11:04

Het antwoord is "ja". De inlaatlucht gaat draaiend en kolkend door de inlaatkanalen/buizen en neemt door die beweging meer warmte op dan bij een "rechte" luchtstroom. Daarom worden inlaatspruitstukken steeds vaker van kunststof gemaakt, omdat dit minder opwarmt dan een metalen inlaatspruitstuk waardoor de lucht in het inlaatspruitstuk minder wordt opgewarmd.

Voor de (sorry) Opel Astra H 2.0 Turbo is er zelfs een specifieke tuningskit die de pijp van luchtfilterhuis<>turbo die af-fabriek over de motor loopt vervangt door een geisoleerde pijp die langs de motor loopt, juist vanwege het opwarmingsprobleem.
0.jpg
2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor lqpl » zo 24 jun 2012, 11:19

Marten schreef:het opwarmingsprobleem

Ik zie dat lelijke foliecircus onder de motorkap meer als een probleem. Tssk5

Die hete lucht die van de turbo's afkomt afkoelen met interkoelers, dat lijkt me een slok op een borrel schelen. Al het overige niet. Ik wil de dynoresultaten wel eens zien.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor blackb » zo 24 jun 2012, 11:55

lqpl schreef:Ik zie dat lelijke foliecircus onder de motorkap meer als een probleem. Tssk5

Als minder vermogen en koppel gewenst is is het zeker een probleem,dat klopt,anders is t lolololol
blackb

Berichtdoor Marten » zo 24 jun 2012, 12:49

lqpl schreef:
Marten schreef:het opwarmingsprobleem

Ik zie dat lelijke foliecircus onder de motorkap meer als een probleem. Tssk5

Die hete lucht die van de turbo's afkomt afkoelen met interkoelers, dat lijkt me een slok op een borrel schelen. Al het overige niet. Ik wil de dynoresultaten wel eens zien.

Ja, mooi is het niet. Maar weer eens een rollenbankdagje organiseren dan? Kunnen we het gelijk testen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor blackb » zo 24 jun 2012, 20:34

Wat ook meespeelt is dat de lucht richting inlaat opgewarmd word en dus uitzet,en deze zo achterliggende luchtstroom afremt, dus minder flow.Iedereen met een 3200 zou eens moeten voelen na een ritje hoe warm het T inlaat stuk is vlak voor ETM,deze is slechts 1 cm boven radiatorslang van 90 gr.Het hele luchtinlaat gedeelte loopt ook nog eens door een warm gedeelte van motorruimte,tussen radiator en motor en langs radiatorslangen.
Toen ik T stuk aan het inpakken was heb ik maar direct buizen mee ingepakt.
Ik denk dat er over een paar jaar gepatenteerde mooie demontabele isolatie setjes te krijgen zijn in alle kleuren.
Het huidige model is nog het demo model. Mooi is anders,maar het heeft ook wel weer wat.
blackb

Berichtdoor duetto » zo 24 jun 2012, 23:30

blackb schreef:Ik denk dat er over een paar jaar gepatenteerde mooie demontabele isolatie setjes te krijgen zijn in alle kleuren.

Als je daar serieus over denkt zou ik dit topic maar snel laten weghalen, tenzij je al bij een collega Thumbsup5 (of concurrent Sad5 ) van me langs bent geweest.
duetto
Donateur

Berichtdoor blackb » ma 25 jun 2012, 09:32

duetto schreef:Als je daar serieus over denkt zou ik dit topic maar snel laten weghalen, tenzij je al bij een collega Thumbsup5 (of concurrent Sad5 ) van me langs bent geweest.

Graag iets meer info over conculega,tot nu toe heb ik nergens iets kunnen vinden hierover.
Zou mooi zijn als deze setjes te bestellen zijn,misschien zijn ze ook iets mooier als mijn versie.
Onderstreept wel weer dat t werkt,maar een Dyno test moet t gaan bewijzen.
Ben niet zo'n voorstander van Dyno test,er gaat wel eens wat mis op youtube.
Als het dan moet,dan op een goede testbank,met juiste koeling etc.
blackb

Berichtdoor duetto » ma 25 jun 2012, 12:53

Wat ik bedoelde was dat er niets te patenteren valt wanneer je je idee uitgebreid op een openbaar forum toelicht voordat je een octrooiaanvraag laat opstellen en indienen. Sorry, ik wordt altijd getriggerd door het woord "patent", dat is gewoon een beroepsdeformatie.

Over dit soort isolatiesets weet ik niets, want in mijn auto hoeft de inlaatlucht niet eerst door een compressor voor 'ie bij de cilinders komt (daar staat tegenover dat er een extra liter cilinderinhoud nodig is om tot dezelfde prestaties te komen).
duetto
Donateur

Berichtdoor blackb » ma 25 jun 2012, 13:35

Ik snap m,lijkt me ook lastig patent aanvragen op isoleren.
In de ontwerpfase van motorruimte word vaak luchtinlaat in een redelijk koel gedeelte geplaatst,dit lukt echter niet altijd optimaal,voor deze modellen zou er wel een toepassingen en markt voor kunnen zijn.
Groter diameter luchtinlaat indien plaats,zou ook doorstroming kunnen verbeteren,en opwarming tegen gaan.
Het totaalidee word dan: Grote diameter geïsoleerde luchtinlaat buizen.
blackb

Vorige

Keer terug naar 3200GT(A)