Vibrazione.......in de aandrijving van de 3200GTA

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Vibrazione.......in de aandrijving van de 3200GTA

Berichtdoor Vince » ma 18 okt 2010, 09:45

Lijkt inderdaad op een uitlijning/balacering-verhaal.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 18 okt 2010, 09:49

Dutchy schreef:Gisteren op de terugweg heb ik samen met Igino eens aandachtig geluisterd naar de 3200.

Wat opviel was dat er een wat fluitend geluid bij bepaalde hogere snelheden rond de 140 en 160km onder de auto vandaan kwam. Het is heeeel lichtjes maar je hoort het zingen ietswat met de snelheid cq toerental mee gaan. Ik vraag mij af of het het diff is want die maakt zeker ook bij lagere snelheden al eerder een fluittoon en is over het algemeen dan wel meer aanwezig dan hetgeen we nu horen.

Tevens viel op dat bij snelheden rond de 200km de auto aardig begint te schudden. Daar lijkt zo op het eerste gezicht wel een vibrazione ergens in te zitten. Het is ook een behoorlijk goed voelbaar schuddend gevoel. Wanneer je dan gas loslaat dan blijft het schudden nog even aanhouden en dan bij lagere snelheid verdwijnt dat weer rond de 130km per uur.

Dan rijdt de diva ook niet rechtdoor en stuurt gewoon zenuwachtig... spoorvorming is heel goed merkbaar en bijsturen in bochtenwerk is ook nodig. Echt strak door de bocht wil op dit moment niet. Daar zullen straks in het nieuwe jaar een stel goede banden de oplossing moeten bieden. Wellicht moeten de wielen ook eens goed gebalanceerd worden. Er zit trouwens op dit moment behoorlijk wat profiel verschil tussen voor en achter.

Dut, zowel het zingen als de andere symptonen die jij beschrijft zouden door de banden veroorzaakt kunnen worden. We zagen gisteren dat jouw voorbanden niet heel veel profiel meer hebben dus het zou best eens kunnen dat de klachten na de montage van nieuw rubber als sneeuw voor de zon verdwijnen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Emilio » ma 18 okt 2010, 10:44

.. zitten er dan nóg geen nieuwe voorbanden op !@# @!
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 18 okt 2010, 11:41

Diff had 800 mijl gelopen toen die er onder kwam en was rete-strak.
bepaalde zingtoontjes bij bepaalde snelheden waren zowel voor als na de wissel gelijk.

De GS doet het bij 110, 140, 170 en daarna niet meer.
Net zo''n pietlutje als jou zijnde, heb ik al geexperimenteerd met diverse olie soorten, ook de castrol SAF-XJ, die geluiden zou tegengaan: geen verschillen.

Wanneer je je auto langere tijd laat stilstaan, zeker met de Pirelli's, ontstaan er platte kanten in de staalgordels, die je niet zo maar weer kwijt bent.
Tijdens de winterstop wielen van de grond.

Stilstaan is mbt dit soort zaken toch wel slecht voor auto's inderdaad.
Na een paar maand stilstaan een een eerste ritje met de GS, dacht ik dat alle wielen eronder vandaan zouden rammelen, allemachtig!
Pas na zo'n 20 km knapte het op.
Laatst bijgewerkt door Boomerang op ma 18 okt 2010, 12:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Dutchy » ma 18 okt 2010, 12:09

Ik kon mij het diff ook al niet voorstellen want dat zingt al bij veel lagere snelheden en ook bij lagere toerentallen mee. Boven de 170 hoor je het niet meer omdat het niet waarneembaar meer is. De toon wordt door de snelheid dan gewoon te hoog en zeker in combinatie met windgeruis etc. Igino hoorde piep in eerste instantie ook niet.

Langere tijd stilstaan op de bandjes lijkt mij geen reden. Ze heeft immers niet lang op dezelfde plek gestaan. Zeker niet langer dan twee weken en we hadden de betreffende dag natuurlijk al een behoorlijk stukje gereden. Bij Rudy heeft ze op 4 bar gestaan dus ik sluit vierkante wielen voorzichtig een beetje uit. Wellicht zijn links en rechtsvoor omgewisseld in de tussentijd dat een stuk onbalans verzorgd. We gaan op onderzoek uit.

Ik wil er nu nog geen nieuwe banden onder hebben. Velgen moet opgeknapt worden en ze staat zo toch al een aantal maanden stil. Ik moet zeggen dat het stuur verder niet trilt of iets dergelijk en met niet gebalanceerde banden zou je dat toch zeker moeten voelen.
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor Boomerang » ma 18 okt 2010, 12:27

Hoogteslag in band of velg zou een oorzaak kunnen zijn.
De balans consequenties daarvan kan je simpel wegbalanceren, maar op hogere snelheden is het alsnog goed waarneembaar, meestal als een siddering door de hele auto.
Putdeksel/stoeprandje "gepakt"?

Vooral de relatief zwakke binnenzijde van het brede wiel is kwetsbaar.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Dutchy » ma 18 okt 2010, 13:51

@ Emilio ... nee pfff het woord is nooit bij de daad gevoegd. !@#

@ Boom... leuk bedacht maar geen randje gepakt... wel geschaafd maar absoluut niet gepakt. Rudy, had jij niet eens een vette put in de weg gepakt waar je een cel bij kreeg.? Dat zou het nog kunnen zijn... en makkelijk op te lossen wannneer de velgjes er toch af zijn. Tis een vraag meer niet... nee kdenk zeg het maar even... }{}{|
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor lqpl » ma 18 okt 2010, 14:41

Ik heb destijds een aantal qpIV's met automaat gereden en ze hadden allemaal (behalve die van TdB !@# ) een behoorlijke dreun in de aandrijflijn boven de 180 a 200 km/u. Volgens Franco was dat bij het uitkomen van deze combinatie al aangekaart bij de fabriek maar die deed er niets mee. Manuals hebben dit niet. Die van Dut dus wel en dat is geen qpIV. Dit is niet e fluittoon die Dut beschijft maar iets veel substantielers. Nooit opgevallen boom of rijd jij nooit sneller?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 18 okt 2010, 15:18

lqpl schreef:Ik heb destijds een aantal qpIV's met automaat gereden en ze hadden allemaal (behalve die van TdB !@# ) een behoorlijke dreun in de aandrijflijn boven de 180 a 200 km/u. Volgens Franco was dat bij het uitkomen van deze combinatie al aangekaart bij de fabriek maar die deed er niets mee. Manuals hebben dit niet. Die van Dut dus wel en dat is geen qpIV. Dit is niet e fluittoon die Dut beschijft maar iets veel substantielers. Nooit opgevallen boom of rijd jij nooit sneller?

Dreun in de aandrijflijn?!!!

Dan zou ik het ding maar eens snel op een brug rijden en kontroleren of overal alle bouten nog wel in zitten!
Tijdens de balanceersessie heeft de auto zonder wielen, snelheden van ver over de 200 gedaan, met zeer lage rest onbalans getallen op de meter.
Er was toen ook absoluut geen dreun of grom meer te voelen.

Wanneer jullie nu spreken over een dreun, MOET er wat veranderd zijn.
Simuleer het anders eens opnieuw op een aantal bokken, met de wielen er af.
Weet je meteen of het in de banden/velgen zit.

Na de cardan-as revisie heb ik een aantal keren de 200km/u aangetikt, maar dat was absoluut probleemloos.
Tijdens de toerrit door duitsland heb ik zowaar de topsnelheid aangetikt, ook echt glad draaiend zonder problemen.
Dit vergt dus nader onderzoek dan.

Dat iedere QP het zou hebben vind ik vreemd.
Wanneer de as spelingsvrij is, de homokineet in goede toestand verkeerd en de as correct en zuiver is uitgelijnd in zowel horizontaal als verticaal vlak, mag er gewoon niets dreunen........
Boomerang
Donateur

Vorige

Keer terug naar 3200GT(A)