Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor Boomerang » ma 27 sep 2010, 21:24

Natuurlijk kent iedere 3200GT(A) eigenaar het probleem "Check Engine".

Na het vervangen van de ETM door een contactloze variant, zijn nog niet álle probleempjes opgelost....
In het "throttle circuit" zitten nog een paar zorgenkindjes.

Als eerste noem ik de gaspedaalpositiesensor.

Afbeelding

Ook dit onderdeel bevat inwendig een tweetal traditionele potentiometers die "om veiligheidsredenen" dus dubbel zijn uitgevoerd.
De motorsturing vergelijkt continu de beide meetwaarden en bij een te grote afwijking krijgen we het bekende Check Engine Light (CEL) en de gevreesde "limp home mode".
Dit overkwam mij eens op de snelweg, terwijl ik tussen een voorligger en wat achterliggers met zo'n 130 km/u een vrachtwagen aan het inhalen was...........
Het aantal middelvingers wat ik te zien kreeg van de achterliggers, toen mijn auto plotseling de gasklep dichtgooide, zal ik niet verklappen, maar dat ik erg blij was zonder schade de vluchtstrook te hebben bereikt mag duidelijk zijn.
Vanaf dat moment ben ik gaan nadenken over een oplossing voor deze "safety measures" van de motorsturing.

Hoe kon ik in de toekomst voorkomen dat de electronica ooit nog weer deze domme actie kon uithalen?

De oplossing was simpel: zorg dat de meetwaarden van de beide potentiometers noooooooit meer kunnen verschillen!
Hoe bereiken we dat?
Heel simpel; De beide meetdraden met elkaar doorverbinden.
Afbeelding
Wanneer we de witte en de gele draad in deze connector doorverbinden, is die klus al geklaard.
Beter is natuurlijk om de potmeter te demonteren, inwendig te reinigen en eventueel intern die doorverbinding te maken.
Aan de binnenzijde ziet het er zo uit, met dank aan MH:
Afbeelding

Nog beter is het de potmeter compleet te (laten) vervangen natuurlijk, maar de doorverbinding geeft iig behoorlijk uitstel van executie.

In het meest extreme geval van slijtage, zou het kúnnen zijn, dat heel toevallig beide potmeters tegelijk op exact hetzelfde plekje van de weerstandsbanen gaan onderbreken, waardoor even een "geen gas" signaal/situatie ontstaat.
In dat geval zal de auto óók gaan inhouden, maar is een dot gas voldoende om iig niet plotseling volledig aan de goden overgeleverd te zijn en helemáál zonder motorvermogen te zitten.
Een groot verschil met de oorspronkelijke situatie, waar helemaal NIETS meer helpt!

Iemand moet mij nog maar eens een keer de bedoelingen en/of voordelen van het "safety systeem" uitleggen.....

Een laatste punt van aandacht is de kwaliteit van de gebruikte connectoren in het gaspedaalcircuit.
Op de foto hierboven zien we de stekker bij de potmeter al zitten, een bron van problemen.
De beste oplossing is het verwijderen van de stekker en het volledig doorsolderen van alle verbindingen.

Tenslotte is er nog een kleine witte stekker met twee dunne grijze draadjes onder de vloerbedekking van de bijrijder, die ook deel uitmaakt van het "gaspedaal circuit".

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier: Verwijder het stekkertje en verbind de draden rechtstreeks aan elkaar.
Soldeer de verbindingen vervolgens weer door en voorzie ze van een isolerende krimpkous.

Na al deze relatief eenvoudige werkzaamheden hebben we een betrouwbaar "gaspedaal" gekregen!
Laatst bijgewerkt door Boomerang op ma 27 sep 2010, 21:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor Boomerang » do 04 nov 2010, 16:04

Volgende week komt er een sample binnen, waarmee het (als alles lukt) mogelijk moet zijn om ook de gaspedaalpositiesensor om te bouwen naar contactloos.
Daar ga ik me dus de komende tijd mee bezig houden, vooral nu duidelijk is geworden dat ook de nieuwere modellen 4200/GS lijden aan problemen met de gaspedaalsensor.
Laatst bijgewerkt door Boomerang op do 04 nov 2010, 19:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor 3200_QPV » do 04 nov 2010, 19:05

Mooi en duidelijk verhaal weer Boomy applaus06

Bij mijn 3200 zijn de stekkertjes ondertussen vervangen, scheelt weer ergernis.
Avatar gebruiker
3200_QPV
Donateur
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 10:45

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor Vince » do 04 nov 2010, 19:25

Laat iemand die man een lintje geven alstublieft...

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor 3200_QPV » do 04 nov 2010, 20:18

Vince schreef:Laat iemand die man een lintje geven alstublieft...


Afbeelding
Avatar gebruiker
3200_QPV
Donateur
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 10:45

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor Giulia » do 04 nov 2010, 20:22

Klaar...ook weer geregeld. applaus06
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor lqpl » do 04 nov 2010, 23:08

Commandant in de bibber van franje nablauw.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor Boomerang » ma 17 jan 2011, 18:25

Voor de liefhebbers.
Er is best wat commotie ontstaan, ook via pm kreeg ik wat "lawaai" op me af, maar gelukkig komt er uit Australische hoek plotseling wat gefundeerde steun.

Lezen vanaf bijdrage 22 van een (wat minder technische) 3200 rijder die wordt gewaarschuwd door Grimaldi motors toch vooral niet met de auto te rijden....

http://www.sportsmaserati.co.uk/showthr ... #post64831
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor PeterM » ma 17 jan 2011, 19:01

Hi Luuk, mooi werk! Ik wist nog niet van je internationale reikwijdte. Is natuurlijk ook wel nuttig voor de ETM handel, kan ik mij voorstellen.
Heb je zo nog meer lijntjes uitstaan in de ons omringende landen?
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

Berichtdoor lqpl » ma 17 jan 2011, 20:48

"it sits at a hernia place"... ":{&
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast