Pagina 1 van 2

Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 21:24
door Boomerang
Natuurlijk kent iedere 3200GT(A) eigenaar het probleem "Check Engine".

Na het vervangen van de ETM door een contactloze variant, zijn nog niet álle probleempjes opgelost....
In het "throttle circuit" zitten nog een paar zorgenkindjes.

Als eerste noem ik de gaspedaalpositiesensor.

Afbeelding

Ook dit onderdeel bevat inwendig een tweetal traditionele potentiometers die "om veiligheidsredenen" dus dubbel zijn uitgevoerd.
De motorsturing vergelijkt continu de beide meetwaarden en bij een te grote afwijking krijgen we het bekende Check Engine Light (CEL) en de gevreesde "limp home mode".
Dit overkwam mij eens op de snelweg, terwijl ik tussen een voorligger en wat achterliggers met zo'n 130 km/u een vrachtwagen aan het inhalen was...........
Het aantal middelvingers wat ik te zien kreeg van de achterliggers, toen mijn auto plotseling de gasklep dichtgooide, zal ik niet verklappen, maar dat ik erg blij was zonder schade de vluchtstrook te hebben bereikt mag duidelijk zijn.
Vanaf dat moment ben ik gaan nadenken over een oplossing voor deze "safety measures" van de motorsturing.

Hoe kon ik in de toekomst voorkomen dat de electronica ooit nog weer deze domme actie kon uithalen?

De oplossing was simpel: zorg dat de meetwaarden van de beide potentiometers noooooooit meer kunnen verschillen!
Hoe bereiken we dat?
Heel simpel; De beide meetdraden met elkaar doorverbinden.
Afbeelding
Wanneer we de witte en de gele draad in deze connector doorverbinden, is die klus al geklaard.
Beter is natuurlijk om de potmeter te demonteren, inwendig te reinigen en eventueel intern die doorverbinding te maken.
Aan de binnenzijde ziet het er zo uit, met dank aan MH:
Afbeelding

Nog beter is het de potmeter compleet te (laten) vervangen natuurlijk, maar de doorverbinding geeft iig behoorlijk uitstel van executie.

In het meest extreme geval van slijtage, zou het kúnnen zijn, dat heel toevallig beide potmeters tegelijk op exact hetzelfde plekje van de weerstandsbanen gaan onderbreken, waardoor even een "geen gas" signaal/situatie ontstaat.
In dat geval zal de auto óók gaan inhouden, maar is een dot gas voldoende om iig niet plotseling volledig aan de goden overgeleverd te zijn en helemáál zonder motorvermogen te zitten.
Een groot verschil met de oorspronkelijke situatie, waar helemaal NIETS meer helpt!

Iemand moet mij nog maar eens een keer de bedoelingen en/of voordelen van het "safety systeem" uitleggen.....

Een laatste punt van aandacht is de kwaliteit van de gebruikte connectoren in het gaspedaalcircuit.
Op de foto hierboven zien we de stekker bij de potmeter al zitten, een bron van problemen.
De beste oplossing is het verwijderen van de stekker en het volledig doorsolderen van alle verbindingen.

Tenslotte is er nog een kleine witte stekker met twee dunne grijze draadjes onder de vloerbedekking van de bijrijder, die ook deel uitmaakt van het "gaspedaal circuit".

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier: Verwijder het stekkertje en verbind de draden rechtstreeks aan elkaar.
Soldeer de verbindingen vervolgens weer door en voorzie ze van een isolerende krimpkous.

Na al deze relatief eenvoudige werkzaamheden hebben we een betrouwbaar "gaspedaal" gekregen!

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 16:04
door Boomerang
Volgende week komt er een sample binnen, waarmee het (als alles lukt) mogelijk moet zijn om ook de gaspedaalpositiesensor om te bouwen naar contactloos.
Daar ga ik me dus de komende tijd mee bezig houden, vooral nu duidelijk is geworden dat ook de nieuwere modellen 4200/GS lijden aan problemen met de gaspedaalsensor.

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 19:05
door 3200_QPV
Mooi en duidelijk verhaal weer Boomy applaus06

Bij mijn 3200 zijn de stekkertjes ondertussen vervangen, scheelt weer ergernis.

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 19:25
door Vince
Laat iemand die man een lintje geven alstublieft...

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 20:18
door 3200_QPV
Vince schreef:Laat iemand die man een lintje geven alstublieft...


Afbeelding

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 20:22
door Giulia
Klaar...ook weer geregeld. applaus06

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 23:08
door lqpl
Commandant in de bibber van franje nablauw.

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011, 18:25
door Boomerang
Voor de liefhebbers.
Er is best wat commotie ontstaan, ook via pm kreeg ik wat "lawaai" op me af, maar gelukkig komt er uit Australische hoek plotseling wat gefundeerde steun.

Lezen vanaf bijdrage 22 van een (wat minder technische) 3200 rijder die wordt gewaarschuwd door Grimaldi motors toch vooral niet met de auto te rijden....

http://www.sportsmaserati.co.uk/showthr ... #post64831

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011, 19:01
door PeterM
Hi Luuk, mooi werk! Ik wist nog niet van je internationale reikwijdte. Is natuurlijk ook wel nuttig voor de ETM handel, kan ik mij voorstellen.
Heb je zo nog meer lijntjes uitstaan in de ons omringende landen?

Re: Vergeet de GASPEDAALPOTENTIOMETER niet!!

BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011, 20:48
door lqpl
"it sits at a hernia place"... ":{&