PH BUYING GUIDE: MASERATI 3200 GT

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

PH BUYING GUIDE: MASERATI 3200 GT

Berichtdoor Term54 » vr 03 aug 2012, 16:16

Leuk om tijdens de vakantie te lezen :

http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=26101
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Avatar gebruiker
Term54
Donateur
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: ma 03 jan 2011, 12:14

Re: PH BUYING GUIDE: MASERATI 3200 GT

Berichtdoor cassiopeia » vr 03 aug 2012, 19:15

Aardig en heel lezenswaardig verhaal.
Wel schrikken van het prijsverval op dat rare eiland. Al vanaf omgerekend 10k (omgerekend in Euri's!) een 3200GT tot 19k voor een excellente met iets van 35.000 km. Een 4200 CC is er al voor 17k. En een QP IV met 50.000 km voor 21k. Groot aanbod: waarschijnlijk allemaal gekocht in een tijd dat het daar nog voor de wind ging. Nu zitten ze ermee en in het buitenland wil niemand dat rechtse stuur hebben. Dat wordt straks nog slopen van voortreffelijke auto's want ginder is de marktprijs van een auto bijna net zo hoog als van een gereviseerde motor op het continent.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: PH BUYING GUIDE: MASERATI 3200 GT

Berichtdoor Emilio » za 04 aug 2012, 21:04

De Engelse maserati-rijders/journalisten hebben enige reputatie van kenners en specialisten, maar weten hier toch weer nodige onzin/missers te verspreiden, heel erg jammer. Het lijkt er op dat bepaalde onzin op een of ander manier zich zelf in stand weet te houden, komt steeds weer terug.

Maar goed een paar passages waar ik tenminste de wenkbrauwen bij optrek:
One of the traits of the 3200 GT is its on/off throttle response, with many owners describing as being like 'a hair trigger'. Be sure you can live with this before committing to buying a GT as it appeals to some and not others

Vaker vanuit de UK gehoord en het is zo een bullshit...
Alle 3200GT's die ik gereden heb allen zeer smooth en makkelijk te rijden.

The Assetto Corsa model .. It enjoyed lower, firmer suspension with intelligent electronic damping

... is dezelfde optionele electronic damping die op veel handbak en automaat 3200GT's zit..

The Assetto Corsa also has a thicker front anti-roll bar and stiffer springs that some may find too hard when the standard 3200 GT already has quite a firm ride.

3200GT quite firm ride?? Dit al heel vaak gehoord en het is weer ongelofelijke bullshit. De 3200GT is juist zeer comfortabel voor een sportauto - maar ja, het is dan ook een GT..
Ze hebben blijkbaar écht een ander model uitgeleverd gekregen daar in de UK.

One point to be wary of is any seller describing the 3200 GT with 'Skyhook' suspension. This was introduced on the later 4200 GT and was not fitted to the 3200. Some owners mistake the Sport button for Skyhook


Klopt dat de optionele maar veel verkochte "electronic suspensions" op de 3200GT nog geen Skyhook heette, maar de beschrijving van de werking is hetzelfde. En het is wel degelijk een actieve regeling van de demping (dus niet zoals ook hier wel eens wordt verkondigt alleen maar een statische verstelling van de schokbrekers)

The Assetto Corsa benefitted from larger rear discs, upgrading to 330x32mm discs

ik vraag me af of dat echt wel klopt, maar als dat al zo zou zijn: boeie.. grotere achterremschijven..

These tyres were broader, coming in at 245/40 ZR18 front and 285/35 ZR 18 rear compared to the standard model's 235/40 ZR18 front and 265/35 ZR18 rear tyres

Zoals hier in t forum al eens besproken en in het echt vastgesteld: echt niet!

Maserati's ASR (anti-slip regulation) traction control has its work cut out with the 3200 GT even in normal driving. For the Assetto Corsa, Maserati modified the ASR so it could be fully disengaged for track driving.

ASR kan ook op de gewone 3200GT (automatica tenminste) gewoon uit gezet worden..

Owner's view
The ASR tends to cut in like a sledge hammer, killing any fun stone dead. However, due to the 'spiky' handling, turning the ASR off will result in the car trying to kill you, especially in the wet.


"ASR .. like a sledge hammer, 'spiky' handling" wat een onzin, gaat nogal soepeltjes namelijk. Grijpt in normal mode al wel redelijk vroeg in, maar dat valt in eerste instantie vooral op door het oplichten van het ASR lampje, pas als het wat heftiger gaatdoor duidelijk voelbaar ingrijpen..

especially as the 3200 GT is known for handling that can catch out the inexperienced due to its on/off throttle and turbos that kick in with little subtlety.

Wat een onzin. Turbo's komen bij de 3200GT juist zeer subtiel "in", en al helemaal bij de Automatica. Turbo-gat en Turbo-schop-in-je-rug is meer iets van de biturbo-generatie.

Owner's view
Rust is probably one of the biggest issues on these cars and many suffer corrosion on the rear driver's side arch and front wings. There is no other alternative than to get it repainted.

Ik weet het niet hoor met die "owners" daar.. Het klimaat in de UK is natuurlijk wel wat anders dan hier op het vasteland, maar om de 3200GT nu als roestgevoelig, roest als one of the biggest issues te classificeren?? Heel vreemd.

Tot zover. Gewoonweg bizar hoe de beschreven ervaringen verschillen van tenminste mijn eigen 3200GT ervaring. (3 exemplaren (proef)gereden, 1tje 4,5 jaar in bezit). Redelijk beperkte steekproef, dus misschien dat er hier nog andere échte 3200GT bezitters zijn die wél ervaringen hebben die stroken met het UK-verhaal, dan hoor ik die graag!

Al met al vind ik dat de 3200GT in het verhaal er nogal karig van af komt, en onterecht.
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Avatar gebruiker
Emilio
Donateur
 
Berichten: 463
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: PH BUYING GUIDE: MASERATI 3200 GT

Berichtdoor lqpl » zo 05 aug 2012, 07:15

Emilio schreef:
Owner's view
The ASR tends to cut in like a sledge hammer, killing any fun stone dead. However, due to the 'spiky' handling, turning the ASR off will result in the car trying to kill you, especially in the wet.


"ASR .. like a sledge hammer, 'spiky' handling" wat een onzin, gaat nogal soepeltjes namelijk. Grijpt in normal mode al wel redelijk vroeg in, maar dat valt in eerste instantie vooral op door het oplichten van het ASR lampje, pas als het wat heftiger gaatdoor duidelijk voelbaar ingrijpen..

especially as the 3200 GT is known for handling that can catch out the inexperienced due to its on/off throttle and turbos that kick in with little subtlety.

Wat een onzin. Turbo's komen bij de 3200GT juist zeer subtiel "in", en al helemaal bij de Automatica. Turbo-gat en Turbo-schop-in-je-rug is meer iets van de biturbo-generatie.


Tijd voor een post op dat UK forum, Emilio.

Ik denk overigens dat mensen zonder ervaring met de biturbogeneratie (inclusief veel autojournalisten) deze auto's al snel voorzien van bovengenoemde kwalificaties. Allemaal mietjes die zich inderdaad snel zullen doodrijden zonder ASR. Mijn evo van destijds met 450 Nm en zonder ASR viel prima in de hand te houden, ook op nat wegdek, maar je moest natuurlijk niet overal vol op het gas gaan. Mr ASR met het voetje, zeg maar. Ervaring genoeg op dit forum (+ en -)...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova


Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron