3200 - het grote CEL topic

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

3200 - het grote CEL topic

Berichtdoor Danny » di 28 sep 2010, 08:31

CEL als gevolg van Thermocouples storing

Afgelopen jaar kreeg ik steeds een Check Engine Light (CEL) na een minuutje na het starten van de auto. Na uitlezen (zie onder) bleek het een storing van beide thermocouples. (Thermocouples lezen de temperatuur van het uitlaatgas na de kats en zorgen bij een te hoog gemeten temperatuur dat het motormanagement wijzigingen aanbrengt in de verhouding van het mengsel)

Wel een beetje gek dat die dingen het plotseling allebei begeven. Conclusie was derhalve dat het misschien wel eens de thermocouples ECU zou kunnen zijn. Eerst maar eens de zekeringen gecheckt en er was inderdaad 1 grote (zo'n grote vrachtwagenzekering) kapot. Vervangen en daarna geen probleem meer. Totdat zich een paar dagen later weer hetzelfde euvel voordeed. Zekering wederom doorgebrand... Toch de ECU? Ik heb me er suf over gepiekert...

De auto moest later voor iets anders (APK ofzo) naar de garage en daar kwam de aap uit de mouw: er bleek een sluiting in het achteruitrijlicht te zijn! Jorrit kwam erachter doordat hij de auto naar achteren reed en hij plotseling iets hoorde. Ooit veroorzaakt door het vervangen van een lampje door een onbekwaam iemand (vorige eigenaar of zijn monteur). Als de je boomerang unit hebt verwijderd en later weer terugplaatst dan moet je er heel goed voor waken dat de snoeren niet knel komen te zitten tussen het schroefdraad van de montageschroeven. Dat was bij mijn auto gebeurd en dat zorgde dus heel af en toe voor kortsluiting (alleen als de auto langere tijd buiten had gestaan en alleen bij/na het inschakelen va de achteruit). Kom daar maar eens achter.... De thermocouples zitten op hetzelfde deel van het electrische circuit als de achteruitrijverlichting. Dus een uitgelezen storing hoeft niet persé ook meteen de oorzaak van het probleem te zijn!

Boomerangunit zorgvuldig teruggeplaatst en sindsdien geen probleem meer gehad, geen CEL meer.

Het bovenstaande om maar even aan te geven dat sommige storingen helemaal niets te maken hebben met het ontwerp of bouwkwaliteit van de Maserati. Als je (evt. door kosten-overwegingen) besluit om iemand aan je auto te laten sleutelen die niet goed weet wat hij doet dan kan dat uiteindelijk leiden tot veel hogere kosten dan wanneer je het in de eerste plaats door een Maserati specialist had laten doen. Ik denk dat dit in de praktijk nogal eens voorkomt en dat dit voor een deel de oorzaak is voor de soms slechte reputatie die ons merk heeft. Niet altijd terecht derhalve!

PS: de storing van de bruine stekker (P0110) opgelost door het schoonmaken van de stekker met WD40...

(Helaas geen foto gemaakt van het uitleesscherm na het verhelpen van de storing maar ik zal het binnenkort weer eens doen)

Afbeelding
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron