Verhelpen stotterende ruitenwissers

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor lqpl » za 29 dec 2012, 22:35

Wat hebben stuurstengels met schakelaars te maken?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor Marten » zo 30 dec 2012, 11:46

Vaak zit daar al een stukje elektronika in, bij moderne auto's wordt immers alles via een databus aangestuurd.
Een slecht of haperend kontaktje en het stuursignaal is al verstoord.

Bij databussystemen is er voor bijna alles een computertje. Via een schakelaar zet je een gecodeerd signaal op de databus, dat door dat computertje wordt gelezen waarvoor het bedoeld is (simpelweg net alsof je een e-mail verstuurt) en dat computertje voert dan de opdracht uit die in dat signaal verpakt zit.

Als dat signaal verstoord is weet het computertje niet precies wat-ie moet doen.

Tenminste, dat is wat ik me er in dit geval bij kan voorstellen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor Martino » zo 30 dec 2012, 13:48

Marten schreef:Een slecht of haperend kontaktje en het stuursignaal is al verstoord.


Dat is ook wat ik van F heb begrepen. Ik denk dan: maak alles los en maak de contacten schoon, maar alles vervangen is toch makkelijker als je, zoals ik, het niet zelf kan. Danny gaat misschien de uitdaging nog aan? :)

De nieuwe "stengels" voor wissers en richting voelen na vervanging wel veel steviger en degelijker aan.
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Avatar gebruiker
Martino
Donateur
 
Berichten: 202
Geregistreerd: do 21 okt 2010, 20:53

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor Marten » zo 30 dec 2012, 15:39

Schoonmaken zal niet altijd helpen. De signalen op de databus zijn bij een LINbus (master-slave communicatie, A geeft opdracht en B voert uit) zo'n 10 Volt en bij CANbus (2-richting communicatie, A geeft opdracht, B voert uit en communiceert terug wat de status is) zo'n 1-5 Volt, maar in beide gevallen is er sprake van milli-amperes, ofwel heel miniscule stroompjes.

Daarbij gaat de communicatie razendsnel, LINbus 10 kilobite per seconde, CANbus 100, 250, 500 of zelfs 1 miljoen kilobite per seconde (bij bijvoorbeeld veiligheidssystemen als ABS).

Dus de kleinste hapering heeft al enorme consequenties.

Volvo gebruikt bijvoorbeeld MOSTbus, een databus met gecodeerde lichtsignalen (een soort glasvezel-internet in je auto) voor comfortsystemen (audio) met 10 miljoen kilobite per seconde, een piepklein stofje in een stekkerverbinding kan dan al zorgen voor een enorme ruis uit je speakers.

Dit even ter illustratie.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor Danny » zo 30 dec 2012, 18:14

Mmm, wellicht inderdaad een oplossing waaraan ik nog niet had gedacht maar ik blijf het vreemd vinden dat ik slechts deels last heb van het stotteren en dat het ook altijd volgens vrijwel hetzelfde patroon verloopt en daarna ook weer verdwijnt.

Zou het een combinatie van 2 zwakker wordende componenten kunnen zijn? Stuurstengels en ruitenwissermotor? Zodat vervanging van 1 van beide al genoeg is om het stotteren te laten verdwijnen?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor Marten » zo 30 dec 2012, 19:35

Ik heb helaas niet de beschikking over een schema, maar er zijn wel wat opties.
Diagnose stellen is niet alleen een kwestie van uitlezen met een tester, met de meeste testers kan je componenten ook direct activeren en zaken dus uitsluiten.
M.a.w. als dit mogelijk is met een tester kan je dit bij een specialist of dealer laten onderzoeken, via de tester geef je dan rechtstreeks aan je ruitenwissermotor ECU opdracht aan het werk te gaan. Je schakelaar doet dan dus niet mee.

Als dit niet kan of onvoldoende duidelijkheid geeft kan je adhv een schema kijken welke draad de schakelaar in gaat en welke kant de uitgaande draad is.
Draden door verbinden (stekker los) en zelf dus voor schakelaartje spelen.

Let er wel op dat er in de schakelaar zelf geen ECU zit, vaak is de ingaande spanning dan 12 V en de uitgaande bijvoorbeeld 5 V.
Vraag anders voor de zekerheid bij bv Jorrit of Franco of dit zo op deze manier te testen is.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor lqpl » zo 30 dec 2012, 22:06

Waarom zit dit eigenlijk op een ruitenwisserinstallatie? Mijn qpIII-ruitenwisser heeft die electronica niet nodig.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Verhelpen stotterende ruitenwissers

Berichtdoor Marten » di 01 jan 2013, 12:42

lqpl schreef:Waarom zit dit eigenlijk op een ruitenwisserinstallatie? Mijn qpIII-ruitenwisser heeft die electronica niet nodig.


Haha, helemaal gelijk, wat er niet op zit gaat ook niet kapot.

Punt alleen is, dat er steeds meer elektronische zooi op auto's komt ivm milieu, veiligheids en consumenteneisen.
Dus ook veel meer draad om dat allemaal maar aan te sturen, vandaar dat men databus-systemen is gaan gebruiken.

Meer communicatie over minder draadjes met alle voordelen, maar ook nadelen van dien.
Grote nadelen vind ik persoonlijk de dure componenten, de mogelijkheid tot zelf repareren (als er iets mechanisch stuk gaat kan je dat meestal wel (laten) oplappen) en de verkrijgbaarheid van delen over tientallen jaren, mochten deze auto's ooit echt klassiekers worden.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Vorige

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron