Welke motor tester moet ik kopen?

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Welke motor tester moet ik kopen?

Berichtdoor Otto C. » za 15 dec 2012, 13:08

Iemand tips? Welke motortester moet ik kopen voor de 3200GT en waar?
Otto C.
Donateur

Re: Welke motor tester moet ik kopen?

Berichtdoor Logout » za 15 dec 2012, 15:45

Dat hangt af van welk bouwjaar jouw auto is...

De eeste serie 3200GTs heeft een 3 pins diagnose aansluiting net als Alfa Romeo's, Lancia's en Fiat's van eind jaren '80 tot grofweg 2001. Daarna heeft Maserati een serie 3200GTs geleverd die al wel een OBD II diagnose stekker hebben maar die nog steeds volgens het oude protocol werken. Slechts de laatste 3200GTs zijn OBD II compliant. Maar zelfs dan kun je eigenlijk alleen maar de foutcodes uitlezen en het storingslampje van het motormanagement uitzetten. Voor het echte werk zou je eigenlijk een Maserati SD2 Tester moeten hebben (dan kun je sensoren uitlezen, actuators bedienen en ook de ECUs van bijv. de airbag, het ABS systeem, de stoelbediening, de electroniche wielophanging en het bedieningspaneel van de airco uitlezen en resetten). Verwacht echter niet dat je een gebruikte SD2 voor onder de 10mille op de kop kunt tikken en dan nog heb je eigenlijk een Maserati SD2 Tester nodig omdat de Ferrari SD2 Tester af fabriek geen Maserati CDs in wil lezen...maar dit zou met wat moeite wel te realiseren moeten zijn (hier heb ik al eens mee geexperimenteerd).

Ik heb veel diagnosespul en bijbehorende documentatie liggen, maar de SD2 Tester zelf heb ik helaas (nog) niet. Als je behoefte hebt aan informatie dan wil ik je hiermee best van dienst zijn.

Mocht jouw auto tot een van de eerste twee hierboven genoemde categorieen behoren, dan is eigenlijk jouw enige hoop het bemachtigen van een exemplaar van de interface en de bijbehorende software die Marcel Hoogland (ooit ook actief op dit forum) een aantal jaren geleden heeft ontwikkeld. Helaas draait die applicatie alleen op hele oude PCs en bovendien slechts onder MS DOS.
Logout

Berichtdoor Otto C. » za 15 dec 2012, 17:02

Voor zo ver ik nu weet is de auto van maart 2000 of ouder. Het gaat mij alleen om het motor managment. Airbags en originele vering al zijn verwijderd.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor lqpl » za 15 dec 2012, 20:04

@biturbista: post van de maand! Thumbsup5
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Logout » zo 16 dec 2012, 00:33

Otto C. schreef:Voor zo ver ik nu weet is de auto van maart 2000 of ouder. Het gaat mij alleen om het motor managment. Airbags en originele vering al zijn verwijderd.

Waarschijnlijk heeft hij dan de oude 3-pins diagnoseaansluiting. In tegenstelling tot moderne auto's waarbij alle ECUs zo'n beetje via de grote OBD II stekker te benaderen zijn (alles loopt daar over één netwerk), hebben de meeste 3200GTs nog aparte diagnosestekkers voor elk van de ECUs. In de voetenbakken voor zitten de aansluitingen voor de motormanagement ECU, de airbag ECU en de ECU van het bedieningspaneel van de airco. Onder elk van de voorstoelen zou er een stekker moeten zitten voor de ECUs die de bediening van de stoelen verzorgen. In de kofferbak zit de diagnosestekker voor de electronisch instelbare schokbrekers en de stekker voor de ABS ECU zit onder de motorkap.

Storingen in de ECU van het motormanagement kun je uitlezen en resetten met software die onder Windows draait, de benodigde hardware kost een paar tientjes op eBay. De software is erg primitief en eigenlijk niet bedoeld voor onze auto's maar alle beetjes helpen...toch?

De andere ECUs zijn allemaal slechts op een gecompliceerde manier te benaderen. Ik weet wat voor mogelijkheden zij bieden (dit blijkt uit de officiele Maserati 3200GT software voor de SD2 fabriekstester) maar ik ben er nog niet in geslaagd om er normaal mee te communiceren.
Logout

Berichtdoor Otto C. » wo 19 dec 2012, 19:40

Dus de 3200gt heeft één injectiecomputer? En niet zoals mijn oude Ottocilindri twee?
Op de Ecu staat 30-07-1999. En als het VIN eindigt op 00000000059, betekend dit dan dat dit de 59e auto is? Is dat grijze stekkertje om storingen uit te lezen?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor Logout » wo 19 dec 2012, 22:46

Otto C. schreef:Dus de 3200gt heeft één injectiecomputer? En niet zoals mijn oude Ottocilindri twee? Op de Ecu staat 30-07-1999.

Ja, de 3200GT heeft één ECU voor zowel injectie als ontsteking. Wel zo conventioneel, of niet? Volgens mij waren er maar weinig merken die eind jaren '90 nog steeds een setup hadden met een aparte ECU voor de ontsteking en de injectie. Bij de QP IV en Ghibli MY'94/GT hadden ze er in Modena kennelijk nog twijfels bij of de bedrijfszekerheid (lees in dit geval: beweegbaarheid - je rijdt in geval van een serieus defect immers op slechts 3 of 4 cylinders!) van de auto's gegarandeerd was met de reeds stokoude Weber-Marelli P8 ECUs. Dat verklaart naar mijn idee de dubbeling van de sensoren en de ECUs. Bovendien hoefde er bij die setup niet een speciaal op de 8 cilinder motoren afgestemde ECU ontworpen te worden. De setup bij de QP IV en Ghibli MY'94/ABS is niets anders dan twee complete motormanagementsystemen van bijv. een Lancia Delta Integrale EVO2 naast elkaar. Misschien was het eerste argument wel ondergeschikt aan het tweede...

Otto C. schreef:En als het VIN eindigt op 00000000059, betekend dit dan dat dit de 59e auto is?

In ieder geval het 59e chassis. Ik weet niet of de prototypes in dezelfde reeks zaten of niet. Dat is en blijft een beetje vaag bij Maserati (zie ook het verhaal rondom mijn rode Karif met chassisnummer 0004 en bouwnummer 1 - volgens overlevering zijn er 4 prototypes gebouwd wat volgens mij dan chassisnummers 0000, 0001, 0002 en 0003 geweest zouden moeten zijn, maar met 100% zekerheid weet ik dit niet).

Otto C. schreef:Is dat grijze stekkertje om storingen uit te lezen?

Uit mijn hoofd zou ik zeggen 'ja', maar er ziten in beide voetenbakken zeker een stuk of 3-4 van dit soort stekkertjes. Allen zitten er voor diagnosedoeleinden en werken met dezelfde protocollen (er zijn in ieder geval drie protocollen gebruikt, maar met een identieke aansluitwijze, het verschil zit in de taal die je moet praten om met de ECU te kunnen communiceren). Je loopt dus geen risico's als je via deze stekkers gaat proberen te praten met de ECU die eraan hangt. Zoals ik al eerder aangaf, mocht je meer willen weten dan mag je mij altijd een PM sturen. Eventueel wil ik ook best een keertje bij je langskomen met mijn laptop en je laten zien wat er zonder al te veel moeite te doen is.

---

PS. Mocht iemand goed kunnen programmeren in Virtual Studio dan wil ik eventueel wel een projectje proberen op te zetten software te ontwikkelen om de diverse ECUs gebruikt in de injectie Maserati's van eind jaren '80 t/m de 4200 Coupe/Spyder uit te kunnen lezen/diagnostiseren en resetten. Voor de modellen van na 1998 heb ik het hierbij dan ook over bijvoorbeeld de ECUs voor de airbag(s), ABS, electrische stoelbediening, Skyhook systeem, aircopaneel, fabrieks alarmsysteem, etc. Ook vanuit commericeel oogpunt kan dit zeer interessant zijn! Mocht zoiemand niet voorhanden zijn dan trap ik dit initiatief met grote zekerheid in de komende 1-2 jaar zelf af en huur ik indiers in om het programmeerwerk te doen. De modelspecifieke software die Maserati en Ferrari voor de SD2 Tester hebben geleverd heb ik in ieder geval allemaal. En inmiddels heb ik reeds veel 'geheimen' van de in totaal meer dan 100 gebruikte ECUs kunnen achterhalen. De resterende puzzelstukjes komen in de komende maanden ook wel boven water denk ik.
Logout

Berichtdoor PeterM » wo 19 dec 2012, 23:04

Dit initiatief is top!!
Ben inmiddels bij de man met de Fiat tester en de doos met cartridges geweest, maar nog niet veel verder. De cartridges zijn gecodeerd, er staat niet op voor welke auto ze zijn, dus we hebben eerst een decoderingslijst nodig. Dan hopen dat de 155 Q4 of de Integrale EVO II er bij zitten, zodat we een proef te kunnen doen met uitlezen.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Logout » wo 19 dec 2012, 23:17

PeterM schreef:Dit initiatief is top!!
Ben inmiddels bij de man met de Fiat tester en de doos met cartridges geweest, maar nog niet veel verder. De cartridges zijn gecodeerd, er staat niet op voor welke auto ze zijn, dus we hebben eerst een decoderingslijst nodig. Dan hopen dat de 155 Q4 of de Integrale EVO II er bij zitten, zodat we een proef te kunnen doen met uitlezen.

Peter, als jij mij per PM doorgeeft welke cartridges jouw monteur heeft liggen dan kan ik in de meeste gevallen wel achterhalen voor welke doeleinden ze geschikt zijn.

Uit mijn hoofd zou ik zeggen M23-A voor de Delta Integrale EVO2 en M19-A voor de Alfa Romeo 155 Q4. Beide heb ik liggen, maar helaas heb ik simpelweg nog geen tijd gehad om het een en ander uit te proberen. Het belangrijkste obstakel is denk ik de ISO-code (noem het de exacte typecode waarin ook de software versie is meegenomen) van de diverse ECUs. Ik heb nog niet kunnen nagaan of de software voor de Fiat/Lancia en Alfa Romeo Tester toestaat dat je contact maakt met een ECU als de ISO-code van de ECU niet 100% overeenkomt met de ISO-code die de tester verwacht. Ik hoop dat het mogelijk is om de diagnosefunctie op te starten ook al is de ISO-code van de ECU niet bekend in de software (wat het geval zou moeten zijn als je een Maserati ECU probeert uit te lezen met een Fiat/Lancia/Alfa cartridge). De documentatie die ik bij de apparaten heb geeft alle reden om aan te nemen dat de automatische ECU selectie middels de ISO-code te gewoon te skippen is. Indien dat het geval is dan is er zeker hoop voor ons ;-)
Logout

Berichtdoor Boomerang » do 20 dec 2012, 09:21

Goed initiatief !
Hier heb je vast al gelezen? http://www.maseraticlub.nl/board/index.php?topic=2518.0

Marcel heeft er destijds behoorlijk werk van gemaakt en beheerste de ouderwetse DOS programmataal van het Maser stuurapp.
Zijn werk resulteerde in de "mini tester".

ik moet hier ergens nog een foutcodelijst hebben van de 3200, heb je daar wat aan?
Boomerang
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)