Fuse 16...

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Fuse 16...

Berichtdoor Boomerang » wo 29 sep 2010, 20:59

De 3200GT met electronisch geregeld onderstel heeft naast problemen met de stelmotoren op de schokbrekers, ook af en toe last van een defecte accellerometer.
Een voorbode van dit probleem vormt de regelmatig sneuvelende zekering no. 16.

De versnellingssensor:
Afbeelding

Op de volgende foto zien we een blokje naast de behuizing liggen......

Afbeelding

Het mica plaatje wat je in het moduul ziet zitten, toont precies aan de andere kant van de dot kit nog de afdruk van het blokje (gewichtje) in de restanten van de lijm.

Onder invloed van accelleratiekrachten buigt het mica plaatje met het er op gelijmde gewichtje door en geeft een meetsignaal voor de schokbreker-electronica.
Wanneer het blokje er af ligt, valt er weinig meer te meten.
Maar, ERGER: het blokje gaat rondzwerven in de behuizing en maakt sluiting met de electrische verbindingen op de printplaat.

Tja, dat er dan een zekering sneuvelt is niet gek natuurlijk.

De actuator op de schokbrekers is ook niet onverwoestbaar gebleken.

Afbeelding

De interne onderdelen zijn van kunstof gemaakt en breken na veroudering gemakkelijk.
Reparatie met speciaal ontwikkelde aluminium onderdelen is trouwens mogelijk.

Afbeelding

Overigens gaat het bekende ERROR lampje het vaakst branden tgv slechte verbindingen in de stekkers aan de actuatoren.
Het reinigen van de contacten is meestal al voldoende.

De schokbrekers kunnen indien nodig ook mechanisch gereviseerd worden door enkele specialistische bedrijven.
Kortom; Een (klein) defect hoeft niet meteen een vermogen te kosten!
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Fuse 16...

Berichtdoor Dutchy » wo 06 okt 2010, 14:41

Wat doen die actuators nou? Stijvere vering of hoogte verschil?

In de sport mode loopt mijn wiel bij volledige uitdraai naar links aan en soms zelfs met een kleine "kloenk" als geluid. Zit gen speling op het stuur en de auto stuurt wat strakker in sport mode.

Wat gebeurt er nou precies bij de sport mode?
Jij had ooit de schokbrekers laten reviseren toch? Toen beide kanten gedaan of alleen eentje. Welke zijde was er toen gedaan.
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: Fuse 16...

Berichtdoor Boomerang » wo 06 okt 2010, 15:30

Links.
Ze worden stugger in SM......
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Fuse 16...

Berichtdoor Dutchy » wo 06 okt 2010, 15:34

Aha nou moet ik mijn vorige bericht corrigeren want het is ook links waar het voorwiel aanloopt.

Pfff lekker bezig ben ik vandaag weer toch.... )(*&
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: Fuse 16...

Berichtdoor poly » vr 29 okt 2010, 16:34

Mooie uitleg. Ik rij nu al een jaar lang rond met error . Eerst sprong inderdaad de zekering telkens weer en dan ineens over en out , de zekering springt niet meer de error indicatie blijft. Ik moet toch dringend die sensor laten demonteren. Nu weet ik al hoe het aan te pakken.

Nu heb ik er ook nog de oil level indicatie erachter staan. Oliepeil nagezien, 1L. olie erin en nog altijd brandt het lampje alhoewel de indicatie op de peilstok ok is???
poly
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:19


Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron