Vragen m.b.t. inbouwen Becker Navigatie

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Vragen m.b.t. inbouwen Becker Navigatie

Berichtdoor treets » vr 15 maart 2013, 22:27

Beste Forummers

In mijn 3200 GT (pré ODBII) zit nog een originele Becker Mexico CC (4370). En hoewel origineel ook wat waard is, mag het van mij toch wel iets moderner.
Nu zal waarschijnlijk iedereen het ermee eens zijn dat alle moderne headunits te lelijk zijn om in een Maserati te plaatsen. Misschien op de Pioneer DEX-P99RS na maar dan moet je weer aparte versterkers inbouwen en zo.

Dus, via Marktplaats een moderne(re) Becker gescoord: een Cascade 7944. Dus met bluetooth telefoon en navigatie. Ook zit er een kabeltje bij om een ipod aan te sluiten.
De radio moet nog binnenkomen dus ik ben volop aan 't googlen om te kijken wat ik allemaal moet gaan doen om dit werkend te krijgen.

Aandachtspunten volgens mij:
  • gaat deze unit werken in een 3200 GT? In de installatiehandleiding staat namelijk de unit tussen horizontaal en 35 graden geplaatst moet worden, en de radio zit nogal schuin in een 3200. Ik dacht dat deze eis enkel voor de CD speler zou zijn, maar het schijnt dat er een gyro in het ding zit. Geen idee of dat problemen gaat geven.
  • GPS antenne, waar te plaatsen (liefst zo dat ie uit het zicht zit en dat niet de hele auto uit elkaar hoeft. En dat het ook nog werkt!)
  • speed-pulse: volgens mij moet die er al zijn want de Mexico heeft de mogelijkheid z'n volume aan te passen aan de snelheid
  • reverse signal: schijnt best belangrijk te zijn. (zie: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/viewtopic.php?f=210&t=905 ) Ik heb geen idee waar dit signaal op te pikken is. Zou jammer zijn als hiervoor een draad vanaf de achteruitrijlamp getrokken moet worden.
  • microfoon, waar plaatsen en hoe kom ik daar met de kabel
  • ipod kabeltje van de radio naar het handschoenenkastje leggen

Vergeet ik nog dingen? Ik ben erg benieuwd of mensen ervaring hebben met het inbouwen van zoiets.

Ik vond elders op dit forum dat Martino in mei 2011 van plan was een Cascade Pro in te (laten) bouwen in een 3200:
http://www.maseratichat.nl/viewtopic.php?f=11&t=739&p=20700&hilit=cascade#p20700
Hoe zou dat afgelopen zijn?

Ik hoor het graag.
treets
Donateur

Re: Vragen m.b.t. inbouwen Becker Navigatie

Berichtdoor Term54 » za 16 maart 2013, 16:41

Treets,

Hierbij wat plaatjes van mijn becker. Het is wel een pro.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Term54
Donateur

Berichtdoor treets » za 16 maart 2013, 18:45

Top! En alles werkt neem ik aan (gyro, achteruitsignaal)?
Heb je 'm zelf ingebouwd of niet?

Wat ik begreep kan er in de pro (7941) ten opzichte van de gewone cascade.een simkaart en een sd-kaart naast het cf slot. Ergens heb ik nog gelezen dat de processor iets sneller zou zijn, maar dat heb ik nergens bevestigd gezien.

Ik zie nu trouwens dat je een indianapolis pro hebt, die heeft een ander display geloof ik. Leuk al die Beckers!
treets
Donateur

Berichtdoor Term54 » za 16 maart 2013, 20:15

ik heb geen achteruitsignaal en ook geen sd lezer.
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Term54
Donateur

Berichtdoor treets » za 16 maart 2013, 20:50

OK, bedankt. zo'n Indianpolis ziet er nog meer uit als de originele Mexico. Netjes.
treets
Donateur

Berichtdoor Marten » za 16 maart 2013, 20:56

Aandachtspunten volgens mij:
1 gaat deze unit werken in een 3200 GT? In de installatiehandleiding staat namelijk de unit tussen horizontaal en 35 graden geplaatst moet worden, en de radio zit nogal schuin in een 3200. Ik dacht dat deze eis enkel voor de CD speler zou zijn, maar het schijnt dat er een gyro in het ding zit. Geen idee of dat problemen gaat geven.

2 GPS antenne, waar te plaatsen (liefst zo dat ie uit het zicht zit en dat niet de hele auto uit elkaar hoeft. En dat het ook nog werkt!)

3 speed-pulse: volgens mij moet die er al zijn want de Mexico heeft de mogelijkheid z'n volume aan te passen aan de snelheid

4 reverse signal: schijnt best belangrijk te zijn. (zie: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... =210&t=905 ) Ik heb geen idee waar dit signaal op te pikken is. Zou jammer zijn als hiervoor een draad vanaf de achteruitrijlamp getrokken moet worden.

5 microfoon, waar plaatsen en hoe kom ik daar met de kabel

6 ipod kabeltje van de radio naar het handschoenenkastje leggen

1 Ik heb vroeger vaak zat navi's ingebouwd en de enige auto's waar echt problemen ontstonden was bij MB busjes, omdat de radio daar echt heel erg schuin naar beneden hangt. Probleem zit 'm niet alleen in de gyro, maar ook in de CD lezer. Gewoon eerst proberen of-ie werkt, het mechaniek is aan te passen voor een schuine hoek, maar dan moet ik echt even op zoek voor je. Vroeger deden VDO service centra dit tegen een (kleine) betaling.

2 De GPS antenne kan je het best achter je instrumentenpaneel wegwerken, mits de overkapping niet van metaal is. De antenne moet "vrij" kunnen "kijken". Anders op je dashboard zo dicht mogelijk tegen je voorruit aan, alleen opletten dat de randen niet met een metalen coating zijn bewerkt, ik kan je helaas niet vertellen of dat bij een 3200 GT het geval is.

3 Speedpulse zit er zo te zien al in. Op te zoeken door met een LED spanningszoeker op de stekker autozijde te gaan rijden en pennetje voor pennetje te proberen. Als de LED gaat knipperen en bij snelheid vermeerderen sneller gaat knipperen heb je de speed pulse te pakken. Let op: GEEN spanningszoeker met een lampje gebruiken, dit kan ernstige schade aan je CANbus toebrengen!!

4 Reverse signaal is alleen belangrijk voor het snel berekenen van de rijrichting. Maw heb je geen zak aan. Draad gewoon aan massa leggen. De navi denkt dan dat je altijd vooruit rijdt, maar herberekent dit aan de hand van de satellieten, dus als je bent gekeerd of achteruit hebt gereden duurt een tel langer voordat de navi de nieuwe route bepaalt.

5 Microfoon kan je het best plaatsen bij de binnenspiegel. Wordt vaak geplaatst bij de linker A-stijl, maar dat kan door rijwind vervorming en ruis opleveren. Als je toch bij de A-stijl wilt plaatsen gebruik dan een Peiker zwanenhals microfoon, zoek wel uit of Becker een passieve of versterkte microfoon gebruikt. Ik dacht een passieve, dus onversterkte. Als je een zwanenhals plaatst, koop dan echt een Peiker en niet zo'n dun goedkoop stengeltje, krijg je spijt van.

6 Kan ik je op afstand niet mee helpen, weet niet hoe het dashboard van een 3200 GT er van binnen uit ziet.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor treets » za 16 maart 2013, 20:59

Bedankt Marten, maakt het werk alweer een stuk overzichtelijker!
treets
Donateur

Berichtdoor Danny » za 16 maart 2013, 21:34

Voor de Gps antenne is er ruimte onder het ventilatierooster, middenin, bovenop het dasboard (ook te zien op de foto van Term). Ik vraag me af waarom ze het bij hem niet daar netjes hebben weggewerkt? Bij mijn 3200 zit ie wel onder het rooster.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor treets » zo 17 maart 2013, 00:04

Hij kan dan toch niet direct onder het rooster zitten? Dan zou de kabel toch ergens het ventilatiekanaal in moeten gaan?
treets
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 17 maart 2013, 08:43

Die ventilatiekanalen zitten gewoon in elkaar geschoven (meestal) en er is altijd wel ruimte om ergens een draadje doorheen te doen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)